VEJTRANSPORTORGANISATION:
EU-Kommissionen har givet sit officielle svar på en klage fra den italienske regering. Svaret peger på, at Østrig flere gange overtræder EU-lovgivningen ved sine begrænsninger af vejtransporten med lastbiler mellem Tyskland og Italien gennem Østrig
Den internationale vejtransportorganisation, IRU, har sammen med flere nationale vejtransportorganisationer gentagne gange peget på, at den kommercielle vejgodstransportsektor er hæmmet af de begrænsninger, som de østrigske myndigheder har indført for lastbiltransport gennem det vestlige Østrig, der er en af de vigtige nord-syd korridorer i Europa. IRU har også påpeget, at begrænsningerne er i strid med EU-lovgivningen.
IRU hilser derfor EU-Kommissionens begrundede udtalelse om Italiens klage over Østrigs trafikforbud mod tunge godskøretøjer velkommen.
IRU fremhæver, at EU-Kommissionens svar tydeligt peger på, at Østrig overtræder artikel 34 og 35 i Treaty on the Functioning of the European Union - TFEU - traktaten om, hvordan EU fungerer. De to artikler tillader ikke medlemsstaterne at indføre kvantitative restriktioner mellem medlemsstaterne, fremhæver IRU.
- EU-Kommissionens udtalelse om Østrigs begrænsninger er krystalklar, siger IRU's EU-advokatdirektør, Raluca Marian, og fortsætter:
- Men dette er kun begyndelsen. IRU, organisationens medlemmer og hele den europæiske vejgodstransport- og logistikindustri ser frem til at se, hvilke skridt der vil blive taget af Italien, og især EU-Kommissionen, for at rette op på de identificerede overtrædelser. Længevarende forhandlinger på regeringsniveau har vist sig at være mislykkede. Vi har brug for handling nu. Med denne værdifulde bekræftelse i hånden forventer vi, at Italien vil kæmpe videre hos EU-Domstolen med EU-Kommissionens støtte."
IRU peger på, at den begrundede udtalelse fra EU-Kommissionen giver en klar bekræftelse af, at Østrigs begræsninger ikke er kompatible med TFEU-bestemmelserne. Bekymring er blevet rejst mange gange af IRU og flere nationale vejgodstransportforeninger i de seneste år uden en for organisationerne tilfredsstillende reaktion fra EU-Kommissionen.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Sværlasttrailer er specialopbygget til generatorer
- Næstved har fået en ny tankstation til lastbiler og andre store køretøjer
- Fredag 20. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
Skriv din kommentar:
EU-Kommissionen bekræfter, at Østrigs nord-syd begræsninger strider mod EU-lovgivning
Torsdag 16. maj 2024 kl: 15:26
Af: RedaktionenEU-Kommissionen har givet sit officielle svar på en klage fra den italienske regering. Svaret peger på, at Østrig flere gange overtræder EU-lovgivningen ved sine begrænsninger af vejtransporten med lastbiler mellem Tyskland og Italien gennem Østrig
Den internationale vejtransportorganisation, IRU, har sammen med flere nationale vejtransportorganisationer gentagne gange peget på, at den kommercielle vejgodstransportsektor er hæmmet af de begrænsninger, som de østrigske myndigheder har indført for lastbiltransport gennem det vestlige Østrig, der er en af de vigtige nord-syd korridorer i Europa. IRU har også påpeget, at begrænsningerne er i strid med EU-lovgivningen.
IRU hilser derfor EU-Kommissionens begrundede udtalelse om Italiens klage over Østrigs trafikforbud mod tunge godskøretøjer velkommen.
IRU fremhæver, at EU-Kommissionens svar tydeligt peger på, at Østrig overtræder artikel 34 og 35 i Treaty on the Functioning of the European Union - TFEU - traktaten om, hvordan EU fungerer. De to artikler tillader ikke medlemsstaterne at indføre kvantitative restriktioner mellem medlemsstaterne, fremhæver IRU.
- EU-Kommissionens udtalelse om Østrigs begrænsninger er krystalklar, siger IRU's EU-advokatdirektør, Raluca Marian, og fortsætter:
- Men dette er kun begyndelsen. IRU, organisationens medlemmer og hele den europæiske vejgodstransport- og logistikindustri ser frem til at se, hvilke skridt der vil blive taget af Italien, og især EU-Kommissionen, for at rette op på de identificerede overtrædelser. Længevarende forhandlinger på regeringsniveau har vist sig at være mislykkede. Vi har brug for handling nu. Med denne værdifulde bekræftelse i hånden forventer vi, at Italien vil kæmpe videre hos EU-Domstolen med EU-Kommissionens støtte."
IRU peger på, at den begrundede udtalelse fra EU-Kommissionen giver en klar bekræftelse af, at Østrigs begræsninger ikke er kompatible med TFEU-bestemmelserne. Bekymring er blevet rejst mange gange af IRU og flere nationale vejgodstransportforeninger i de seneste år uden en for organisationerne tilfredsstillende reaktion fra EU-Kommissionen.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Sværlasttrailer er specialopbygget til generatorer
- Næstved har fået en ny tankstation til lastbiler og andre store køretøjer
- Fredag 20. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |