El-lastbiler er mere energieffektive
Søndag 26. maj 2024 kl: 13:10
Af: Jesper Christensen
En batteri-elektrisk lastbil som denne Scania 40R udnytter energien over dobbelt så godt, som en tilsvarende diesellastbil.
Den Scania 40R BEV-lastbil med en totalvægt på 40 tons, som vi testede i Norge i sidste uge, brugte 1,286 kW/kilometer. Sammenlignet med en tilsvarende diesellastbil er det en meget effektiv energiudnyttelse - også sammenlignet med de nyeste motorer fra Scania, der kan udnytte 50 procent af energien i dieselolien til at drive køretøjet frem
Det viser følgende lille regnestykke, der tager udgangspunkt i, at en liter dieselolie har et energi-indhold på lige omkring 10 kWh. Tallet kan ikke angives præcist, da det afhænger en temperaturen. Jo varmere dieselolie, jo mindre vægtfylde og dermed mindre energi opgjort pr. liter. Og på landtransportområdet tanker man jo dieselolie i litervis - ikke i kilovis.
Hvis man med udgangspunkt i BEV-lastbilens energiforbrug på 128,6 kWh/100 kilometer regner den modsatte vej og forestiller sig, at den 40 ton tunge testbil havde haft en dieselmotor med samme energiforbrug på 100 kilometer, ville den have brugt 12,86 liter på at køre 100 kilometer - hvilket ville svare til 7,7 kilometer pr liter.
Her på transportnyhederne.dk har i gennemført flere test af lastbiler i på en omkring 180 kilometer lang testrute i det Østjyske, hvor brændstofforbruget har ligget inden for intervallet i tabellen. Højdeforskellen er på omkring 100 meter, og hvor det har været op ad bakkerne i over 1.000 meter og tilsvarende nedad bakke - omtrent det samme på testruten i Norge.
Ud fra det tillader vi os derfor at konkludere, at en batteri-elektrisk lastbil udnytter energien over dobbelt så godt, som en lastbil med en dieselmotor.
Et andet lille og ganske uvidenskabeligt regnestyke, da der er en række ydre forhold, som ikke lige er så enkle at tage med, der siger noget om, hvordan man kan udnytte energien i eksempelvis dieselolie er:
Et dansk kraft-varmeværk, der både producerer el og varme, kan omdanne omkring 90 procent af energien i eksempelvis dieselolie til el og varme. En el-bil har en udnyttelsesgrad på omkring 90 procent af den energi, der bliver lagret i batterierne.
Det betyder, at den energi, som bliver produceret på et kraft-varmeværk og som bliver til el, bliver udnyttet omkring 80 procent, hvis den bliver brugt i en el-bil.
Hvis det havde været i et rent kraftværk, som kun producerede el og dermed havde en udnyttelsesgrad på omkring 50 procent, ville det tilsvarende tal have været 45.
Hvis kraftværket brugte dieselolie som udgangspunkt, ville der i det tilfælde være mere energimæssig fornuft i at brænde dieselolien af i en af de mest energi-effektive lastbiler. Her kører Scania eksempelvis sine nye super-motorer frem med en energiudnyttelse på 50 procent.

Her på transportnyhederne.dk har i gennemført flere test af lastbiler i på en omkring 180 kilometer lang testrute i det Østjyske, hvor brændstofforbruget har ligget inden for intervallet i tabellen. Højdeforskellen er på omkring 100 meter, og hvor det har været op ad bakkerne i over 1.000 meter og tilsvarende nedad bakke - omtrent det samme på testruten i Norge.
Ud fra det tillader vi os derfor at konkludere, at en batteri-elektrisk lastbil udnytter energien over dobbelt så godt, som en lastbil med en dieselmotor.
Et andet lille og ganske uvidenskabeligt regnestyke, da der er en række ydre forhold, som ikke lige er så enkle at tage med, der siger noget om, hvordan man kan udnytte energien i eksempelvis dieselolie er:
Et dansk kraft-varmeværk, der både producerer el og varme, kan omdanne omkring 90 procent af energien i eksempelvis dieselolie til el og varme. En el-bil har en udnyttelsesgrad på omkring 90 procent af den energi, der bliver lagret i batterierne.
Det betyder, at den energi, som bliver produceret på et kraft-varmeværk og som bliver til el, bliver udnyttet omkring 80 procent, hvis den bliver brugt i en el-bil.
Hvis det havde været i et rent kraftværk, som kun producerede el og dermed havde en udnyttelsesgrad på omkring 50 procent, ville det tilsvarende tal have været 45.
Hvis kraftværket brugte dieselolie som udgangspunkt, ville der i det tilfælde være mere energimæssig fornuft i at brænde dieselolien af i en af de mest energi-effektive lastbiler. Her kører Scania eksempelvis sine nye super-motorer frem med en energiudnyttelse på 50 procent.
Energiforbrug pr. kilometer - dieselmotor | ||
Forbrug - km/liter | Liter/100 km | kWh/100 kilometer |
3,5 km/liter | 28,57 l/100 km | 285,7 kWh/100 km |
3,0 km/liter | 33,33 l/100 km | 333,3 kWh/100 km |
2,7 km/liter | 37,07 l/100 km | 370,4 kWh/100 km |
Energiforbrug pr. 100 kilometer - den testede Scania 40R | ||
128,6 kWh/100 km |
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- - De største perspektiver ligger stadig foran os
- Hejseladskasse er leveret med automatisk rullepresenning
- Rastepladser på E45 i Sønderjylland bliver udbygget med lynladestandere
- Hastigheden bliver automatisk tilpasset i forudbestemte områder
- Gammel hovedvej syd for Randers er genåbnet
- Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport
- Politiets tungvognscenter tjekkede tunge køretøjer på Bornholm
- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Svensk afgiftsændring påvirkede salget af dieselolie og Danmarks CO2-regnskab
- Aktiviteten i danske havne steg kun svagt i 2024
- Testchauffør ser tilbage på 40 år med italienske lastbiler
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Titel: | ||
Kommentar: | ||
Navn: | ||
Email: | ||
Adresse: | ||
By: | ||
Indtast bogstaverne: ÆØÅ | - så hjælper du os med at undgå spam. | |
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |