Hybridt ro/ro-skib skal have rotorsejlTirsdag 18. marts 2025 kl: 11:25 Af: Redaktionen![]() Den svenske rederi-koncern, Stena Line, har indledt et samarbejde med finske Norsepower, der producerer rotorsejl til skibe, om at fremtidssikre det nye methanol-hybrid ro/ro-skib »Stena Connecta«. Det nye skib med rotorsejl vil give Stena Line vind i sejlene med hensyn til koncernens mål om at reducere sin CO2-udledning med 30 procent inden 2030 Finske Norsepower er en af de virksomheder, der har lagt sig forrest inden for vinddrevet fremdrift til skibe. Norsepower har eksempelvis leveret rotorsejl til Scandlinse, der sejler mellem Danmark og Tyskland, og rederiet Sea-Cargo. Samarbejdet mellem Norsepower og Stena Line omfatter en aftale om levering af to Norsepower Rotor Sails til det nyligt søsatte methanol-hybrid ro/ro-skib »Stena Connecta«. Det nye ro/ro-skib, som bygges på Jinling Weihai-værftet i Kina, er 147 meter lang og bliver udstyret med to 28x4 meter Norsepower Rotor Sails (NPRS). Systemet forventes at reducere brændstofforbruget med op til 9 procent på rute, som ro/ro-skibe skal betjene. »Stena Connecta« leveres til Stena Line fra Stena RoRo i fjerde kvartal 2025 og vil sejle på Det Irske Hav mellem Belfast og Heysham, hvor vindforholdene er gunstige for vindassisteret fremdrift. »Stena Connecta« markerer et skridt mod en mere bæredygtig skibsfart og er designet til at sejle på methanol. Det er en del af en bredere indsats for at integrere miljøvenlige teknologier. Et søsterskib i samme serie bygges "klar til rotorsejl". For at minimere projektets miljøpåvirkning bliver NPRS-enhederne produceret på Norsepowers nye produktionsanlæg i Yancheng, Kina, og leveret direkte til skibsværftet. Lidt om Stena Line og fokus på mere bæredygtig skibsfart:
Lidt om Norsepower:
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |