Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Mælkebil med biogasmotor bremser CO2-udslippet

Torsdag 14. november 2024 kl: 13:15
Af: Redaktionen

Mælkebil med biogasmotor bremser CO2-udslippet

Med en mælkebil med biogasmotor kan mejeriselskabet Arla reducere sine emissioner fra mælkeindsamling med 90 procent og reducere brændstofomkostningerne sammenlignet med en tilsvarende mælkebil med dieselmotor. Iveco har leveret både en mælkebil med biogasmotor og en med dieselmotor

Mejeriselskabet Arla indsamler mælk fra 370 mælkegårde i Finland. De seneste fem år har Arla anvendt biogaslastbiler til distribution af deres produkter i Finland, og i 2022 tog Arla skridtet videre ved også at bruge biogas til selve mælkeindsamlingen. Det sker blandt andet med en Iveco S-Way med biogas-motor opbygget som mælkebil. På trods af den stigende interesse for elektriske køretøjer ser Robert Sandström, indkøbs- og logistikchef hos Arla Finland, biogas som den mest bæredygtige løsning lige nu. 


- Biogaslastbiler er en central del af vores fremtidige transportstrategi. Vi har valgt biogas, fordi vi anser det som det mest miljøvenlige brændstof. Det er let tilgængeligt og giver en god rækkevidde. Selvom vi har ruter helt til Åland, er det nemt at tanke biogas på fastlandet og stadig have nok brændstof til hele ruten, siger Robert Sandström og tilføjer: 


- Vi reducerer CO2-udledningen med 90 procent og sparer brændstofomkostninger sammenlignet med diesel. Samtidig kan vi køre langt på én tank. Vi ser også på biogas i større skala, da mælkeproduktionsgårde genererer store mængder biomasse, der kan bruges til biogasproduktion. Derfor arbejder vi på projekter, der skal få gårdene til at opføre egne biogasanlæg, så vores lastbiler i fremtiden kan køre på biogas produceret af vores egne gårde. 


Det vigtigste efter koen 
Når Arla vælger lastbiler, lægger de vægt på flere faktorer såsom rækkevidde, service og komfort for chaufføren. 


- For os er lastbilen meget vigtig. Den er faktisk det vigtigste efter koen, siger Robert Sandström og fortsætter:


- For os er driftssikkerhed, miljøvenlighed, og hvorvidt lastbilen er egnet til mælkeindsamling afgørende. Iveco S-Way opfylder vores krav, og især muligheden for at køre på biogas var en vigtig faktor.


Robert Sandström forklarer, at Arla i Finland har to Iveco S-Way lastbiler til mælkeindsamlingen, hvoraf den ene kører på biogas. Lastbilerne kører i en tre-dages cyklus: en dag til hvile, en dag til indsamling og en dag til at transportere mælken til mejeriet. 


- Det er en moderne og komfortabel lastbil, som vores chauffører er meget tilfredse med. Lastbilen er simpelthen det vigtigste redskab - lige efter koen. 


Stram tidsplan kræver effektivitet 
Arla følger en stram tidsplan for mælkeindsamlingen, hvilket stiller store krav til lastbilernes driftssikkerhed og mulighed for hurtig service. 


- Pålidelighed er altafgørende for os. Mælken skal hentes til tiden, så vi er afhængige af, at lastbilerne præsterer som forventet. Iveco leverer netop det, vi har brug for, og deres serviceværksteder langs vores ruter sikrer, at vi hurtigt kan få hjælp, hvis det bliver nødvendigt. Vi er meget tilfredse med Iveco S-Way, især på grund af muligheden for at køre på biogas.


I dag har Arla i Finland to IVECO S-Way lastbiler til mælkeopsamling, hvoraf den ene kører på biogas. 
 

I forbindelse med, at Arla sat den nye mælebil med biogasmotor i drift, har Iveco produceret en lille video, der ud over at fokuserepå Iveco-lastbilen, også fortæller lidt om, hvordan Arla indsamler mlk hos finske landmænd.












Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mælkebil med biogasmotor bremser CO2-udslippet
- Fremkommelighed skal gøres bedre et sted i Jylland og et sted på Sjælland skal
- Et år gammel transport- og logistikkoncern har købt to svenske transportvirksomheder
- 1.500 lastbiler er kørt fra Holland til Schweiz
- Kørsel til Ukraine er fortsat tilladelsesfri
- Teori- og køreprøver kan gennemføres på fire sprog - plus et mere
- I Irland priser man lastbiler fra Holland
- Nye bestemmelser og bæredygtighed
- Pakkedistributør vil levere flere pakker med elektriske biler
- 15 tunge og en let elektrisk skal klare transporten for italiensk racer-team
- De lette er kørt frem med 14,9 procent
- Vognmand fra Ans fik årets fjerde franske

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst