ÅRSRAPPORT TIL GODKENDELSE:
24. april i år overtag Frederikshavn Kommune driften af byens havn, der i årene før havde investeret kraftigt og var kommet i likviditetsmæssige vanskeligheder. Gælden var ved udgangen af 2023 på 1,7 milliarder kroner - og driften vil ikke kunne dække udgifterne
"Årsagen til at havnen ikke kan fortsætte som kommunal selvstyrehavn er mangel på likviditet i 2024 og efterfølgende år samt prognoser om stigende negativ likviditet i de kommende år. Den årlige omsætning er ikke stor nok til at servicere havnens gæld, der efter års investeringer i havneudvidelser og opførelse af olieterminal mv. udgør 1.720,6 millioner kroner".
Sådan står der i det udkast til 2023-årsrapporten for Frederikshavn Havn, som politikerne i Frederikshavn Kommune's økonomiudvalg skal tage stilling til onsdag 20. november
Af udkastet til årsrapporten for 2023, der bliver den sidste for havnen som kommunal selvstyrehavn, fremgår det blandt andet, at:
Årets resultat på minus 340,5 millioner kroner, der betegnes som utilfredsstillende, er påvirket negativt med 330 millioner kroner vedrørende nedskrivning af havnens anlægsaktiver inklusiv en hensættelse på 50 millioner kroner til verserende voldgiftssag. En konsekvens af prognoserne for de kommende års drift er, at der med regnskabet for 2023 er sket et væsentligt fald i egenkapitalen, som følge af nedskrivning af værdierne på en række aktiver, da de ikke kan generere den værdi for havnen, som de er opført til.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Jyllands nordligste havn investerer i bæredygtighed og landstrøm til krydstogtskibe
- Sønderjysk havn med store kraner får ny økonomichef
- Projektledelse fulgte ikke Teknik og Miljø's projektmodel
- Økonomidirektør bliver projektdirektør i stor havn i Østjylland
- Limfjordens største havn tog imod flere og større skibe med med mere gods
- Havn i nordvestvendsyssel oplevede ny fremgang
- Godset spænder vidt - fra kartofler på køl til rejer på frost
- Mængderne af importgods steg i Sveriges største havn
- Sejlplan kan bevares
- Hollandske myndigheder beslaglagde mindre narko i Rotterdam
- 10.000 biler skal køre med tog fra Slovakiet til Esbjerg Havn
- Sydvestjysk havn bygger lager- og montagehal
Skriv din kommentar:
Havnedriften i Frederikshavn giver for lidt til at betale havnens gæld
Tirsdag 19. november 2024 kl: 11:12
Af: Redaktionen24. april i år overtag Frederikshavn Kommune driften af byens havn, der i årene før havde investeret kraftigt og var kommet i likviditetsmæssige vanskeligheder. Gælden var ved udgangen af 2023 på 1,7 milliarder kroner - og driften vil ikke kunne dække udgifterne
"Årsagen til at havnen ikke kan fortsætte som kommunal selvstyrehavn er mangel på likviditet i 2024 og efterfølgende år samt prognoser om stigende negativ likviditet i de kommende år. Den årlige omsætning er ikke stor nok til at servicere havnens gæld, der efter års investeringer i havneudvidelser og opførelse af olieterminal mv. udgør 1.720,6 millioner kroner".
Sådan står der i det udkast til 2023-årsrapporten for Frederikshavn Havn, som politikerne i Frederikshavn Kommune's økonomiudvalg skal tage stilling til onsdag 20. november
Af udkastet til årsrapporten for 2023, der bliver den sidste for havnen som kommunal selvstyrehavn, fremgår det blandt andet, at:
- resultaterne for de enkelte forretningsområder overordnet set ikke være tilstrækkelige til, at havnen har kunnet generere et resultat, som kan indfri havnens likviditetsbehov i 2023
- forretningsområdet, maritim serviceindustri på grund af forsinkelserne på færdiggørelsen af en ny olieterminal ikke har bidraget til indtjeningen i det omfang i 2023, som det var budgetteret
- at prognoserne viser, at havnens nuværende driftsmodel ikke skaber den fornødne likviditet til den fremtidige drift trods indregning af fuld drift af olieterminalen i 2024
Årets resultat på minus 340,5 millioner kroner, der betegnes som utilfredsstillende, er påvirket negativt med 330 millioner kroner vedrørende nedskrivning af havnens anlægsaktiver inklusiv en hensættelse på 50 millioner kroner til verserende voldgiftssag. En konsekvens af prognoserne for de kommende års drift er, at der med regnskabet for 2023 er sket et væsentligt fald i egenkapitalen, som følge af nedskrivning af værdierne på en række aktiver, da de ikke kan generere den værdi for havnen, som de er opført til.
Nedskrivninger på anlægsaktiver har i 2023 medført en reduktion af egenkapitalen på 330 millioner kroner via resultatopgørelsen. Nedskrivningen inkluderer yderligere hensættelse i relation til verserende voldgiftssag med tidligere hovedentreprenør på et større anlægsprojekt på 50 millioner kroner. Med nedskrivningerne udgjorde Frederikshavn Havn's egenkapitalen pr. 31. december 2023 55,8 millioner kroner mod 449,8 millioner kroner 31. december 2022.
I dagsordenen til mødet i Økonomiudvalget i Frederikshavn Kommune 20 november er punket om havnens regnskab beskrevet på følgende måde:
Disse er:
Revisionen har aflagt en konklusion med forbehold for en hensat forpligtigelse på 70 millioner kroner, der vedrører den verserende voldgiftssag imellem Frederikshavn Havn og hovedentreprenøren for et større anlægsprojekt på havnen. Parterne har rejst krav mod hinanden for et trecifret millionbeløb. Den igangværende voldgiftssag kan påvirke havnens resultat betydeligt.
De væsentligste nøgletal for Frederikshavn Havns årsregnskab er således:
(Kilde: Dagsorden for mødet i Økonomiudvalget i Frederikshavn Kommune onsdag 20. november 2024)
Interesserede kan finde årsrapporten for Frederikshavn Havn 2023 via dette link til dagsordenen for mødet i økonomiudvalget - punkt 7 - klik her:
I dagsordenen til mødet i Økonomiudvalget i Frederikshavn Kommune 20 november er punket om havnens regnskab beskrevet på følgende måde:
- Olieterminalen blev i 2018 projekteret med en opførelsessum på 225 millioner kroner og skulle stå færdig og klar til drift i 2021. Projektet har været ramt af forsinkelser og uenigheder med hovedentreprenøren. Der verserer en voldgiftssag fra 2022 som endnu ikke er afsluttet. Færdiggørelsen blev overtaget af havnen, som har forestået udbedring og færdiggørelse af projektet.
- Olieterminalen er sat i drift i januar 2024, men med en opførelsessum der pr. 31.december 2023 er opgjort til 463,2 millioner kroner og som efter årets hensættelse til voldgiftssag på 50 millioner kroner udgør 512,2 millioner kroner. Derfor er Frederikshavns byråd løbende blevet ansøgt om låneforøgelser gennem 2023, hvorfor olieterminalen og havnens økonomi har været omdrejningspunkt for stor mediedækning. Der er i august 2024 godkendt låneoptagelse til olieterminalen på 493,5 millioner kroner.
- Den tidligere bestyrelse fratrådte 21. september 2023, og en ny bestyrelse tiltrådte 22. november 2023.
- Den 18. januar 2024 fratrådte direktionen fra havnen.
- Ultimo april 2024 var vurderingen af den økonomiske situation, at havnen måtte overgå til kommunen, fra den tidligere bestyrelse.
- Derfor meddelte bestyrelsesformanden byrådet 24. april 2024, at havnen ikke kunne drives videre i den nuværende selskabsform.
- Beslutningen om overdragelse til kommunen blev vedtaget på ekstraordinært byrådsmøde 15. maj 2024. Havnen blev en kommunal havn pr. 15. maj 2024.
- Den årlige omsætning er ikke stor nok til at servicere havnens gæld, der efter års investeringer i havneudvidelser og opførelse af olieterminal mv. udgør 1.720,6 millioner kroner.
- Regnskabet for 2023 er aflagt af Frederikshavn Kommunes Økonomiudvalg, der efter skæringsdatoen 15. maj 2024 formelt agerer ”bestyrelse” for Frederikshavn Havn, mens kommunaldirektøren formelt agerer ledelse, selvom de ikke har haft ansvaret i 2023.
- Da regnskabet vedrører 2023, hvor havnen rent teknisk var kommunal selvstyrehavn, aflægges regnskabet ud fra reglerne om kommunale selvstyrehavne.
- Som konsekvens af havnens økonomiske udfordringer har havnens revisor, revisionsfirmaet Deloitte, forestået nedskrivning af værdierne for en række af havnens aktiver.
Disse er:
- Olieterminalen, der er nedskrevet med 276,7 millioner kroner
- Silohallerne, der er nedskrevet med 2,5 millioner kroner
- MARS arealerne, der er nedskrevet med 50,8 millioner kroner
- LNG anlægget under opførelse, der er nedskrevet med 0 millioner kroner
Revisionen har aflagt en konklusion med forbehold for en hensat forpligtigelse på 70 millioner kroner, der vedrører den verserende voldgiftssag imellem Frederikshavn Havn og hovedentreprenøren for et større anlægsprojekt på havnen. Parterne har rejst krav mod hinanden for et trecifret millionbeløb. Den igangværende voldgiftssag kan påvirke havnens resultat betydeligt.
De væsentligste nøgletal for Frederikshavn Havns årsregnskab er således:
- Årets resultat udgør et underskud på -340,5 millioner kroner mod 66,0 millioner kroner i 2022
- Egenkapitalen er faldet med 394,0 millioner kroner til 55,8 millioner kroner
- Egenkapitalen består herefter af negativt opsamlet resultat på -9,4 millioner kroner, samt urealiseret markedsværdi af sikringsinstrumenter på 65,2 millioner kroner. Egenkapitalen kan derfor reelt betragtes som negativ
- Gældsforpligtigelserne er øget med netto 283,0 millioner kroner til 1.732 millioner kroner
- De likvide beholdninger er faldet med 35,8 millioner kroner til 2,5 millioner kroner.
(Kilde: Dagsorden for mødet i Økonomiudvalget i Frederikshavn Kommune onsdag 20. november 2024)
Interesserede kan finde årsrapporten for Frederikshavn Havn 2023 via dette link til dagsordenen for mødet i økonomiudvalget - punkt 7 - klik her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Jyllands nordligste havn investerer i bæredygtighed og landstrøm til krydstogtskibe
- Sønderjysk havn med store kraner får ny økonomichef
- Projektledelse fulgte ikke Teknik og Miljø's projektmodel
- Økonomidirektør bliver projektdirektør i stor havn i Østjylland
- Limfjordens største havn tog imod flere og større skibe med med mere gods
- Havn i nordvestvendsyssel oplevede ny fremgang
- Godset spænder vidt - fra kartofler på køl til rejer på frost
- Mængderne af importgods steg i Sveriges største havn
- Sejlplan kan bevares
- Hollandske myndigheder beslaglagde mindre narko i Rotterdam
- 10.000 biler skal køre med tog fra Slovakiet til Esbjerg Havn
- Sydvestjysk havn bygger lager- og montagehal
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |