Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REGION MIDTJYLLAND:

Den kollektive trafik er blevet billigere i drift

Onsdag 6. november 2024 kl: 10:06
Af: Redaktionen

Den kollektive trafik er blevet billigere i drift
Letbanen i Aarhus kørte med 19 procent flere passagerer i første halvår end i den tilsvarende periode sidste år. (Foto: Jesper Christensen)

Passagerfremgang, stigende indtægter og faldende udgifter i første halvår tegner lovende for 2024-regnskabet hos trafikselskabet Midttrafik. Prisindekset for diesel, gas og el er faldet og giver Midttrafik et forventet mindre-forbrug på over 60 millioner kroner. Samtidig viser de seneste passagertællinger, at antallet af passagerer pr. køreplantime er stigende


Midttrafik's seneste passagertællinger, der dækker årets første seks måneder, vise, at busser, tog og letbane havde over 28 millioner rejsende. Midttrafik oplyser, at der har været passagerfremgang de steder, der er kørt fri af nedskæringer, mens der har været nedgang de steder, hvor kørslen er blevet beskåret for at spare. Midttrafik kan også konstatere, at antallet af passagerer pr. køreplantime er stigende og ikke påvirket af nedskæringer.


Flere indtægter og færre udgifter
På indtægtssiden har det stigende passagertal betydet flere indtægter og en forventning om, at årets indtægter lander en procent over budgettet for 2024 med en stigning på 9,3 millioner kroner. Midttrafiks budget blev tibage i april opjusteret med 4,5 millioner kroner i forhold til daværende budget på grund af positive forventninger til passagertal, indtægter og faldende udgifter.


Når Midttrafik ser på udgiftssiden, kan trafikselskabet notere, at det er blevet billigere at drive den kollektive trafik i Midtjylland. Midttrafik forventer færre udgifter til busdrift på 52,2 millioner kroner og færre udgifter til flextrafik på 9,7 millioner kroner i år. Det skyldes et fald i prisindekset for diesel, gas og el - og en forventning om en lavere variabel gennemsnitsomkostning end tidligere forudsat i budgettet for 2024.


- Der bliver skrevet meget negativt om den kollektive trafik. Faktum er, at det fungerer rigtig godt mange steder. Vores passagertællinger viser for eksempel stor fremgang i Aarhus og på de regionale ruter, siger Midttrafiks bestyrelsesformand Steen Vindum (V), der er tilfreds med den positive udvikling. 


- Det forventer vi vil fortsætte. Den kollektive trafik udvikler sig hele tiden. Det gælder både i forhold til den grønne omstilling, hvor der løbende kommer flere elbusser, men også inden for billettering, hvor nye landsdækkende billetformer, som Rejsebillet og Rejsekort på app gør det lettere for både høj- og lavfrekvente kunder at hoppe på bussen, når de har behov for det”.


Passagerfremgang trods færre køreplantimer
Midttrafiks passagertællinger viser, at 28,2 millioner passagerer rejste med med bus, tog og letbane i første halvår 2024.


Det var marginalt flere end i første halvår 2023. Det for første halvår 2024 skal ses i lyset af, at der i juni 2023 blev gennemført større besparelser hos både Region Midtjylland og flere kommuner.


Når Midttrafik alligevel har fastholdt det samlede passagertal, skyldes det passagerfremgang der, hvor der ikke er gennemført besparelser. Tallene viser samtidigt, at antallet af passagerer pr. køreplantime er steget.


Passagerudviklingen varierer på tværs af kommuner og Region Midtjylland. Her fremhæver Midttrafik flere højdespringere, hvor passagertallet overstiger tallene fra forrige år:
  • Aarhus Letbane: Fremgang på 19 procent (519.000 passagerer)
  • Bybusserne i Aarhus: Fremgang på 3 procent (430.000 passagerer)
  • Bybusserne i Struer: Fremgang på 54 procent (28.000 passagerer)
  • Midtjyske Jernbaner: Fremgang på 15 procent (28.000 passagerer)

Til gengæld er der passagernedgang i Herning, Horsens og Silkeborg, hvor der er reduceret kørsel på grund af besparelser. Alle tre steder er antallet af passagerer dog steget pr. køreplantime.


På de regionale ruter er passagertallet stort set uændret på trods af besparelserne i sommeren 2023. Det skyldes, at passagerfremgang på en række af de store hovedruter opvejer tabet på de ruter, hvor der blev gennemført besparelser.


Interesserede kan se dagsordenen til bestyrelsesmødet i Midttrafik fredag 1. november her:


Det forventede regnskab står under Punkt 4, mens passagerudvikling står under punkt 10. Her er tal for alle kommuner og Region Midtjylland.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Magasinet Bus 12 - 2024 er udkommet
- Regionaltog på Sjælland åbner dørene for cykler uden billet
- Passagertallet stiger år for år
- Aarhus letbane vil købe otte 50 meter lange tog
- Modelbane på Hovedbanegården kørte 55.884 kroner ind
- Trafikselskab lægger billetsalget over i en anden app
- Næstved har fået en ny tankstation til lastbiler og andre store køretøjer
- Fredag 20. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Kommuner og Staten skal have ansvaret for at drive den kollektive transport
- Svensk togoperatør har udvidet til daglig afgang mellem København og Stockholm
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- Minister udskyder endnu en gang ændring af busloven

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst