Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet

Onsdag 17. april 2024 kl: 13:38
Af: Redaktionen

Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet

Udgravningen af den 18 kilometer lange rende til tunnellen mellem Rødby på Lolland og Puttgarten på Femern er nu færdig. I den forbindelse er der gravet omkring 15 millioner kubikmeter sand, sten og jord op fra det sted på havbunden, hvor den kommende tunnel-forbindelse mellem Danmark og Tyskland skal ligge

Det har taget det hollandske konsortium FBC, der består af de to selskaber Boskalis og Van Oord, knap tre år at grave ud til tunnellen. Under den mest intensive fase af arbejdet havde de to selskaber en flåde af knap 70 arbejdsfartøjer involveret i udgravningen af den 18 kilometer lange tunnel rende.


I alt er der udgravet omkring 15 mllioner kubikmeter materiale fra havbunden. Det svarer til seks Keops-pyramider eller 6.000 olympiske svømmebassiner.


- Det er den ubetinget største udgravning i Danmarks historie, og det har været en vanskelig opgave. Undergrunden mellem Danmark og Tyskland er en kompleks blanding af forskellige jordarter fra sand til hårdt moræne-ler, siger Pedro da Silva Jørgensen, der er teknisk vicedirektør i Femern A/S.


- Det har givet nogle spændende udfordringer undervejs, som det er lykkedes at løse i samarbejde med vores entreprenører. Derfor er vi glade og stolte over, at vi nu er i mål, siger han videre.


Under udgravningen er gravemaskinerne flere gang stødt på meget store granitblokke fra istiden, der har været særligt besværlige at fjerne. Én af de største vejede 70 ton og er i dag opstillet ud for byggepladsen ved Rødbyhavn.


- I løbet af de seneste tre år har vi med succes udgravet den 18 kilometer lange tunnelrende med et imponerende udvalg af udgravningsfartøjer fra sandsugere til rendegravere, specialudviklede gravepontoner og specialfartøjer til rydning af kampesten. På alle disse fartøjer foretog vi nødvendige forbedringer for at håndtere de vanskelige jordtyper på store dybder og få arbejdet gjort til tiden. Under hele projektet var sikkerheden for vores medarbejdere og underleverandører i højsædet, og vi er derfor ikke kun stolte og begejstrede over færdiggørelsen af tunnelgraven, men også over, at vi for nylig har opnået en stor milepæl inden for sikkerhed, siger Bart Pröpper, der er projektdirektør for FBC.


Hovedparten af den udgravede jord blev placeret bag diger ud for kysten ved Rødbyhavn i takt med, at arbejdet skred frem. Her skaber jorden omkring 300 hektar nyt land, der på sigt bliver til en blanding af erstatningsnatur og rekreative områder med blandt andet strande og vandrestier.

FBC’s rolle i projektet er dog ikke helt afsluttet endnu. I de kommende måneder vil entreprenørerne fjerne det midlertidige dige ud for tunnelportalen. Når det arbejde er færdiggjort, vil tunnelportalen være klar til nedsænkningen af det første tunnelelement.


Den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel bliver opført som en sænketunnel, der bygges på Nordeuropas største byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland. Tunnelen kommer til at bestå af i alt 79 standardelementer, der er 217 meter lange og vejer 73.500 ton. Dertil kommer 10 specialelementer, der indeholder tunnelens tekniske installationer i en særlig kælder.
Elementerne produceres på seks produktionslinjer på verdens største betonfabrik. Når elementerne er klar, bliver de sejlet ud og sænket ned i tunnelrenden, hvor de forbindes et efter et. Femern A/S forventer at nedsænke det første tunnelelement senere på året.


Femern Bælt-forbindelsen skal efter planen stå færdig i 2029. Til den tid vil det være muligt at rejse mellem Lolland og Tyskland på 7 minutter i tog og 10 minutter i bil.


Femern A/S har til opgave at planlægge, bygge og drive den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland over Femern Bælt. Femern A/S er en del af det danske, statsejede Sund & Bælt Holding A/S, som har erfaring fra opførelsen af de faste forbindelser over Storebælt og Øresund.



Femern Bælt Tunnelen - Sådan nedsænkes et tunnelelement.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rådgiver til udvidelse af jernbanespor i København er fundet
- Det er kritisabelt, at Banedanmarks signalsystem har væsentlige sårbarheder i it-sikkerheden
- Rigsrevisionens rapport handler alene om infrastrukturens drift og tilgængelighed
- Fejl på signalsystem undersøges af leverandøren
- Storebæltsbroen blev løftet med biler på kørebanen
- En ny intermodal transportløsning skal reducere CO2-udslippet med 68 procent
- - Jeg vil være en moderne leder
- Lille togbane kørte knap 30.000 kroner ind til velgørenhed
- Rederikoncern giver opkøb i Tyrkiet endnu mulighed
- Tidligere minister forlader transportbrancheorganisation efter tre år
- Afmatning og aflyst aktiekøb får rederikoncern til at skrue ned for forventningerne
- Dansk rederikoncern opsiger aktiekøbsaftale med tyrkisk selskab

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst