Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REDERI:

Sejltider for hurtigfærger til Rønne bør ændres

Mandag 20. januar 2025 kl: 13:29
Af: Redaktionen

Udbygningen af Rønne Havn har sendt de bornholmske hurtigfærger ud på en omvej, så Molslinjen, der står for færgedriften fra og til Bornholm, mener, at sejltiderne bør ændres. Hos Bornholmslinjen, der er en af Molslinjens færgeruter, foreslår man, at sejltiderne ændres, så færgerne ankommer 10 minutter senere end i dag, mens afgangstidspunkter bevares

Bornholmslinjen oplyser, at rutens hurtigfærge »Express 5« skal bruge 10 minutter mere på turen mellem Rønne og Ystad efter, at udbygningen af Rønne Havn har ændret færgernes rute så meget, at det kniber med at holde de eksisterende fartplaner. Derudover peger Bornholmslinjen på, at færgerne også bruger længere på at manøvrere i Rønne Havn.


Havnens ændrede udsende har betydet, at det har været nødvendigt for rederiet at lave helt nye bølgemålinger og miljøundersøgelser, så Kystdirektoratet og Søfartsstyrelsen kunne godkende den nye rute. Godkendelsen dikterer, at færgerne skal ned i hastighed otte kilometer tidligere end før havneudbygningen.


Længere sejltid og mere komplicerede manøvrer betyder altså et kraftigt forøget olieforbrug, som rederiet har fået valideret hos det danske, maritime konsulenthus OSK. Beregningerne er præsenteret for Transportministeriet, som har tilsluttet sig analysen og konsekvenserne, som nu er sendt i høring hos Trafikkontaktrådet for Bornholm.


- Ændringerne i havnens design har betydet, at færgerne har skullet sejle meget hurtigt for at overholde sejltiderne på 80 minutter, og det har resulteret i et øget forbrug af brændstof på hver tur på små 10 procent. Det er ikke holdbart set i forhold til klima, og det er en meget stor ekstra udgift for rederiet, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.


Forsøget på at fastholde de kendte afgangstider betyder, at det skal forsøges at gøre opholdene i havnene Rønne og Ystad kortere. Færgerne skal fremover vendes på 30 minutter i stedet for de nuværende 40 minutter. Øvelsen med kortere havneophold og længere sejltid giver tilsammen en lille besparelse på olieforbruget set i forhold til før havneudvidelsen.


- Men vi ved, at vi på de fleste af de store rejsedage vil få brug for at indhente tid, så vores håb er her, at vi i det mindste rammer status quo på olieforbrug i forhold til før, havnen lagde hindringer i vejen for os, Siger Kristian Durhuus.


Afgangstiderne, som har været der i næsten 15 år vil der ikke blive ændret på, men færgerne vil komme ti minutter senere frem i Rønne og Ystad. Bornholmslinjen påpeger, at de mulige nye tider er forsøgt koordineret med Ystad Havn og en række andre interessenter omkring ruten.


- Vi læner os en anelse ud ad vinduet her, for i højsæsonerne kan vi få problemer med en havnetid på 30 minutter - særligt i Ystad, hvor vejen ud af havnen er en smule kringlet - men også i Rønne, hvor det ofte kan knibe med at få tømt færgerne hurtigt nok. Men vi giver det chancen for at bevare de kendte afgangstidspunkter, og så må vi evaluere på det, når vi har prøvet det af, siger Kristian Durhuus.


Bornholmslinjen ønsker den nye sejlplan godkendt og sat i drift fra lørdag 1. marts 2025.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sejltider for hurtigfærger til Rønne bør ændres
- Ledighed i december var på knap 90.000
- Region giver unge en stemme i den kollektiv trafik gennem digitale borgermøder
- Politisk parti vil skærpe kravene til taxichauffører
- Motorvejudvidelse påvirker trafik ved Aarhus de næste måneder
- Ny kampagne skal hjælpe togpersonale med konflikthåndtering
- Fredag 17. januar 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Norsk togoperatør vil køre sommertog i fire uger mellem Oslo og Malmö
- Togoperatører er i dialog om forbindelse mellem Norge og Danmark via Sverige
- A-Busser i Aarhus vil få flere afgange
- Generaladvokat anbefaler en fuld annullation af EU's mindstelønsdirektiv
- Jernbaneforbindelse på Vestsjælland forlænges

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst