Politikere åbner for planer om ny godsterminal i Hanstholm
Onsdag 24. januar 2024 kl: 12:21
Af: RedaktionenHanstholm Havn arbejder for at tiltrække mere gods, da der ifølge havnens ledelse er et stort potentiale i både containerfragt og håndtering af forskellige typer løsgods og projektlaster. Men det kræver nogle bedre faciliteter til håndtering af gods på havnen. Kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune har sagt god for planerne om projektering af en godsterminal på Hanstholm Havn
Hanstholm Havn, ligger godt placeret for søtransport ud i Atlanten og til gennem Europa. Havnen er i dag base for en fast godsrute til det nordvestlige Norge, hvor rederiet Egil Ulvan AS sejler med fiskefoder som basisgods. Derudover håndterer havnen løbende forskellige typer løsgods og projektlaster som eksempelvis søral, sten, malt, gasolie, træpiller, kalk og vindmøllekomponenter.
Hos havnens ledelse er ambitionen, at endnu mere gods skal sejle via Hanstholm og skabe ny aktivitet på havnen. Havnechef Søren Zohnesen er derfor positiv over, at kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune sagde ja til projektering af en containerterminal til 10 millioner kroner:
- Vi er i dialog med flere operatører, der udviser stor interesse i at sejle gods til og fra Hanstholm - både i form af rutetrafik og stykgods. Men vi mangler de rette faciliteter, og derfor er det nødvendigt at gå skridtet videre, så vi kan omsætte potentialer og dialoger til mere gods og konkrete aftaler. Det handler om at understøtte havnens udvikling, og derfor er det meget glædeligt, at vores kommunalpolitikere er enige i, at det er den rette vej at gå. lyder det fr havnechefen.
Hvis planerne om en godsterminal på Hanstholm Havn skal blive til virkelighed, kræver det, at terminalen kan skabe tilstrækkelig aktivitet til at afdrage på finansieringen af de op mod 10 millioner kroner, som kommunalbestyrelsen foreløbigt har godkendt til projektet.
Opgaven for havnens ledelse er derfor at arbejde videre med en projektering af containerterminalen inklusiv en undersøgelse af, hvordan infrastrukturen skal være, og hvilke faciliteter der skal være til rådighed i forbindelse med terminalen.
En containerterminal kræver blandt andet myndighedsfaciliteter til told og fødevarekontrol, ligesom terrorsikring er et krav for håndtering af visse godsaktiviteter.
Placering på nyt havneområde
Containerterminalen er tiltænkt en placering på en del af Hanstholm Havn's nye baglandsareal på 135.000 kvadratmeter, hvor 350 meter kaj, et bassin med 10 meter vand og ledige arealer skaber gode forudsætninger. Området huser i dag tre store telthaller ejet af virksomheden Hanstholm Stevedore, som bliver brugt ved håndtering af forskellige typer gods - eksempelvis fiskefoder på fragtruten mellem Danmark og Norge.
Et andet perspektiv på udvikling af gods via Hanstholm Havn er aktiviteter inden for grøn omstilling. Det gælder for eksempel potentialer forbundet med kystnær CO2-lagring.
- Når vi taler aktiviteter som for eksempel CO2-håndtering, vil der blandt andet være behov for en kajstrækning og et dedikeret havneareal. Sådanne faciliteter kan vi bygge på i forlængelse af en godsterminal. Det samme gælder håndtering af vindmøllekomponenter. Ved at realisere en godsterminal i Hanstholm Havn kan vi derfor kickstarte udviklingen og gøre klar til at koble flere aktiviteter på, så vi får et havneområde, der er velegnet til håndtering af mange typer gods, siger havnechef Søren Zohnesen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Halvandet år gammel logistik-koncern etablerer nyt selskab
- Kinesisk bilproducent har dansk premiere med elektrisk varebil
- Transportmessen i Herning åbner torsdag
- Kranproducent forventer at få værdifuld feedback
- Havn ved Grådyb udvider med 570.000 kvadratmeter
- Er du sikker på, dine chauffører er sikre nok, når de håndterer gods og varer?
- Vognmandsforretning i Hasselager er blevet en del af en forretning i Trige
- Kalundborg Havn får ladestandere til lastbiler
- Transportministeren fjerne flere regler på busområdet
- 74-årig busmekaniker sagde tak efter næsten 60 år med motorer
- Hos ingeniørvirksomhed i Nordborg banker et hjerte for elektriske løsninger til store og små køretøjer
- Limfjordshavn håndterede 2,5 millioner ton gods i 2024
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |