Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rederikoncern har sat én milliard euro af til batteri-elektriske færger

Tirsdag 14. maj 2024 kl: 09:50
Af: Redaktionen

DFDS oplyser tirsdag, at rederikoncernen vil investere én milliard euro - cirka 7,5 milliarder kroner - i seks batteri-elektriske færger, der skal indsættes på rederiets ruter over Den Engelske Kanal mellem Dover i Sydengland og Dunkerque og Calais i det nordvestlige Frankrig. De første to batteri-elekrtiske færger ventes at være i drift inden 2030, mens de øvrige fire forventes at følge efter inden 2035

- Det her er et vigtigt skridt mod at reducere CO2-udslippet. På grund af den relativt korte afstand mellem Storbritannien og Frankrig er ruterne optimale til elektrisk færgetransport. Elektrificeringen vil være et vigtigt skridt mod at opfylde vores klimamål, og med denne investering accelererer vi overgangen til en grønnere fremtid for shippingindustrien, siger Torben Carlsen, der er administrerende direktør for DFDS.


Den Engelske Kanal er en af verdens travleste skibsruter. Færgetrafikken over Den Engelske Kanal forbinder to af verdens største økonomier og står for 33 procent af handelen mellem EU og Storbritannien. DFDS og Port of Dover, Port of Boulogne Calais og Port of Dunkirk forpligtede sig med en hensigtserklæring 15. marts 2023 til at samarbejde om at reducere CO2-udslippet fra søtransporten over Doverstrædet.


DFDS: Samarbejde er nøglen til overgangen til lavemissions-transport
DFDS samarbejder med eksperter inden for batteriteknologi, skibsdesign og energieffektivitet for at designe de nye avancerede batteri-elektriske skibe, hvor af de tre skal sejle under fransk flag. Samarbejdet skal sikre, at skibenes design omfatter sikkerhed og ydeevne, samtidig med, at produktionsmetoderne har mindst mulig indvirkning på miljøet.


Derudover arbejder DFDS tæt sammen med nationale myndigheder, infrastrukturpartnere og energiforsyningsselskaber for at sikre energiforsyningen og infrastrukturen for elektriske skibe. I de senere år har DFDS og de franske myndigheder intensiveret dialogen, og den franske regering har for nylig lanceret en ambitiøs plan for landets energiomstilling med fokus på infrastruktur.


- Den grønne omstilling er ikke noget, vi kan opnå alene. Uden adgang til tilstrækkelig strømforsyning på land og infrastruktur til at rumme opladningsfaciliteter i havne kan vi ikke drive skibene. Jeg er glad for, at vi har en fælles ambition med regeringerne på begge sider af Kanalen om at muliggøre grønne transportkorridorer, og vi er glade for at kunne offentliggøre denne meddelelse på den 7. Choose France Summit, iværksat af den franske præsident Emmanuel Macron, siger Torben Carlsen.


I 2023 lancerede DFDS en ny strategi - Moving Together Towards 2030 - som genbekræftede koncernens ambition om at blive et netto-nul-selskab inden 2050 og have seks grønne færger i drift inden udgangen af 2030, hvoraf to vil være batteri-elektriske og sejle på Den Engelske Kanal.
I Frankrig har DFDS fem skibe under fransk flag og beskæftiger 1.200 personer, herunder 800 franske søfolk.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fredag 14. juni 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 17-liters dieselmotor har 780 heste i sig
- Nyt svensk selskab fokuserer på ladeløsninger til tunge transporter
- Nyt projekt sætter strøm til sygetransporter
- Ny ø på tippen af Sprogø skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter
- Hirtshals Havn får ny bestyrelsesformand
- Lastbiler vil overhale personbiler, når det gælder om at skifte til el
- Fredag 31. maj 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Postkoncern sender fem batteri-elektrisk lastbiler ud på vejene
- - Jeg håber, branchen kommer med på råd om de næste 675 millioner
- Den tunge transport i Aalborg har fået adgang til lynladenetværk
- Anlæg i Esbjerg kan sortere 160.000 ton plastaffald om året - cirka 4.500 læs

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst