Fragtmænd med blå biler har lagt en plan for grøn transport
Torsdag 20. marts 2025 kl: 13:37
Af: RedaktionenOvergangen til eldrevet transport kræver en målrettet indsats, hvor infrastruktur, teknologi og økonomiske incitamenter spiller en rolle - og skal spille sammen. Hos Danske Fragtmænd har man lagt en klar strategi for at sikre, at den nødvendige ladeinfrastruktur bliver en realitet. Torsdag indviede Danske Fragtmænd og energiselskabet OK den første af flere ladestationer på fragtmændenes terminaler
- I over 100 år har vi sikret effektiv godstransport i Danmark, og nu tager vi et stort skridt mod en grønnere fremtid. Vores ambition er, at alle vores 27 terminaler på sigt skal have en ladestation. Vi starter her i Aalborg, men flere følger snart efter, siger Bjarne Krogh Jensen, der er bestyrelsesformand for Danske Fragtmænd, og fortsætter:
- For os handler det om at gøre det attraktivt for vores fragtmænd at skifte til el-lastbiler ved at sikre en stærk infrastruktur.
Ladestationen er en del af en større aftale mellem Danske Fragtmænd og energiselskabet OK, der sammen arbejder for at opbygge den nødvendige ladeinfrastruktur for elektriske lastbiler.
OK har via sit datterselskab GodEnergi A/S stor erfaring med etablering af ladeinfrastruktur til både personbiler og tunge køretøjer. Og det er GodEnergi A/S, der har designet, udviklet og bygget ladestationen, der nu er taget i brug i Aalborg.
- Den grønne omstilling af transportsektoren kræver investeringer og partnerskaber, og vi ser frem til at fortsætte arbejdet med at udvikle løsninger, der gør det lettere for transportbranchen at vælge el som drivmiddel, siger Anders Skandbo Espersen, der er OK’s salgschef for e-mobilitet til tung transport.
Danske Fragtmænd og OK peger på, at ladestationerne både vil reducere Danske Fragtmænds CO2-udledning, men også understøtte en bredere omstilling til mere klimavenlige transportløsninger i Danmark.
Om El-lastbiler, batterier og opladning:
- Elektriske lastbiler udnytter energien langt end andre typer lastbiler, da de bruger mindre energi pr. kørt kilometer og dermed er billigere i drift
- Blandt grønne løsninger og alternative drivmidler er el det mest effektive, da det udnytter 77 procent af energien, mens brint eksempelvis udnytter 33 procent
- En elektrisk el-lastbil - fra vugge til grav med en levetid 10 år og 1,2 millioner kilometer bag sig, vil give CO2-reduktion på 82 procent
- Elektriske lastbiler udleder ikke sundhedsskadelige NOX-gasser, hvilket er en stor fordel i byerne, hvor sundhedsskadelige udslip er en udfordring
- El-lastbiler støjer 40 procent mindre end dieselbiler, hvilket gør dem ideelle til leverancer byområder dag dag og nat
- Batteriteknologi udvikler sig hurtigt, og de nyeste el-lastbiler kan køre op til 500 – 600 kilometer på en enkelt opladning
- En ny batteriteknologi - solid-state-batteri - har potentialet til at revolutionere markedet. Batteriet kan give endnu længere rækkevidde med kortere opladningstid
- Batteriets energitæthed er op til 10 gange højere end traditionelle batterier. Den øgede energitæthed betyder, at el-lastbiler udstyret med den type batteri kan få en rækkevidde på op til 1.000 kilometer på en enkelt opladning. Batteriet kan oplades fra 5 til 60 procent på fem minutter, hvilket svarer til en rækkevidde på cirka 300 kilometer. Efter yderligere tre minutter kan batteriet nå 80 procent opladning
- Mega-ladestationer 1 MW bliver en realitet indenfor kort tid. I Europa og USA investeres der massivt i "megawatt-opladning", der gør det muligt for lastbiler at oplade fra 20 procent til 80 procent på 22 min
Om Danske Fragtmænds ladestation i Aalborg:
- Anlægget er bygget af GodEnergi A/S og har en samlet ladeeffekt på 600 kW med mulighed for at fordoble kapaciteten efter behov
- Der er fire ladesatellitter på hver 400 kW. Her er der forberedt til en fordobling af antal satellitter
- Anlægget fordeler effekten dynamisk for at sikre optimal udnyttelse. Når flere lastbiler lader samtidigt, modtager hver lastbil den maksimale tilgængelige effekt. To lastbiler vil få 300 kW hver, 3 lastbiler 200 kW hver, men lige så snart en lastbil er færdigopladet, får de andre højere effekt. På den måde udnyttes forsyningen maksimalt
- Med 400 kW lader anlægget en lastbil til cirka 360 kilometers rækkevidde på en time
- Anlægget er en drive-through-løsning, som gør det er enkelt at komme ind med lastbilerne. Derudover er der installeret god belysning og tænkt på gode ergonomiske forhold for chauffører og andre på pladsen
(Kilde: Energiselskabet OK)
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Kalundborg Havn får ladestandere til lastbiler
- Transportministeren fjerne flere regler på busområdet
- 74-årig busmekaniker sagde tak efter næsten 60 år med motorer
- Hos ingeniørvirksomhed i Nordborg banker et hjerte for elektriske løsninger til store og små køretøjer
- Limfjordshavn håndterede 2,5 millioner ton gods i 2024
- Madbude i Roskilde havde orden i deres papirer
- Tungvognskontrol udløste fartbøder til hurtigtkørende forbipassagerende
- Politiet kontrollerede 141 tunge køretøjer på rasteplads i Himmerland
- Motorvejsarbejde ved Aarhus er forsinket
- Entreprenør tog en tiptrailer med på sin nye fire-akslede og nedbyggede maskintrailer
- Svensk lastbil vinder grøn pris
- Bryggeri tester el-lastbil
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |