TILTAG FRA FORTIDEN:

Vejdirektoratet har placeret 41 orange gruskasser på særligt udsatte frakørsler. (Foto: Vejdirektoratet)
Når lastbiler kører fast eller ikke kan sætte i gang på vinterglatte frakørselsramper, kan det skabe lange køer og forsinkelser. Derfor genopliver Vejdirektoratet en tidligere løsning, der giver chaufførerne mulighed for at hjælpe sig selv - hurtigt og enkelt - uden at hælde "grus i maskineriet" - med på vejen
Vejdirektoratet har placeret 41 orange gruskasser på særligt udsatte frakørsler fordelt med 17 i Jylland, 18 på Sjælland og 6 på Fyn. De orange gruskasser med en blanding af grus og salt er sat op som et forsøg denne vinter, så lastbilchauffører kan give deres lastbiler vejgrebet tilbage vejgreb og komme videre, hvis vejen er glat af is eller fastkørt sne.
Forsøget er ikke nogen revolution for vinterbekæmpelsen, men det kan forhåbentlig virke som en håndsrækning til chauffører i pressede situationer, hvor ventetiden ellers vil kunne føre til lange kødannelser.
- Vi ser det som en enkel og praktisk løsning, der måske kan lette trafikken i vinterperioden. Samtidig er vi opmærksomme på, at tiltaget ikke løser alle udfordringer. Men vi håber, det kan gøre en lille forskel og være en effektiv løsning i nogle situationer. Vi kører selvfølgelig stadig ud og rydder ramper. Tiltaget er udelukkende et supplement til den normale snerydning, siger Tania Udengaard Sørensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet vil evaluere på forsøget efter vinterperioden, hvor erfaringerne fra chauffører og vintertjenesten vil blive samlet op. Hvis erfaringen viser, at gruskasserne bliver flittigt brugt, kan der opsættes flere næste vinter.
Blandt øvrige tiltag har Vejdirektoratet klargjort en række specialplove med stålskær - såkaldte udkasterplove, der også kaldes ”trompetplove” og er placeret på strategiske udvalgte steder og kan flyttes efter behov. De er særligt velegnet til at fjerne fastkørt is og sne og kan samtidig fjerne større mængder af sne fra vejbanen.
Derudover er der nu dedikeret saltspredere, som udelukkende anvendes til at køre med en blanding af salt og grus. Særligt i perioder med længerevarende hård frost, hvor salt har begrænset virkning, er dette et effektivt tiltag til at forbedre vejgrebet på udsatte ramper og vejstigninger.
Endelig har Vejdirektoratet etableret et samarbejde med vognmandsorganisationen DTL's Selvkørernetværk, hvor vognmænd har mulighed for at ringe ind til Vejdirektoratets Driftscentral direkte og rapportere om manglende snerydning, glatføre og andre udfordringer.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Bøder for manglende betaling vejafgift på grund af tastefejl og tekniske udfald vil blive eftergivet
- El-lastbil med generator kan køre 80-90 procent bæredygtigt
- Elektrisk lastbil har fået benzin-generator
- Svensk producent viser lastbiler og teknologier til mere bæredygtig drift
- Transport- og logistik-koncern ansætter ny finansdirektør for nordiske aktiviteter
- Himlen var blå og humøret højt ved pølsevognen under rejsegilde
- Speditør er flyttet til Kastrup Lufthavn og vil markere sig yderligere i Danmark og Norden
- Svensk lastbilproducent blev markedsleder i Europa
- Produktchef skifter status i løbet af året
- Midtjysk vognmand valgte af dovenskab
- Rederikoncern har ændret kursen i tyrkisk logistikselskab
- Tunnelprojekt dukker op som lovforslag
Skriv din kommentar:
Kasser med grus skal hjælpe lastbilchauffører i snevejr
Torsdag 30. januar 2025 kl: 13:42
Af: Redaktionen
Vejdirektoratet har placeret 41 orange gruskasser på særligt udsatte frakørsler. (Foto: Vejdirektoratet)
Når lastbiler kører fast eller ikke kan sætte i gang på vinterglatte frakørselsramper, kan det skabe lange køer og forsinkelser. Derfor genopliver Vejdirektoratet en tidligere løsning, der giver chaufførerne mulighed for at hjælpe sig selv - hurtigt og enkelt - uden at hælde "grus i maskineriet" - med på vejen
Vejdirektoratet har placeret 41 orange gruskasser på særligt udsatte frakørsler fordelt med 17 i Jylland, 18 på Sjælland og 6 på Fyn. De orange gruskasser med en blanding af grus og salt er sat op som et forsøg denne vinter, så lastbilchauffører kan give deres lastbiler vejgrebet tilbage vejgreb og komme videre, hvis vejen er glat af is eller fastkørt sne.
Forsøget er ikke nogen revolution for vinterbekæmpelsen, men det kan forhåbentlig virke som en håndsrækning til chauffører i pressede situationer, hvor ventetiden ellers vil kunne føre til lange kødannelser.
- Vi ser det som en enkel og praktisk løsning, der måske kan lette trafikken i vinterperioden. Samtidig er vi opmærksomme på, at tiltaget ikke løser alle udfordringer. Men vi håber, det kan gøre en lille forskel og være en effektiv løsning i nogle situationer. Vi kører selvfølgelig stadig ud og rydder ramper. Tiltaget er udelukkende et supplement til den normale snerydning, siger Tania Udengaard Sørensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet vil evaluere på forsøget efter vinterperioden, hvor erfaringerne fra chauffører og vintertjenesten vil blive samlet op. Hvis erfaringen viser, at gruskasserne bliver flittigt brugt, kan der opsættes flere næste vinter.
Blandt øvrige tiltag har Vejdirektoratet klargjort en række specialplove med stålskær - såkaldte udkasterplove, der også kaldes ”trompetplove” og er placeret på strategiske udvalgte steder og kan flyttes efter behov. De er særligt velegnet til at fjerne fastkørt is og sne og kan samtidig fjerne større mængder af sne fra vejbanen.
Derudover er der nu dedikeret saltspredere, som udelukkende anvendes til at køre med en blanding af salt og grus. Særligt i perioder med længerevarende hård frost, hvor salt har begrænset virkning, er dette et effektivt tiltag til at forbedre vejgrebet på udsatte ramper og vejstigninger.
Endelig har Vejdirektoratet etableret et samarbejde med vognmandsorganisationen DTL's Selvkørernetværk, hvor vognmænd har mulighed for at ringe ind til Vejdirektoratets Driftscentral direkte og rapportere om manglende snerydning, glatføre og andre udfordringer.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Bøder for manglende betaling vejafgift på grund af tastefejl og tekniske udfald vil blive eftergivet
- El-lastbil med generator kan køre 80-90 procent bæredygtigt
- Elektrisk lastbil har fået benzin-generator
- Svensk producent viser lastbiler og teknologier til mere bæredygtig drift
- Transport- og logistik-koncern ansætter ny finansdirektør for nordiske aktiviteter
- Himlen var blå og humøret højt ved pølsevognen under rejsegilde
- Speditør er flyttet til Kastrup Lufthavn og vil markere sig yderligere i Danmark og Norden
- Svensk lastbilproducent blev markedsleder i Europa
- Produktchef skifter status i løbet af året
- Midtjysk vognmand valgte af dovenskab
- Rederikoncern har ændret kursen i tyrkisk logistikselskab
- Tunnelprojekt dukker op som lovforslag
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Titel: | ||
Kommentar: | ||
Navn: | ||
Email: | ||
Adresse: | ||
By: | ||
Indtast bogstaverne: ÆØÅ | - så hjælper du os med at undgå spam. | |
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |