Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Terminaloperatør og havn skal mødes i Retten

Søndag 4. august 2024 kl: 12:42
Af: Redaktionen

APM Terminals, der blandt andet driver containerterminalen i Aarhus, er uenig med Aarhus Havn om, hvordan en hensigtserklæring fra 2020 skal forståes. Aarhus Havn har en idé om, at der gerne må være to operatører, der håndterer containere på havnen i Aarhus, mens APM Terminals mener, at Aarhus Havn dermed går ud over, hvad de har aftalt i hensigtserklæringen. APM Terminals her sendt en e-mail til medlemmerne i Aarhus Byråd, hvor selskabet udtrykker bekymring for containerterminalens fremtid. Parterne skal nu mødes i Byretten

APM Terminals skriver:

Med denne mail ønsker vi at informere jer i Aarhus Byråd om vores synspunkter og udtrykke vores bekymringer for containerterminalen i Aarhus Havns fremtid. Vi håber, at vores betragtninger vil bidrage til et samlet billede af den aktuelle situation og nuancere fremtidige udviklingsmuligheder på havnen i Aarhus.


Fremtidens operatørmodel i Aarhus Havn

Vi forstår, at havneledelsen har et ønske om at træffe en beslutning, der vil introducere endnu en containeroperatør i Aarhus Havn. Aarhus Havn har dog ikke en størrelse, der kan bære to operatører. Det risikerer i stedet at give en ineffektiv havnedrift, dårligere lønsomhed og dermed langsigtet underinvestering i innovation og udvikling. Historisk præcedens understøtter dette: fusionen af de to operatører i 2010 blev godkendt af Aarhus Havn for at imødegå og forhindre yderligere underinvestering og ineffektivitet. Siden da har Aarhus Havns markedsandele af det danske containermarked været støt stigende med et historisk godt resultat i 2023. APM Terminals (APMT) geninvesterede 75 procent af sine indtægter fra 2020 til 2023 i Aarhus Havn, der i forvejen, trods store investeringer, er blandt Nordeuropas billigste havne.


Som vi har fremlagt, har vi en ambition om at investere over 2 milliarder i containerterminalen for at effektivisere gennem automatisering og bæredygtighed. Det er vigtigt at understrege, at i tilfælde af at Aarhus Havn igen beslutter at basere sig på to operatører, vil det med stor sandsynlighed udfordre det kommercielle fundament for operatørerne på havnen i en sådan grad, at det vil gøre rentabiliteten af investeringer i fremtiden så usikre, at de ikke bliver til virkelighed. For APMTs vedkommende betyder det, at det næppe er økonomisk bæredygtigt at investere massivt i den planlagte pladsoptimering og effektivisering gennem automatisering. Det risikerer også at forsinke ambitionen om at blive en af verdens førende CO2-neutrale containeroperationer.


En usædvanlig og kritisabel proces

Det er naturligvis op til Aarhus Havns ledelse at sætte retningen og træffe beslutninger, på baggrund af ejerens, i dette tilfælde Aarhus Kommunes, langsigtede strategiske plan. En sådan beslutning skal selvfølgelig tages på et helt oplyst grundlag. Derfor opfordrer vi til at beslutningsgrundlaget granskes.


Processen, der er gennemgået i Aarhus Havn, har ifølge vores opfattelse været yderst mangelfuld. Vi er bekymrede for den manglende gennemsigtighed, der har præget denne proces. Som et eksempel er der blevet givet særdeles korte deadlines til at underbygge et investeringsforslag på to milliarder. Det har været yderst vanskeligt at afgøre, om, og i hvilket omfang, forslag, anbefalinger og bekymringer er blevet hørt. Derfor er det usikkert, hvilket grundlag en eventuel beslutning skal træffes på. Dette forekommer særdeles usædvanligt og i strid med principper for god forvaltning.


Vi har samlet set en oplevelse af en mangelfuld proces, der også i et globalt perspektiv har været yderst usædvanlig.


Er Aarhus Havn utilfreds med driften af containerterminalen, så indgår APMT Aarhus gerne i dialog herom, ligesom vi har foreslået, at Aarhus Havn kan købe terminalen, for dermed selv at blive operatør på containerterminalen. Det ændrer ikke ved det faktum, at Aarhus Havn ikke har størrelsen til to operatører.


Vi håber, at man i byrådet vil tage de nødvendige foranstaltninger til at sørge for, at beslutningen om Aarhus Havns fremtid træffes på et sagligt og oplyst grundlag.


Vi står selvfølgelig til rådighed for byrådets medlemmer, skulle der være et ønske om en opfølgende dialog.


Med venlig hilsen, Mikael Gutman



Mikael Gutman er administrerende direktør i APM Terminals Nordics


APM Terminals vil have Retten i Aarhus til at udstede en påbud, der forhindrer Aarhus Havn at gå videre med sine tanker om endnu en containeroperatør på havnen.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn i Vendsyssel dyster med otte europæiske havne om bæredygtighedspris
- Sveriges største havn er blevet 144.000 kvadratmeter større
- Havn på Bornhold tager afsked med sin økonomidirektør
- I Køge døber man kraner
- Canadisk jernbanekonflikt påvirker transporten
- Ny havnedirektør i Thyborøn var salgschef i Aalborg
- Terminaloperatør og havn skal mødes i Retten
- Rønne bliver udskibningshavn for polsk vindmølleprojekt
- Greenport Scandinavia er kommet nærmere Hirtshals Havn
- Ø-havn får statsstøtte til udvidelse
- Lastbilchauffører får lettere ved at parkere på østjysk færgehavn
- Politisk flertal sætter udvidelsen af Aarhus Havn på pause

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst