Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DANSKE REGIONER PÅ BAGGRUND AF RAPPORT:

Den kollektive transport kan lære af skånsk succes

Torsdag 3. oktober 2024 kl: 13:13
Af: Redaktionen

Den kollektive transport kan lære af skånsk succes

Det skal være nemmere for at tage bus og tog i Danmark, og Danske Regioner er klar til at lære af gode svenske resultater. Forskere har analyseret Region Skånes succes med at udvikle den kollektive transport og peger på en række punkter, hvor Danmark kan drage nytte af den skånske model

Flere borgere i Danmark er i de seneste år droppet ud af den kollektive transport til fordel for transport i egen bil. Få kilometer øst for den mest befolkningstunge del af Danmark - Hovedstadsregionen - ligger Skåne, hvor udviklingen har været den modsatte. I Skåne på den anden side af øresund har man med eksempelvis busser i hurtige regionale hovednet, et brugervenligt zonesystem og en enstrenget organisering, bidraget til at udvikle den kollektive transport, så antallet af passager er stigende. 


- Hvis vi skal have flere danskere til at vælge bus og tog frem for bilen, skal vi se nærmere på, hvordan Skåne har forenklet systemet og skabt en attraktiv løsning, der får flere passagerer ombord, siger Anders G. Christensen, der er formand for Danske Regioners udvalg for regional udvikling, og fortsætter:


- Vi har en unik mulighed for at forbedre vores kollektive transport ved at lade os inspirere af de svenske resultater. Deres enkle organisering og brugervenlige zonesystem viser, at vi kan skabe en mere effektiv og tilgængelig offentlig transport uden at øge omkostningerne markant.


Enkel organisering, større udbud og et brugervenligt zonesystem
Den nye rapport er udarbejdet af professor Otto Anker Nielsen fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Jens Hylander fra det svenske Statens väg- och transportforskningsinstitut for Danske Regioner.


Den viser, at der især er tre hovedpunkter, som Danmark kan tage ved lære af fra den svenske region, når det handler om den kollektive transport. Den fremhæver for eksempel, hvordan Region Skåne har formået at øge markedsandelen for kollektiv transport uden betydeligt højere omkostninger end i Danmark.


I Region Skåne er kollektiv transport samlet under én aktør, Skånetrafiken, under Region Skåne, som har det overordnede ansvar for alle busser, regional- og lokaltog samt letbanerne i Lund. Det gør planlægningen mere effektiv og forenkler finansieringsmodellen.


Et andet element er, at Region Skåne via den enstrengede organisering har kunnet designe større udbud med færre operatører og derigennem har opnået lavere driftsomkostninger. At udbuddene sker gennem forhandlinger, ser også ud til at føre til besparelser.


Den svenske region har reduceret antallet af takstzoner fra 202 til et system uden zoner og blot tre prisniveauer for korte, mellem og lange ture, hvilket har gjort systemet langt mere brugervenligt. Dertil er der rabatter, når flere rejser sammen, hvilket gør den kollektive transport mere attraktiv for familier. Til sammenligning har Danmark over 1.000 takstzoner, hvilket gør ændringer komplekse og afhængige af mange interessenter.


Ved at implementere disse løsninger i Danmark kan man skabe en mere effektiv og attraktiv kollektiv transport, der tiltrækker flere passagerer og understøtter en bæredygtig udvikling.


Stor forskel i markedsandele 
Mens Region Skåne har en markedsandel på 33 procent for kollektiv transport i forhold til al motoriseret transport, ligger Region Midtjylland på 8 procent. Den markante forskel skyldes blandt andet den skånske model, der gør det lettere at tiltrække flere passagerer til den kollektive transport.


- Vi kan se, at Skånetrafiken under Region Skåne har en simpel organisering og finansiering af kollektiv trafik. Region Skåne er best pratice for offentlig kollektiv trafik. Her har én aktør det overordnede bestilleransvar for kollektiv trafik og kan tænke på tværs af kommuner og trafikformer. At én aktør sidder for bordenden har desuden gjort det muligt at indføre brugervenlige takstsystem. Begge dele forhold, der understøtter en betydeligt højere markedsandel af kollektiv trafik i Skåne end i Danmark, siger Otto Anker Nielsen fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) .


Interesserede kan hente rapporten "Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport, og sammenligning med danske regioner" via dette link - klik her:











Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny app skal stoppe sms-syn
- Fransk producent af højhastighedstog - og andre lidt langsommere tog - får ordre på 12 af ny hurtig model
- Fredag 4. oktober 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- DSB’s nye vogne var med på messe i Berlin
- Den kollektive transport kan lære af skånsk succes
- Hovedstadens metro åbnede dørene for det hidtil største antal passagerer
- Magasinet Bus 9 - 2024 er udkommet
- Nordjysk lufthavn nåede andenstørste rejsemåned
- Fynske busser skal køre uden reklamer for casinoer og spil
- Skattestyrelsen forklarer rykkerbreve med småbeløb i 300.000 breve
- Taxi-selskab i Rødovre er endt som konkursbo
- Mænd tog mere barsel i 2023

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst