Hybridt ro/ro-skib skal have rotorsejl
Tirsdag 18. marts 2025 kl: 11:25
Af: Redaktionen
Den svenske rederi-koncern, Stena Line, har indledt et samarbejde med finske Norsepower, der producerer rotorsejl til skibe, om at fremtidssikre det nye methanol-hybrid ro/ro-skib »Stena Connecta«. Det nye skib med rotorsejl vil give Stena Line vind i sejlene med hensyn til koncernens mål om at reducere sin CO2-udledning med 30 procent inden 2030
Finske Norsepower er en af de virksomheder, der har lagt sig forrest inden for vinddrevet fremdrift til skibe. Norsepower har eksempelvis leveret rotorsejl til Scandlinse, der sejler mellem Danmark og Tyskland, og rederiet Sea-Cargo. Samarbejdet mellem Norsepower og Stena Line omfatter en aftale om levering af to Norsepower Rotor Sails til det nyligt søsatte methanol-hybrid ro/ro-skib »Stena Connecta«.
Det nye ro/ro-skib, som bygges på Jinling Weihai-værftet i Kina, er 147 meter lang og bliver udstyret med to 28x4 meter Norsepower Rotor Sails (NPRS). Systemet forventes at reducere brændstofforbruget med op til 9 procent på rute, som ro/ro-skibe skal betjene. »Stena Connecta« leveres til Stena Line fra Stena RoRo i fjerde kvartal 2025 og vil sejle på Det Irske Hav mellem Belfast og Heysham, hvor vindforholdene er gunstige for vindassisteret fremdrift.
»Stena Connecta« markerer et skridt mod en mere bæredygtig skibsfart og er designet til at sejle på methanol. Det er en del af en bredere indsats for at integrere miljøvenlige teknologier. Et søsterskib i samme serie bygges "klar til rotorsejl".
For at minimere projektets miljøpåvirkning bliver NPRS-enhederne produceret på Norsepowers nye produktionsanlæg i Yancheng, Kina, og leveret direkte til skibsværftet.
Lidt om Stena Line og fokus på mere bæredygtig skibsfart:
- I 2015 var Stena Line det første færgerederi, der konverterede et skib - »Stena Germanica« - til drift på methanol. Stena Line har også arbejdet med elektriske løsninger til supplement til skibenes hovedmotorer
- Stena Line opererer omkring 40 skibe og 20 ruter i Nordeuropa og Middelhavet. Rederiet gennemfører 25.700 overfarter om året og er en central del af Europas logistiske netværk, hvor det udvikler intermodale fragtløsninger, der kombinerer transport via jernbane, vej og hav
- Stena Line har også en omfattende passagertrafik
Lidt om Norsepower:
- Norsepower står bag en prisvindende teknologi med mekaniske rotorsejl, der kan reducere brændstofforbrug og CO2-udledning med 5-25 procent - eller mere under optimale forhold
- Norsepower Rotor Sail har været i brug i over ti år, og virksomheden har rejst over 50 millioner euro i kapital siden sin etablering i 2012
- Indtil videre er 30 Norsepower Rotor Sails installeret på 17 skibe, og inden for de næste 18 måneder vil yderligere 42 enheder blive installeret på 15 skibe
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |