Transportministeren fjerne flere regler på busområdet
Tirsdag 1. april 2025 kl: 13:57
Af: RedaktionenTransportminister Thomas Danielsen (V) fjerner en række regler, som både busvognmænd og institutioner, der har en bus tilknyttet til småture, hidtil har skullet leve op til. Eksempelvis er det ikke længere et krav, at buschauffører en gang om dagen skal tjekke deres bus for eventuelt glemte genstande. Det bliver også muligt for en børnehave at invitere nabobørnehavens børn med på bustur uden, at de skal ansætte en transportleder og leve op til de regler, der gælder for store busfirmaer
Reglerne som transportminister Thomas Danielsen har fået gennemført og som træder i kraft henover foråret, udspringer i ministerens udspil om ti initiativer, der skal styrke vejtransportbranchen.
- Vi har over årene fået skabt et kludetæppe af store og små regler, der gør det besværligt for virksomhederne og stort set umuligt for alle andre at løse selv helt banale opgaver med en bus, siger Thomas Danielsen og fortsætter:
- Det gør vi nu op med, for vi skal selvfølgelig ikke kriminalisere det plejehjem, der tager en pårørende med i bussen, ligesom det ikke skal være ulovligt, hvis en buschauffør en enkelt dag skulle glemme at gå en hittegodsrunde i bussen.
Regelforenklingerne er blandt andet gennemført med L107, som Folketinget har vedtaget og ved en række ændringer i de relevante bekendtgørelser.
En af de større forenklinger gør op med tidligere implementering af EU-regler om definitionen af, hvad erhvervsmæssig buskørsel er. Tidligere var definitionen, at hvis bare ét af tre kriterier var opfyldt, så var der tale om erhvervsmæssig buskørsel med alle de krav om transportleder og kapitalkrav, som det medførte.
Nu skal alle kriterierne være opfyldt, og Thomas Danielsen peger på, at plejehjemmet ikke længere vi lvære et busselskab i lovgivningens forstand, hvis de tager en pårørende med på bustur - blot fordi den pårørende er ”personer uden en nærmere tilknytning".
- Det bliver jo aldrig det primære formål for et plejehjem eller en børnehave at drive busvirksomhed, og derfor er det også helt skørt, at de har været underlagt de her regler. Fremover er det ikke busreglerne, der står i vejen for at bruge en institutionsbus til at give børn og ældre en god oplevelse, siger Thomas Danielsen.
En række af lempelserne vil også begrænse en del af det administrative arbejde hos virksomhederne.
- Vi skal selvfølgelig have en klar ramme for de professionelle busselskaber, så der er fair konkurrence. Det fastholder vi, og samtidig fjerner vi en masse unødvendigt papirarbejde og skøre detailkrav til, hvordan den enkelte chauffør skal passe sit arbejde. I min verden er der ikke nogen grund til at gøre det mere svært end højst nødvendigt, og jeg ser frem til at tale med branchen om, hvordan de oplever de færre regler i praksis, for jeg har svært ved at tro, at de reelt vil savne dem, siger Thomas Danielsen.
Lidt fakta:
- Med vedtagelsen af L107 afskaffes blandt andet restancekravet, der skal fjerne en af barriererne for at komme ind i hvervet
- Tilsvarende afskaffes også kravet om tilladelse til at udleje busser. Fremover skal virksomheder, der udlejer køretøjer erhvervsmæssigt, ikke opfylde krav, som ligeledes skal opfyldes af en lejer, når der er tale om buskørselsvirksomhed
- Derudover bliver kravene til at drive chaufførvikarvirksomhed også forenklet således, at virksomheder, som kun vil udleje chauffører, ikke skal leve op til krav, der ikke er relevante for dem - eksempelvis behøver de ikke længere at anskaffe sig en lastbil eller bus og ansætte en transportleder, blot for at kunne udlåne vikarer
Bekendtgørelser bliver ændret:
Med transportministerens tiltag på bekendtgørelsesområdet bliver antallet af paragraffer på gods- og busområdet forventeligt reduceret
Det gælder blandt andet:
Busbekendtgørelsen:
- § 16 om at en transportleder skal kunne kontaktes fra kl. 10:00-14:00 på alle hverdage
- § 24 om, at buschauffører en gang om dagen skal tjekke for bussen for eventuelt glemte genstande
- § 15 om at en transportleder skal kunne kontaktes fra kl. 10:00-14:00 på alle hverdage
- § 24 om at man skal have et papir i bilen som dokumentation for, at man har råderetten over sit køretøj, selvom politiet kan slå det direkte op i motorregistret
- § 33 om at man som chaufførvikarvirksomhed ikke længere skal udfylde en bestemt blanket om køre- og hviletid til lejeren, da parterne kan aftale dette individuelt
- §§ 14 og 15 skæres til, så en chauffør ikke absolut behøver et grundkursus, men kan få udstedt et uddannelsesbevis ved at have bestået en prøve
- §§ 56 og 57 fjernes, så en chauffør fremover ikke behøver at have et chaufføruddannelsesbevis, hvis de udfører ikke erhvervsmæssig personbefordring i et køretøj, de har kørekort til
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Halvandet år gammel logistik-koncern etablerer nyt selskab
- Kinesisk bilproducent har dansk premiere med elektrisk varebil
- Transportmessen i Herning åbner torsdag
- Kranproducent forventer at få værdifuld feedback
- Havn ved Grådyb udvider med 570.000 kvadratmeter
- Er du sikker på, dine chauffører er sikre nok, når de håndterer gods og varer?
- Vognmandsforretning i Hasselager er blevet en del af en forretning i Trige
- Kalundborg Havn får ladestandere til lastbiler
- Transportministeren fjerne flere regler på busområdet
- 74-årig busmekaniker sagde tak efter næsten 60 år med motorer
- Hos ingeniørvirksomhed i Nordborg banker et hjerte for elektriske løsninger til store og små køretøjer
- Limfjordshavn håndterede 2,5 millioner ton gods i 2024
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |