EFTER EU-DOM OM RETURKØRSEL TIL HJEMLANDET:
EU-Domstolen afsagde fredag dom i det sagskompleks, som flere lande anlagde tilbage i 2020 i forbindelse med med, at EU's politiske system vedtog en ny omfattende vejpakke. EU-Domstolen slår fast, at langt de fleste af de omstridte bestemmelser ikke strider mod EU-traktaten. Dog annullerer Domstolen kravet om, at et køretøj skal retur til hjemlandet hver ottende uge
Hos transportorganisationen ITD fremhæver man, at EU-Domstolen's afgørelse omhandler flere bestemmelser, der blev indført med Vejpakken i 2020 - eksempelvis:
EU-Domstolen er kommet frem til, at de fire første bestemmelser er i overensstemmelse med traktaten, men at det ikke gælder det femte punkt.
Hos ITD peger man på, at dommen sætter et punktum i sagen. Hos organisationen håber man derfor på, at man kan komme videre i arbejdet med Vejpakken og i samarbejde med myndighederne få skabt større klarhed over reglerne og forståelsen af disse samtidig med, at der skabes en mere effektiv håndhævelse på tværs af grænserne.
ITD fremhæver, at det blandt andet gælder en mere ensartet fortolkning af reglerne og stille bedre information til rådighed for virksomhederne. Ses der eksempelvis på udstationeringsområdet, er der stadig stor usikkerhed om, hvad virksomhederne skal overholde her. Der er ifølge ITD eksempelvis tvivl om, hvornår en chauffør er udstationeret i visse situationer. Ligeledes er information om mindsteløn i flere tilfælde ikke tilgængelig eller kun tilgængelig på hjemlandets sprog.
Den manglende gennemsigtighed skaber en usikkerhed for virksomhederne og hindrer også håndhævelsen for myndighedernes side. ITD håber derfor, at man nu kan koncentrere sig om disse udfordringer fremadrettet.
Interesserede kan læse mere om EU-Domstolens afgørelse her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Rumænsk chauffør kan se frem til bøde på 30.000 kroner
- Transportvirksomhed i Kolding med over 100 medarbejdere er gået konkurs
- Antallet af nyregistrerede varebiler er faldet
- Antallet af nyregistrerede lastbiler steg markant i juni
- Grønberg-virksomhed med fokus på træ har fået to nye fire-akslede forvogne
- Landbrugsvirksomhed kan transportere afgrøder i ny fire-akslet tip-trailer
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Hundefører så tung lastbil på vejen
- Transportcenter får besøg af 63 EU-transportattacheer
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Lastbil- og bus leverandør udnævner to nye direktører
- Politiet tjekkede dyretransporter på Bornholm
Skriv din kommentar:
Transportorganisation peger på en række uklarheder i EU's vejpakke
Mandag 7. oktober 2024 kl: 11:15
Af: RedaktionenEU-Domstolen afsagde fredag dom i det sagskompleks, som flere lande anlagde tilbage i 2020 i forbindelse med med, at EU's politiske system vedtog en ny omfattende vejpakke. EU-Domstolen slår fast, at langt de fleste af de omstridte bestemmelser ikke strider mod EU-traktaten. Dog annullerer Domstolen kravet om, at et køretøj skal retur til hjemlandet hver ottende uge
Hos transportorganisationen ITD fremhæver man, at EU-Domstolen's afgørelse omhandler flere bestemmelser, der blev indført med Vejpakken i 2020 - eksempelvis:
- Forbud mod 45-timers hvil i køretøjet
- Forpligtelse til, at chaufføren har mulighed for at komme hjem hver fjerde uge
- Særlige udstationeringsregler for chauffører
- Karensperiode på fire dage for cabotagekørsel
- Krav om, at køretøjet skal vende hjem til virksomhedens driftscentral i etableringsmedlemsstaten hver ottende uge.
EU-Domstolen er kommet frem til, at de fire første bestemmelser er i overensstemmelse med traktaten, men at det ikke gælder det femte punkt.
Hos ITD peger man på, at dommen sætter et punktum i sagen. Hos organisationen håber man derfor på, at man kan komme videre i arbejdet med Vejpakken og i samarbejde med myndighederne få skabt større klarhed over reglerne og forståelsen af disse samtidig med, at der skabes en mere effektiv håndhævelse på tværs af grænserne.
ITD fremhæver, at det blandt andet gælder en mere ensartet fortolkning af reglerne og stille bedre information til rådighed for virksomhederne. Ses der eksempelvis på udstationeringsområdet, er der stadig stor usikkerhed om, hvad virksomhederne skal overholde her. Der er ifølge ITD eksempelvis tvivl om, hvornår en chauffør er udstationeret i visse situationer. Ligeledes er information om mindsteløn i flere tilfælde ikke tilgængelig eller kun tilgængelig på hjemlandets sprog.
Den manglende gennemsigtighed skaber en usikkerhed for virksomhederne og hindrer også håndhævelsen for myndighedernes side. ITD håber derfor, at man nu kan koncentrere sig om disse udfordringer fremadrettet.
Interesserede kan læse mere om EU-Domstolens afgørelse her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Rumænsk chauffør kan se frem til bøde på 30.000 kroner
- Transportvirksomhed i Kolding med over 100 medarbejdere er gået konkurs
- Antallet af nyregistrerede varebiler er faldet
- Antallet af nyregistrerede lastbiler steg markant i juni
- Grønberg-virksomhed med fokus på træ har fået to nye fire-akslede forvogne
- Landbrugsvirksomhed kan transportere afgrøder i ny fire-akslet tip-trailer
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Hundefører så tung lastbil på vejen
- Transportcenter får besøg af 63 EU-transportattacheer
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Lastbil- og bus leverandør udnævner to nye direktører
- Politiet tjekkede dyretransporter på Bornholm
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |