HØJESTERET:
Flyselskab var berettiget til at refundere billetprisen for en aflyst rejse via den rejseagent, som passagererne havde benyttet. Det har Højesteret afgjort i en sag, hvor to rejsende via en rejseagent havde købt billetter hos det irske lavprisflyselskab, Ryanair. Da rejsen blev aflyst refunderede Ryanair billetterne via rejseagenten, som så skulle sende pengene videre til de to rejsende. Det skete ikke, så de langde sga an mod flyselskabet
Højesteret skriver efter dommen:
A og B havde købt flybilletter hos en rejseagent (en online billetformidler), som herefter havde købt flybilletterne hos flyselskabet Ryanair. Da flyrejsen blev aflyst, skrev flyselskabet en mail til B om, at han kunne benytte et link i mailen og indtaste oplysninger om bookingen, hvis han ønskede refusion af billetprisen. Refusionen ville i så fald ske via den betalingsform, der var brugt ved den oprindelige bestilling.
B benyttede sig af refusionslinket, og umiddelbart efter modtog B et autogenereret svar fra flyselskabet, hvoraf det blandt andet fremgik, at refusionsbeløbet var blevet udbetalt via den betalingsform, der var brugt ved den oprindelige bestilling. Hvis kunden havde anvendt en rejseagent, skulle kunden anmode om at modtage refusionsbeløbet fra denne, såfremt det anvendte betalingskort ikke var kundens eget. B anmodede herefter rejseagenten om at få overført refusionsbeløbet. Rejseagenten svarede, at beløbet ikke var modtaget fra flyselskabet. Passagererne anlagde herefter sag mod flyselskabet.
Det var ubestridt, at A og B ikke havde modtaget refusionsbeløbet fra hverken flyselskabet eller rejseagenten. Byretten og landsretten havde fundet det godtgjort, at flyselskabet havde overført refusionsbeløbet til rejseagenten, og Højesteret fandt ikke tilstrækkeligt grundlag for at tilsidesætte denne bevisvurdering.
Spørgsmålet var herefter, om flyselskabet havde været berettiget til at udbetale refusionsbeløbet via rejseagenten. Ud fra en vurdering af forløbet fandt Højesteret, at B havde accepteret, at refusionsbeløbet ville blive udbetalt til rejseagenten. Flyselskabet kunne derfor betale til rejseagenten med frigørende virkning.
Højesteret stadfæstede herefter byrettens dom, således at flyselskabet blev frifundet.
Interesserede kan læse Byrettens og Landsrettens afgørelser samt Højesterets dom her:
Højesterets dom
Landsrettens afgørelse
Byrettens afgørelse
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- To byer med K får direkte flyforbindelse
- Flyselskab åbner nye ruter til og fra lufthavn ved København
- Tysk test- og uddannelsesorganisation køber test-virksomhed med fokus på luftfart
- Staten skal hjælpe markedet for grønt flybrændstof i gang
- Klimaråd udforsker konsekvenser og valg for Danmarks næste klimamål
- - Det er vigtigt, at der er ro omkring ejerskabet
- Nyt samarbejde skal fremme bæredygtig luftfart
- Lufthavn på Djursland kunne notere fremgang i november
- Fly med omkring 100.000 pakker blev taget ud til kontrol
- Afkastet bliver 6 milliarder kroner på syv år
- Staten vil købe lufthavnsaktier tilbage
- Forskellen var 241
Skriv din kommentar:
Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
Onsdag 27. marts 2024 kl: 10:19
Af: RedaktionenFlyselskab var berettiget til at refundere billetprisen for en aflyst rejse via den rejseagent, som passagererne havde benyttet. Det har Højesteret afgjort i en sag, hvor to rejsende via en rejseagent havde købt billetter hos det irske lavprisflyselskab, Ryanair. Da rejsen blev aflyst refunderede Ryanair billetterne via rejseagenten, som så skulle sende pengene videre til de to rejsende. Det skete ikke, så de langde sga an mod flyselskabet
Højesteret skriver efter dommen:
A og B havde købt flybilletter hos en rejseagent (en online billetformidler), som herefter havde købt flybilletterne hos flyselskabet Ryanair. Da flyrejsen blev aflyst, skrev flyselskabet en mail til B om, at han kunne benytte et link i mailen og indtaste oplysninger om bookingen, hvis han ønskede refusion af billetprisen. Refusionen ville i så fald ske via den betalingsform, der var brugt ved den oprindelige bestilling.
B benyttede sig af refusionslinket, og umiddelbart efter modtog B et autogenereret svar fra flyselskabet, hvoraf det blandt andet fremgik, at refusionsbeløbet var blevet udbetalt via den betalingsform, der var brugt ved den oprindelige bestilling. Hvis kunden havde anvendt en rejseagent, skulle kunden anmode om at modtage refusionsbeløbet fra denne, såfremt det anvendte betalingskort ikke var kundens eget. B anmodede herefter rejseagenten om at få overført refusionsbeløbet. Rejseagenten svarede, at beløbet ikke var modtaget fra flyselskabet. Passagererne anlagde herefter sag mod flyselskabet.
Det var ubestridt, at A og B ikke havde modtaget refusionsbeløbet fra hverken flyselskabet eller rejseagenten. Byretten og landsretten havde fundet det godtgjort, at flyselskabet havde overført refusionsbeløbet til rejseagenten, og Højesteret fandt ikke tilstrækkeligt grundlag for at tilsidesætte denne bevisvurdering.
Spørgsmålet var herefter, om flyselskabet havde været berettiget til at udbetale refusionsbeløbet via rejseagenten. Ud fra en vurdering af forløbet fandt Højesteret, at B havde accepteret, at refusionsbeløbet ville blive udbetalt til rejseagenten. Flyselskabet kunne derfor betale til rejseagenten med frigørende virkning.
Højesteret stadfæstede herefter byrettens dom, således at flyselskabet blev frifundet.
Interesserede kan læse Byrettens og Landsrettens afgørelser samt Højesterets dom her:
Højesterets dom
Landsrettens afgørelse
Byrettens afgørelse
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- To byer med K får direkte flyforbindelse
- Flyselskab åbner nye ruter til og fra lufthavn ved København
- Tysk test- og uddannelsesorganisation køber test-virksomhed med fokus på luftfart
- Staten skal hjælpe markedet for grønt flybrændstof i gang
- Klimaråd udforsker konsekvenser og valg for Danmarks næste klimamål
- - Det er vigtigt, at der er ro omkring ejerskabet
- Nyt samarbejde skal fremme bæredygtig luftfart
- Lufthavn på Djursland kunne notere fremgang i november
- Fly med omkring 100.000 pakker blev taget ud til kontrol
- Afkastet bliver 6 milliarder kroner på syv år
- Staten vil købe lufthavnsaktier tilbage
- Forskellen var 241
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |