VOGNMANDSORGANISATION OM ØGET TOTALVÆGT:
Folketinget og transportministeren har aftalt en række forbedringer af vægte og dimensioner på de tunge køretøjer - blandt andet, at syv-akslede vogntog fra fredag 1. januar 2027 må laste to ton mere, end de må i dag
Vognmandsorganisationen DTL's administrerende direktør Erik Østergaard er godt tilfreds med, at der nu kan komme to tons ekstra på de syv-akslede vogntog.
- DTL har i over ti år igen og igen slået på, at den samlede vægt for de syv-akslede vogntog bør hæves fra de nugældende 56 tons til 58 tons - og helst 60 tons. For det vil batte mærkbart på fremkommeligheden i trafikken og ikke mindst på klimaaftrykket fra den tunge transport, siger Erik Østergaard.
Han peger på, at vægtforøgelsen øger forskellen på seks-akslede og syv-akslede vogntog, og at de fleste syv-akslede vogntog i forvejen er bygget til den ekstra vægt. Dermed kan den øgede totalvægt på de syv-akslede vogntog tilskynde vognmænd til at skifte fra seks-akslede vogntog til vogntog med syv aksler på grund af den øgede nyttelast.
Når vægtforøgelsen først kommer til at gælde fra 1. januar 2027, hænger det sammen med, at ændringen skal notificeres over for EU, og så skal der regnes på og sættes vægtskilte op ved de vejbroer, der ikke kan tåle den ekstra belastning. Vægtforøgelsen suppleres med en højdeforøgelse på 10 cm til maksimalt 420 cm på alle lastbiler.
- Jeg håber, at konklusionen bliver, at de fleste af broerne fint kan klare et par ekstra tons belastning. Og de broer, der ikke kan, må så skiltes derefter, indtil der findes penge til en opgradering, siger Erik Østergaard.
Flertallet følger dermed op på de nye regler for vægte og dimensioner på lastbiler, der trådte i kraft i januar sidste år. Det var blandt andet med større totalvægt til fire-akslede lastbiler, indføring af fem-akslede lastbiler med fuld totalvægt, større længde på sættevogne og større totallængde på sættevognstog.
Erik Østergaard mener, at det er fornuftigt, at partierne lemper reglerne.
- Det her har stået på ønskelisten længe. Det er altid en god ting, når man kan gøre lastbiler mere brændstoføkonomiske, og det skal lovgivningen selvfølgelig ikke stå i vejen for, siger han.
Grøn pulje fremskyndes
De politiske partier bag aftalen blev også enige om at fremskynde udmøntningen af tilskudspuljen til elektriske lastbiler og ladeudstyr, hvilket også falder i god jord hos DTL's direktør.
- Det er virkeligt godt, at puljen til virksomheders indkøb eller leasing af nul-emissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur på depoter samt tilskud til destinationsladning i form af nettilslutning fremskyndes, så der kan søges 323 millioner kroner fra efteråret 2025 og 102 millioner kroner i 2026. Oprindeligt var der jo kun planlagt 125 millioner kroner for i år, siger han.
Aftalen om vægte og dimensioner samt om den grønne pulje er indgået mellem SVM-Regeringen og SF, Konservative, Radikale og Enehedslisten.
Om de aftalte ændringer på vogntogsvægte og dimensioner:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Transportministeriet har prioriteret sin indsats under Danmarks EU-formandskab
- Mindre transportvirksomhed er efter kort tid endt i skifteretten
- Mølle har fået ny fire-akslet tip-trailer til korn og foderstoffer
- Fredag 20. juni 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- I maj var der 86.300 fuldtidsledige
- Ledigheden i maj var uændret i forhold til april
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nye elektriske og lette varebiler er udviklet til alle typer bytrafik
- Lille by på Sydsjælland var centrum for varebilkontrol
- Dynamisk styring på lastbiler bliver opgraderet til gavn for trafiksikkerheden
- Lastbilcenter skifter ejer
- Danmarks største containerhavn håndterede 30 procent flere containere i maj
Skriv din kommentar:
- Det vil batte på fremkommelighed og klimaaftryk
Tirsdag 20. maj 2025 kl: 13:04
Af: RedaktionenFolketinget og transportministeren har aftalt en række forbedringer af vægte og dimensioner på de tunge køretøjer - blandt andet, at syv-akslede vogntog fra fredag 1. januar 2027 må laste to ton mere, end de må i dag
Vognmandsorganisationen DTL's administrerende direktør Erik Østergaard er godt tilfreds med, at der nu kan komme to tons ekstra på de syv-akslede vogntog.
- DTL har i over ti år igen og igen slået på, at den samlede vægt for de syv-akslede vogntog bør hæves fra de nugældende 56 tons til 58 tons - og helst 60 tons. For det vil batte mærkbart på fremkommeligheden i trafikken og ikke mindst på klimaaftrykket fra den tunge transport, siger Erik Østergaard.
Han peger på, at vægtforøgelsen øger forskellen på seks-akslede og syv-akslede vogntog, og at de fleste syv-akslede vogntog i forvejen er bygget til den ekstra vægt. Dermed kan den øgede totalvægt på de syv-akslede vogntog tilskynde vognmænd til at skifte fra seks-akslede vogntog til vogntog med syv aksler på grund af den øgede nyttelast.
Når vægtforøgelsen først kommer til at gælde fra 1. januar 2027, hænger det sammen med, at ændringen skal notificeres over for EU, og så skal der regnes på og sættes vægtskilte op ved de vejbroer, der ikke kan tåle den ekstra belastning. Vægtforøgelsen suppleres med en højdeforøgelse på 10 cm til maksimalt 420 cm på alle lastbiler.
- Jeg håber, at konklusionen bliver, at de fleste af broerne fint kan klare et par ekstra tons belastning. Og de broer, der ikke kan, må så skiltes derefter, indtil der findes penge til en opgradering, siger Erik Østergaard.
Flere andre forbedringer
Med forbedringen for de syvakslede vogntog følger en stribe yderligere tiltag, der tillader større vægte og dimensioner, som et bredt flertal i Folketinget blev enige om i en politisk aftale i begyndelsen af april.
Med forbedringen for de syvakslede vogntog følger en stribe yderligere tiltag, der tillader større vægte og dimensioner, som et bredt flertal i Folketinget blev enige om i en politisk aftale i begyndelsen af april.
Flertallet følger dermed op på de nye regler for vægte og dimensioner på lastbiler, der trådte i kraft i januar sidste år. Det var blandt andet med større totalvægt til fire-akslede lastbiler, indføring af fem-akslede lastbiler med fuld totalvægt, større længde på sættevogne og større totallængde på sættevognstog.
Erik Østergaard mener, at det er fornuftigt, at partierne lemper reglerne.
- Det her har stået på ønskelisten længe. Det er altid en god ting, når man kan gøre lastbiler mere brændstoføkonomiske, og det skal lovgivningen selvfølgelig ikke stå i vejen for, siger han.
Grøn pulje fremskyndes
De politiske partier bag aftalen blev også enige om at fremskynde udmøntningen af tilskudspuljen til elektriske lastbiler og ladeudstyr, hvilket også falder i god jord hos DTL's direktør.
- Det er virkeligt godt, at puljen til virksomheders indkøb eller leasing af nul-emissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur på depoter samt tilskud til destinationsladning i form af nettilslutning fremskyndes, så der kan søges 323 millioner kroner fra efteråret 2025 og 102 millioner kroner i 2026. Oprindeligt var der jo kun planlagt 125 millioner kroner for i år, siger han.
Aftalen om vægte og dimensioner samt om den grønne pulje er indgået mellem SVM-Regeringen og SF, Konservative, Radikale og Enehedslisten.
Om de aftalte ændringer på vogntogsvægte og dimensioner:
To-akslede lastbiler:
Tre-akslede lastbiler:
Fem-akslede lastbiler:
Syv-akslede vogntog:
Modulvogntog:
Dobbelttrailer-vogntog:
Modulvogntog med aerodynamiske førerhuse:
- Den maksimalt tilladte totalvægt for to-akslede lastbiler forøges fra 18 til 20 tons uanset last bilernes fremdriftsteknologi.
Tre-akslede lastbiler:
- Den maksimalt tilladte totalvægt for tre-akslede lastbiler forøges fra 26 til 28 tons uanset last bilernes fremdriftsteknologi.
Fem-akslede lastbiler:
- Den maksimalt tilladte totalvægt for fem-akslede lastbiler med en mindste akselafstand på mellem 7,10 meter og 7,39 meter forøges fra 40 til 41 tons.
Syv-akslede vogntog:
- Den tilladte maksimale vægt for visse konfigurationer af syv-akslede vogntog sættes op fra 56 ton til 58 ton.
Modulvogntog:
- Den maksimalt tilladte totalvægt for modul vogntog (EMS1) forøges til 64 tons (+4 tons).
Dobbelttrailer-vogntog:
- Den maksimalt tilladte totalvægt for dobbelttrailer-vogntog (EMS2) forøges til 74 tons (plus 2 tons). Hermed er de danske og svenske regler for dobbelttrailervogntog harmoniseret.
Modulvogntog med aerodynamiske førerhuse:
- Lastbiler med aerodynamiske førerhuse på modulvogntog (EMS1) får særlig tilladelse til at overskride det eksisterende længdekrav på 25,25 meter med op til 30 centimeter. De aerodynamiske førerhuse har på grund af deres lavere vindmodstand potentiale til at nedbringe brændstofforbruget med cirka fem procent.
(Kilde: Transportministeriet)
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Transportministeriet har prioriteret sin indsats under Danmarks EU-formandskab
- Mindre transportvirksomhed er efter kort tid endt i skifteretten
- Mølle har fået ny fire-akslet tip-trailer til korn og foderstoffer
- Fredag 20. juni 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- I maj var der 86.300 fuldtidsledige
- Ledigheden i maj var uændret i forhold til april
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nye elektriske og lette varebiler er udviklet til alle typer bytrafik
- Lille by på Sydsjælland var centrum for varebilkontrol
- Dynamisk styring på lastbiler bliver opgraderet til gavn for trafiksikkerheden
- Lastbilcenter skifter ejer
- Danmarks største containerhavn håndterede 30 procent flere containere i maj
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |