Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nyt forslag om at kombinere transportformer skal gøre godstransport mere bæredygtig

Tirsdag 5. december 2023 kl: 16:00
Af: Redaktionen

Det forslag om kombineret transport, som EU-Kommissionen fornyligt fremlagde, har til formål at gøre godstransporten mere bæredygtig ved at forbedre den intermodale godstransports konkurrenceevne - godstransport, hvor der indgår to eller flere transportformer - i forhold til vejtransport

Forslaget skal ajourføre det nuværende direktiv om kombineret transport og supplere pakken om grønnere godstransport, hvoraf størstedelen blev vedtaget i juli. Pakken vil hjælpe godssektoren med at yde sit bidrag til EU's indsats for at nå målene i EU's grønne pagt.


Kombineret transport er en form for intermodal transport, der kombinerer fleksibiliteten inden for vejtransport, som stadig vil blive anvendt til den første/sidste del af en rejse for at sikre, at et hvilket som helst sted i EU kan nås, med miljøpræstationerne for jernbanetransport, transport ad indre vandveje eller nærskibsfart på hovedstrækningen.


EU'Kommissionen vil med revisionen gøre intermodal transport mere effektiv og konkurrencedygtig. 


Fokus er på operationer, der reducerer de negative eksternaliteter med mindst 40 procent sammenlignet med rene vejoperationer mellem de samme start- og slutpunkter. 


Digitale platforme, der er oprettet i henhold til forordningen om elektronisk godstransportinformation (eFTI), vil udgøre et beregningsværktøj, der gør det muligt for transportarrangører at dokumentere, om deres drift er støtteberettiget. 


Sideløbende med de eksisterende lovgivningsmæssige foranstaltninger vil EU-Kommissionens forslag indføre en undtagelse fra midlertidige kørselsforbud såsom weekendkørselsforbud for kombinerede transporter. Målet er at forbedre udnyttelsen af terminalkapacitet og anden infrastrukturkapacitet ved at gøre det muligt for lastbiler, der udfører de korte feederstrækninger, at nå frem til terminaler, når de har brug for det baseret på tog-, pram- eller skibes afgangstider.


Forslaget fastsætter et mål for medlemsstaternes konkurrenceevne om at reducere de gennemsnitlige dør-til-dør-omkostninger ved kombineret transport med mindst 10 procent inden for syv år og kræver, at medlemsstaterne sætter gang i den nødvendige politik for at opnå målet. 


En ny EU-portal for oplysninger om intermodal transport vil indeholde links til alle medlemsstaternes nationale politikrammer samt praktiske oplysninger om eksisterende foranstaltninger, hvilket vil øge gennemsigtigheden af de nationale foranstaltninger.


Terminaloperatører vil også skulle give et minimum af oplysninger på deres websteder om tjenester og faciliteter på deres omladningsterminaler i EU.


Forslaget skal behandles af EU-Parlamentet og EU's Ministerråd efter den almindelige lovgivningsprocedure.


Om direktivet om kombineret transport:
  • Direktivet om kombineret transport blev senest ændret i 1992. EU-Kommissionen forelagde to tidligere forslag til ajourføring af direktivet i 1998 og 2017. I begge tilfælde trak EU-Kommissionen ændringsforslagede tilbage, da medlovgiverne ikke nåede frem til tilfredsstillende enighed. EU-Kommissionen peger på, at nogle dele af direktivet er imidlertid forældede, definitionen og kriterierne for støtteberettigelse giver branchen praktiske problemer, og støtten er ikke lige så effektiv, som den kunne være. Med den europæiske grønne pagt foreslog EU-Kommissionen igen at ændre direktivet for at skabe en mere ambitiøs støtteramme for trafikoverflytning for at gøre en reel forskel.   






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Tidligere havnedirektør bliver ny direktør for fragtmænd
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Fragtmængder og passagertal steg hos rederikoncern
- Dansk skibsfart står fortsat for en stor andel af den samlede danske eksport
- Limfjordshavn får militært område - midlertidigt
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Træsprit havner på Djurslands største havn
- En menneskelig fejl var årsag til sammenstød mellem hurtigfærge og havnekaj i Rønne
- Skibsfarten er et globalt erhverv, som bør klimareguleres på internationalt plan
- Klimaråd udforsker konsekvenser og valg for Danmarks næste klimamål

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst