Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DIREKTØR I VOGNMANDSORGANISATION GENTOG ENDNU EN GANG:

Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på

Lørdag 10. maj 2025 kl: 14:41
Af: Redaktionen

Den kilometerbaserede og CO2-afhæmgige vejafgift, som blev indført 1. januar, er ifølge vognmandsorganisationen DTL's administrerende direktør, Erik Østergaard, en alt for dyr måde at opkræve skat på. - Den fører ikke til grøn omstilling og bør skrottes, sagde Erik Østergaard, da han aflagde sin beretning på DTL’s generalforsamling, der lørdag fandt sted i Aalborg

Erik Østergaard fremhævede, at der er begrænset grøn omstilling indbygget i vejafgiften. 


- Man bruger ikke de forhåndenværende alternativer til el. Administrationen er fuld af fejl, og den administrative belastning i virksomhederne er stor. Afgiften skævvrider konkurrencen. Ergo bør afgiften skrottes, sagde han og erkendte i samme moment, at det næppe er realistisk og gentog et efterhånden gammelt forslag til alternativ til vejafgiften - en forhøjet afgift på diesel. 


Når vejafgiften ifølge DTL's direktør ikke betyder grøn omstilling, er det blandt andet fordi vognmændene i virkelighedens verden mangler alternativer til dieselolie.


- Vi har i dag cirka to procent af den tunge transport, der kører på el, og den nødvendige ladeinfrastruktur er stadig ikke til stede, sagde Erik Østergaard og efterlyste en mere robust planlægning og reelle incitamenter fra både EU og regeringen. 


Efter DTL’s mening er vejafgiften en dyr måde at opkræve skat på, og regningen vil i sidste ende lande hos forbrugerne og belaste samfundet som helhed.  


- Vejafgiften indvarsler sandsynligvis begyndelsen på et politisk paradigmeskifte hen imod beskatning af mobilitet. I takt med den stigende elektrificering af bilparken udhules statens provenu fra benzin- og dieselafgifter. Derfor ser vi, at staten søger nye indtægtskilder, sagde direktøren og fortsatte:  


- Selvom lastbilerne nu er forsøgskaniner, er der stor sandsynlighed for, at personbiler på sigt også vil blive omfattet. Og at taksterne over tid sættes op. Også for el-lastbiler.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på
- Landstrømmen kommer fra en brintgenerator
- Ny rapport anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer
- Salget af nye elektriske lastbiler vil nå tre fjerdedele i 2030
- Elektriske sættevogne er på vej på vejene i Danmark
- Esbjerg-rederi leverer sit hidtil bedste resultat
- - Vores havn er fortsat åben for leverandører til amerikansk havvind
- Lufthavn får lynladere til taxier og personbiler
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Energiselskab har ansat en ny presse- og kommunikationschef
- Mester flytter elektrisk med to Master-biler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst