Den nordlige Østersø skal have en grøn søfartskorridor
Onsdag 7. februar 2024 kl: 10:04
Af: RedaktionenStockholms Hamnar på den svenske side af Østersøen vil sammen med Åbo Hamn på den finske side arbejde sammen med færgerederiet Viking Line om at skabe en grøn søfartskorridor på tvær af den nordlige Østersø. De tre parter har formelt indgået et partnerskab, som skal gøre søfartskorridoren fossilfri om 11 år - i 2035. Rammerne vil skabe skalerbare løsninger for overgangen til fossilfri energi og selads med lav klimapåvirkning
Projektet og partnerskabet kvalificerer sig som en grøn skibskorridor i henhold til Clydebank-erklæringen, som både Sverige og Finland har underskrevet. Forpligtelsen er et godt stykke før tidsplanen i EU's Fit for 55-forordninger.
Partnerskabet vil fungere som en innovativ platform til at udvikle skalerbare løsninger til udfasning af fossile brændstoffer og muliggøre grøn skibsfart mellem Stockholm og Åbo - Turku på finsk. Projektet tager også højde for fremdrift og løsninger fra Decatrip-projektet, hvor Rauma Marine Constructions, Viking Line, Åbo Akademi og Kempower samarbejder.
Parterne vil i løbet af projektet gradvist reducere deres CO2-udledning og arbejde hen imod en helt fossilfri korridor. Samarbejdet kan på sigt udvides til at involvere nøgleinteressenter i shippingindustrien, herunder andre relevante havne, fragtejere og speditører.
![Klik venligst](https://www.transportnyhederne.dk/nonsec/npix/Banner/nyhedsmail-bestilling(8).jpg)
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
![](/images/print.gif)
- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |