Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Færgerederi vinder bæredygtighedspris med lavere energiforbrug

Onsdag 21. februar 2024 kl: 12:25
Af: Redaktionen

Færgerederi vinder bæredygtighedspris med lavere energiforbrug

Ved en prisoverrækkelse i København 17. januar vandt Scandlines prisen "National Energy Globe Award". Prisen anerkender projekter, der fokuserer på brug af vedvarende energi, energieffektivitet og bæredygtighed. Og Scandlines’ tiltag med nye, mindre propelblade var det, der overbeviste juryen om, at færgerederiet skulle have prisen

Scandlines optimerede med nye, mindre propelblade Gedser-Rostock-færgerne til den aktuelle driftsprofil og skar dermed 6 procent af færgernes samlede energiforbrug og 11 procent af fremdrivningsenergien. Den strategiske ændring sikrer et tilsvarende fald i CO2 -udledningen.


Færgerne, der blev indsat i 2016 på ruten Gedser-Rostock, er hybridfærger og specialdesignet til ruten - og til en hastighed på 20 knob med tre motorer i drift - to på centerpropellen og én til hotellast og thrustere.


Som led i rederiets grønne agenda er farten blevet reduceret til 16 knob, og derfor er der kun behov for én motor på centerpropellen. Skibenes fremdrivningsmaskineri er ikke optimeret til denne hastighed, og én hovedmotor har ikke tilstrækkeligt drejningsmoment til at dreje propellen med den designede pitch (vinkel på propelbladet). For ikke at overbelaste motoren reduceres pitch, og propellens effektivitet falder væsentligt.


Den hidtidige centerpropel med en diameter på 4,6 meter blev dermed ikke udnyttet optimalt, og Scandlines besluttede derfor at udskifte de fem propelblade til mindre blade, så centerpropellen nu har fået en diameter på 4,2 meter. Ud over den forbedrede virkningsgrad giver det også færre vibrationer.


- Uden Scandlines’ dygtige og innovative medarbejdere ombord og i land havde dette projekt næppe set dagens lys, og vi er utroligt stolte over endnu en anerkendelse for deres indsats for den grønne omstilling, sagde Scandlines COO Michael Guldmann Petersen i anledning af prisoverrækkelsen. Han er i dag konstitueret som administrerende direktør.


Siden 2013 har Scandlines investeret tre milliarder kroner i grøn færgedrift. I 2024 indsætter rederiet den første zero direct emissions færge med verdens til dato største batteripakke på Rødby-Puttgarden-ruten. I 2030 er det ambitionen, at hele ruten skal drives uden direkte emissioner. Med en målsætning om at gøre hele virksomheden emissionsfri i 2040 sætter Scandlines sig højere mål end COP28-aftalen, som sigter mod omstilling væk fra fossile brændstoffer og emissionsfrihed i 2050.


I begrundelsen for at udnævne Scandlines til vinder anfører juryen blandt andet: ” Projektet opnåede ikke kun bemærkelsesværdige energi- og emissionsreduktioner, men reducerede også vibrationer og risikoen for skader, hvilket viser Scandlines' engagement i miljøvenlig maritim transport.”


Nonprofit-organisationen Energy Globe Foundation uddeler hvert år prisen i over 180 lande. Målet er at fremhæve løsninger på miljøproblemer.


Nye blade på centerpropellen på Scandlines Gedser-Rostock-hybridfærger:
  • Før: Centerpropel med en diameter på 4,6 meter 
  • Nu: Centerpropel med en diameter på 4,2 meter 
  • Antal: Centerpropellen har i alt fem blade
  • Vægt: Hvert blad vejer 1.223 kg
  • Besparelse på fremdrivningsenergi: 11 procent 
  • CO2-reducering: 11 procent








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Påsken betød færre passgerer i lufthavn ved Aalborg
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- 2023 blev et tilfredsstillende år for Metroselskabet
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Bus- og togoperatør går kollektiv
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Fredag 12. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst