Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Bilister i Danmark er gode til at holde til højre - hvis de selv skal sige det

Tirsdag 3. juni 2025 kl: 11:07
Af: Redaktionen

Bilister i Danmark er gode til at holde til højre - hvis de selv skal sige det
92 procent af trafikanterne mener, de er gode til at holde til højre. På vejene ser virkeligheden dog ikke altid sådan ud. (Foto: Jesper Christensen)

Hovedparten af bilisterne, der kører på motorvejene i Danmark, mener selv, at de er flittige til at holde til højre. Samtidig mener de fleste af dem, at det ikke gælder deres medtrafikanter. Vejdirektoratet relancerer nu kampagne, der skal minde bilister om at holde til højre

Hvis man spørger bilisterne, mener de fleste, at de generelt er rigtig gode til at holde til højre på motorvejen. Det viser en ny rundspørge, som Epinion har gennemført for Vejdirektoratet blandt bilister i Danmark. 


I undersøgelsen svarer 92 procent, at de i høj eller meget høj grad holder til højre, når der er plads til at gøre det.


Når de samme bilister bliver bedt om at vurdere, hvor gode deres medtrafikanter er til at gøre det samme, er billedet et andet. Her mener 27 procent af de adspurgte nemlig, at andre trafikanter i høj eller meget høj grad holder til højre.


I en kommentar til Vejdirektoratets undersøgelse fremhæver transportminister Thomas Danielsen (V), at trafikken glider bedre og mere sikkert, når man som bilist sørger for at holde til højre. Derfor er det oplagt at gentage budskabet om at trække til siden og give plads til andre.


- Især når der er så delte meninger om, hvor gode bilister er til at holde til højre. Der er tydeligvis en tendens til, at man ser sig selv som den gode bilist, men det tyder på, at de øvrige bilister ikke altid er enige, siger Thomas Danielsen.


At der er så stor forskel på tallene, er ikke noget, der umiddelbart overrasker Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.


- Vi har som trafikanter generelt en opfattelse af, at vi opfører os bedre i trafikken end vores medtrafikanter. Det er nok også derfor, tallene ser anderledes ud, når det handler om at vurdere de andre trafikanter. Vi ved også fra tidligere undersøgelser, at medtrafikanter, der ikke trækker ind til høre, er den største kilde til irritation hos bilisterne, siger Marianne Foldberg Steffensen.


Farlige situationer og trængsel
Vejdirektoratet relancerer nu kampagnen ”Hold til højre - Ka’ du, så ska’ du”, der skal minde trafikanterne om, at de forbedrer både trafiksikkerheden og fremkommeligheden, når de holder til højre på motorvejen.


- Hvis man ikke holder til højre, kan det skabe irritation hos andre bilister og føre til farlige situationer som overhalinger indenom og hårde opbremsninger. Så selvom det måske føles nemmest bare at blive i midterbanen, skal man altså trække ind til højre, når der er plads, siger Marianne Foldberg Steffensen.


Argument - bilisterne i højre bane kører for langsomt
Den væsentligste grund til ikke at holde til højre er ifølge trafikanterne i rundspørgen, at bilerne i højre bane kører for langsomt. 36 procent af de adspurgte bilister angav dette som årsag til ikke at holde til højre, men ifølge Marianne Foldberg Steffensen kommer vi faktisk alle hurtigere frem, hvis vi generelt bliver bedre til at holde til højre.


- Når folk ikke trækker til højre, spærrer de i praksis flere spor, fordi man jo ikke må overhale højre om. Det betyder mindre plads på vejene og mere trængsel. Så hvis man husker at holde til højre, bliver der faktisk bedre plads, og trafikken glider bedre, påpeger Marianne Foldberg Steffensen.


Lidt om spørgeundersøgelse om at holde til højre:

Deltagernes svar fordelte sig således i undersøgelsen:

I hvilken grad holder du til højre på motorvejen, når der er plads i sporet til højre?
  • I meget høj grad - 51 procent
  • I høj grad - 41 procent
  • I nogen grad (Cirka halvdelen af de gange, du burde) - 8 procent
  • I lav grad - under 1 procent
  • Slet ikke - under 1 procent

I hvilken grad oplever du, at andre trafikanter holder til højre på motorvejen, når der er plads i sporet til højre?
  • I meget høj grad - 2 procent
  • I høj grad - 25 procent
  • I nogen grad (Cirka halvdelen af de gange, de burde) - 53 procent
  • I lav grad - 19 procent
  • Slet ikke - 1 procent
Hvorfor holder du ikke til højre på motorvejen, når der er plads i sporet til højre? Vælg gerne flere.
  • Bilerne i højre spor kører for langsomt - 36 procent
  • Jeg holder altid til højre - 23 procent
  • Jeg er bange for ikke at kunne komme ud i venstre spor igen - 20 procent
  • Jeg generer ikke nogen ved ikke at trække ind - 18 procent
  • Det er utrygt at ligge i sporet med lastbiler - 16 procent
  • Det er besværligt at skifte vognbane ofte - 9 procent
  • Jeg behøver ikke holde til højre, hvis jeg kører den tilladte hastighed - 3 procent
  • Andet - 6 procent
  • Ved ikke - 8 procent

  • Antal respondenter: 1.035
  • Målgruppe: Bilister 18+ år, der har kørt på motorvej inden for de seneste tre måneder. 
(Kilde: Epinion)



















Bilister i Danmark er gode til at holde til højre - hvis de selv skal sige det




Hovedparten af bilisterne, der kører på motorvejene i Danmark, mener selv, at de er flittige til at holde til højre. Samtidig mener de fleste af dem, at det ikke gælder deres medtrafikanter. Vejdirektoratet relancerer nu kampagne, der skal minde bilister om at holde til højre








Hvis man spørger bilisterne, mener de fleste, at de generelt er rigtig gode til at holde til højre på motorvejen. Det viser en ny rundspørge, som Epinion har gennemført for Vejdirektoratet blandt bilister i Danmark. 


I undersøgelsen svarer 92 procent, at de i høj eller meget høj grad holder til højre, når der er plads til at gøre det.


Når de samme bilister bliver bedt om at vurdere, hvor gode deres medtrafikanter er til at gøre det samme, er billedet et andet. Her mener 27 procent af de adspurgte nemlig, at andre trafikanter i høj eller meget høj grad holder til højre.




I en kommentar til Vejdirektoratets undersøgelse fremhæver transportminister Thomas Danielsen (V), at trafikken glider bedre og mere sikkert, når man som bilist sørger for at holde til højre. Derfor er det oplagt at gentage budskabet om at trække til siden og give plads til andre.


- Især når der er så delte meninger om, hvor gode bilister er til at holde til højre. Der er tydeligvis en tendens til, at man ser sig selv som den gode bilist, men det tyder på, at de øvrige bilister ikke altid er enige, siger Thomas Danielsen.




At der er så stor forskel på tallene, er ikke noget, der umiddelbart overrasker Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.


- Vi har som trafikanter generelt en opfattelse af, at vi opfører os bedre i trafikken end vores medtrafikanter. Det er nok også derfor, tallene ser anderledes ud, når det handler om at vurdere de andre trafikanter. Vi ved også fra tidligere undersøgelser, at medtrafikanter, der ikke trækker ind til høre, er den største kilde til irritation hos bilisterne, siger Marianne Foldberg Steffensen.


Farlige situationer og trængsel
Vejdirektoratet relancerer nu kampagnen ”Hold til højre - Ka’ du, så ska’ du”, der skal minde trafikanterne om, at de forbedrer både trafiksikkerheden og fremkommeligheden, når de holder til højre på motorvejen.


- Hvis man ikke holder til højre, kan det skabe irritation hos andre bilister og føre til farlige situationer som overhalinger indenom og hårde opbremsninger. Så selvom det måske føles nemmest bare at blive i midterbanen, skal man altså trække ind til højre, når der er plads, siger Marianne Foldberg Steffensen.


Argument - bilisterne i højre bane kører for langsomt
Den væsentligste grund til ikke at holde til højre er ifølge trafikanterne i rundspørgen, at bilerne i højre bane kører for langsomt. 36 procent af de adspurgte bilister angav dette som årsag til ikke at holde til højre, men ifølge Marianne Foldberg Steffensen kommer vi faktisk alle hurtigere frem, hvis vi generelt bliver bedre til at holde til højre.


- Når folk ikke trækker til højre, spærrer de i praksis flere spor, fordi man jo ikke må overhale højre om. Det betyder mindre plads på vejene og mere trængsel. Så hvis man husker at holde til højre, bliver der faktisk bedre plads, og trafikken glider bedre, påpeger Marianne Foldberg Steffensen.


Lidt om spørgeundersøgelse om at holde til højre:


Deltagernes svar fordelte sig således i undersøgelsen:


I hvilken grad holder du til højre på motorvejen, når der er plads i sporet til højre?
I meget høj grad - 51 procent
I høj grad - 41 procent
I nogen grad (Cirka halvdelen af de gange, du burde) - 8 procent
I lav grad - under 1 procent
Slet ikke - under 1 procent


I hvilken grad oplever du, at andre trafikanter holder til højre på motorvejen, når der er plads i sporet til højre?
I meget høj grad - 2 procent
I høj grad - 25 procent
I nogen grad (Cirka halvdelen af de gange, du burde) - 53 procent
I lav grad - 19 procent
Slet ikke - 1 procent


Hvorfor holder du ikke til højre på motorvejen, når der er plads i sporet til højre? Vælg gerne flere.
Bilerne i højre spor kører for langsomt - 36 procent
Jeg holder altid til højre - 23 procent
Jeg er bange for ikke at kunne komme ud i venstre spor igen - 20 procent
Jeg generer ikke nogen ved ikke at trække ind - 18 procent
Det er utrygt at ligge i sporet med lastbiler - 16 procent
Det er besværligt at skifte vognbane ofte - 9 procent
Jeg behøver ikke holde til højre, hvis jeg kører den tilladte hastighed - 3 procent
Andet - 6 procent
Ved ikke - 8 procent


Antal respondenter: 1.035
Målgruppe: Bilister 18+ år, der har kørt på motorvej inden for de seneste tre måneder. 


Kilde: Epinion.






92 procent af trafikanterne mener, de er gode til at holde til højre. På vejene ser virkeligheden dog ikke altid sådan ud. (Foto: Jesper Christensen)




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- Svensk afgiftsændring påvirkede salget af dieselolie og Danmarks CO2-regnskab
- Aktiviteten i danske havne steg kun svagt i 2024
- Testchauffør ser tilbage på 40 år med italienske lastbiler
- Bedre vejmarkering på smalle veje i åbent land vil gavne trafiksikkerheden
- CO2-udledningen fra vejtransporten falder
- Vognmand fra Sydsjælland har hentet overføringsanhænger i det østjyske
- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Vognmand i Salling har koblet for endnu en fire-akslet påhængsvogn med udtræk
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge
- Vognmand i Grenaa er taget under konkursbehandling
- Bilister i Danmark er gode til at holde til højre - hvis de selv skal sige det

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst