LEASINGKONTRAKTER OG ANSÆTTELSESBEVISER I FØRERHUSENE:
Først i slutningen af august forventes endeligt svar på, om Færdselsstyrelsen har overimplementeret et EU-direktiv, der gør, at danske chauffører risikerer bøder, hvis de glemmer leasingkontrakt og ansættelsesbevis. Det oplyser arbejdsgiverorganisationen ATL
Det fremgår af en mail, som ATL og DI Transport har modtaget fra Færdselsstyrelsen, der oprindeligt havde forventet at kunne komme med en afgørelse inden sommerferien.
I mailen fremgår det ifølge ATL desuden, at myndighederne er bevidste om, at EU-direktivet er blevet implementeret forskelligt i Danmarks nabolande.
- Mange af vores medlemmer venter utålmodigt på en afgørelse, da den nuværende fortolkning af leasingreglerne er en ekstra byrde for virksomhederne og er med til at skabe usikkerhed og forvirring på vejene, siger branchedirektør i ATL, Lars William Wesch og fortsætter:
- Men når det er sagt, er det trods alt positivt, at styrelsen og ministeriet vil se grundigt på sagen en ekstra gang.
Sagen startede, da Færdselsstyrelsen tilbage i marts udgav en ny vejledning for leasingkøretøjer, hvor der som noget nyt blev stillet krav om, at lastbilchauffører skulle medbringer leasingkontrakt og ansættelsesbevis under kørslen.
Det skulle forhindre, at virksomheder omgår cabotagereglerne ved at leje billige køretøjer i udlandet for at bruge dem til national kørsel.
Men ifølge ATL og DI Transport, der løbende har været i kontakt med Færdselsstyrelsen, er kravet om leasingkontrakt og ansættelsesbevis både en overimplementering af EU’s regler og samtidig et helt unødvendigt skridt, da de relevante oplysninger fremgår af motorregistret, når et leasingkøretøj omregistreres til danske nummerplader.
Gennem forløbet har ATL og DI Transport også opfordret myndighederne til at indføre en bødefri periode indtil, at fortolkningen af reglerne er blevet slået fast. Den opfordring har Færdselsstyrelsen ifølge ATL ikke taget klar stilling til.
I stedet understreger Færdselsstyrelsen, at de nuværende regler fortsat gælder, og at politiet vil blive informeret om den videre granskning af implementeringen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Mængderne af importgods steg i Sveriges største havn
- Brotrafikken tog markedsandele
- Godt 20.000 køretøjer kørte mellem Amager og Skåne
- Containertransportør har fået el-bil nummer fire fra Södertälje
- Fransk bilproducent kører tre nye elektriske varevogne frem
- Tip-kærre har huller til gafler i forenden
- Sejlplan kan bevares
- El-lastbiler skal transportere containere i Danmark
- Uddannelsesorganisation øger udbuddet af AMU-kurser i Esbjerg
- Vejafgiftsystem har udskrevet 200 bøder på et forkert grundlag
- Fem transportvirksomheder har fået chauffører med æresdiplom
- Dansk transportkoncern bygger nyt logistikcenter med solceller på taget - i Sverige
Skriv din kommentar:
Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
Onsdag 24. juli 2024 kl: 10:19
Af: RedaktionenFørst i slutningen af august forventes endeligt svar på, om Færdselsstyrelsen har overimplementeret et EU-direktiv, der gør, at danske chauffører risikerer bøder, hvis de glemmer leasingkontrakt og ansættelsesbevis. Det oplyser arbejdsgiverorganisationen ATL
Det fremgår af en mail, som ATL og DI Transport har modtaget fra Færdselsstyrelsen, der oprindeligt havde forventet at kunne komme med en afgørelse inden sommerferien.
I mailen fremgår det ifølge ATL desuden, at myndighederne er bevidste om, at EU-direktivet er blevet implementeret forskelligt i Danmarks nabolande.
- Mange af vores medlemmer venter utålmodigt på en afgørelse, da den nuværende fortolkning af leasingreglerne er en ekstra byrde for virksomhederne og er med til at skabe usikkerhed og forvirring på vejene, siger branchedirektør i ATL, Lars William Wesch og fortsætter:
- Men når det er sagt, er det trods alt positivt, at styrelsen og ministeriet vil se grundigt på sagen en ekstra gang.
Sagen startede, da Færdselsstyrelsen tilbage i marts udgav en ny vejledning for leasingkøretøjer, hvor der som noget nyt blev stillet krav om, at lastbilchauffører skulle medbringer leasingkontrakt og ansættelsesbevis under kørslen.
Det skulle forhindre, at virksomheder omgår cabotagereglerne ved at leje billige køretøjer i udlandet for at bruge dem til national kørsel.
Men ifølge ATL og DI Transport, der løbende har været i kontakt med Færdselsstyrelsen, er kravet om leasingkontrakt og ansættelsesbevis både en overimplementering af EU’s regler og samtidig et helt unødvendigt skridt, da de relevante oplysninger fremgår af motorregistret, når et leasingkøretøj omregistreres til danske nummerplader.
Gennem forløbet har ATL og DI Transport også opfordret myndighederne til at indføre en bødefri periode indtil, at fortolkningen af reglerne er blevet slået fast. Den opfordring har Færdselsstyrelsen ifølge ATL ikke taget klar stilling til.
I stedet understreger Færdselsstyrelsen, at de nuværende regler fortsat gælder, og at politiet vil blive informeret om den videre granskning af implementeringen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Mængderne af importgods steg i Sveriges største havn
- Brotrafikken tog markedsandele
- Godt 20.000 køretøjer kørte mellem Amager og Skåne
- Containertransportør har fået el-bil nummer fire fra Södertälje
- Fransk bilproducent kører tre nye elektriske varevogne frem
- Tip-kærre har huller til gafler i forenden
- Sejlplan kan bevares
- El-lastbiler skal transportere containere i Danmark
- Uddannelsesorganisation øger udbuddet af AMU-kurser i Esbjerg
- Vejafgiftsystem har udskrevet 200 bøder på et forkert grundlag
- Fem transportvirksomheder har fået chauffører med æresdiplom
- Dansk transportkoncern bygger nyt logistikcenter med solceller på taget - i Sverige
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |