10.000 biler skal køre med tog fra Slovakiet til Esbjerg Havn
Onsdag 5. februar 2025 kl: 20:40
Af: RedaktionenEn ny togforbindelse mellem Slovakiet og Esbjerg skal transportere omkring 10.000 nye biler til den sydvestjyske havn, hvor rederiet DFDS skal sørge for den videre transport til Storbritannien. Det første tog fra Slovakiet har været i Esbjerg med biler, og hos Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen, er meldingen, at første levering gik ”tæt på perfekt"
- Det gik tæt på perfekt, siger Esben Lund Mørk, der er Port & Multiterminal manager hos Scandinavian Auto Logistics, om første leverance af 240 biler, der ankom med tog direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn. Her skulle de køres af toget via en nybygget special designet rampe og gøres klar til turen med et DSDS-skib til Immingham i Storbritannien.
Planen er, at der skal komme tog med biler fra Slovakiet hver uge, hvilket betyder, at der på årsplan vil ankommen over 10.000 biler, som skal videre til Storbritannien.
- Vi oplever en stigning i ro/ro-transport i havnen, og dette samarbejde er et tydeligt eksempel på de muligheder, der er skabt gennem udvidelsen af jernbanesporene på havnen. Det her er første skridt af mange, siger direktøren for Esbjerg Havn, Dennis Jul Pedersen.
Alternativet til togtransport ville være transport med lastbil.
Sporene forlænger ruten ned i Europa
Hos Esbjerg Havn peger man også på, at ruten mellem Slovakiet og Esbjerg også åbner for effektiv returtransport af køretøjer fra eksempelvis Storbritannien via Danmark og til resten af Europa. Dermed optimerer togforbindelsen forsyningskæden i begge retninger.
Udvidelse af jernbanespor åbnede for flere muligheder
Det er udvidelsen af jernbanesporene med 800 meter over to spor på Esbjerg Havn sidste år, der har åbnet for den landbaserede transport af biler. Samtidig har uddybningen af sejlrenden gjort det muligt for større skibe at anløbe havnen, hvilket yderligere styrker forbindelserne med skib til og fra Esbjerg.
- Dette er et stærkt bevis på, hvordan investeringer i infrastruktur og teknologi driver innovation og skaber nye forretningsmuligheder for havnens kunder. Vi er bedre rustet end nogensinde til at understøtte ro/ro-transporter og underbygger vores rolle som centralt knudepunkt for infrastruktur og logistik, siger Dennis Jul Pedersen og fortsætter:
- Vi håber og tror på, at virksomheder i Rumænien, Tjekkiet og andre østeuropæiske lande fremover kan udnytte muligheden.
Selvudviklet rampe
Før første togtransport havde SAL lavet et grundigt forarbejde. Sammen med Toftlund Maskinfabrik havde SAL udviklet den rampe, der bruges til at få bilerne af toget. Der gik tre en halv time fra første bil kørte af toget, til den sidste var parkeret på opmarchpladsen.
- Rampen virkede som den skulle. Det var en rigtig god oplevelse, siger Esben Lund Mørk fra SAL.
Rampen er mobil, så den kan sættes i begge ender at toget, og rampens hydraulik betyder, at den kan hæves og sænkes til både øverste og nederste dæk.
Når bilerne bliver kørt om bord på DFDS's skib, parkeres de helt tæt med sidespejl mod sidespejl med godt 30 cm imellem kofangerne, hvorefter de surres fast.
I England blev der i 2024 solgt 1,9 millioner fabriksnye personbiler, så Esben Lund Mørk har også en tro på, at dette skridt var det første af flere.
- Der er mange bilfabrikker i Østeuropa, Sverige og lignende, så potentialet er enormt. Vi har nu en helt anden spilleplade. Kun fantasien sætter grænser, siger han.
For DFDS, der har daglige afgange til Storbritannien fra Esbjerg og indtil 2023 haft uudnyttede hængedæk med plads til personbiler, er kommer togene med biler tilpas. Med bilerne fra Østeuropa kan DFDS, få fyldt skibene bedre op.
I forvejen har DFDS biler med, som ikke kan lastes i Cuxhaven på grund af kapacitetsmangel i den tyske havn. Bilerne her kommer med lastbil til Esbjerg.
- Vi er vældigt glade for, at projektet er lykkedes. Vi er med til at sætte Esbjerg på landkortet i en ny sammenhæng og får vores skibe fyldt bedre op, siger Sanne Thomsen, der er rutedirektør hos DFDS.
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- 10.000 biler skal køre med tog fra Slovakiet til Esbjerg Havn
- Søfartsstyrelsen fokuserer på sikkerhed til søs og miljøbeskyttelse på Skagen Red
- Tunge transporter med skrot og affald fra Norge er i fokus
- Havneselskab ser nye muligheder med en tredie havn
- Havneselskab fra Fredericia bliver medejer af Hanstholm Havn
- Bugserbåde skal sejle på biobrændstoffer
- Der skal mere strøm i havnene
- Havneselskab med tre havne tog imod godt en million krydstogtgæster
- Lokalt investeringsselskab køber sig ind i Esbjerg Havns ejendomsselskab
- Containerterminal får landstrøm med 50 procents støtte fra EU
- Rederikoncern forventer et mindre resultat
- Svensk rederi har overtaget danskbygget skib på Middelhavnsrute
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |