Batterifærge til Femern-forbindelse er sat i søen
Mandag 27. november 2023 kl: 11:39
Af: RedaktionenLørdag 25. november blev Scandlines’ nye zero direct emissions fragtfærge søsat ved en traditionel stabelafløbning på skibsværftet Cemre i Tyrkiet. Færgen navngives ”Futura” ved en dåbsceremoni i forbindelse med indsættelsen på Femern Bælt i 2024. MED VIDEO
Lørdag klokken 10.00 blev jernstolperne, der holdt skibsskroget på plads på beddingen, afmonteret, så færgen kunne glide ned ad slisken og ud i havet, hvor slæbebåde ventede og sørgede for at trække den på plads ved udrustningskajen, hvor en stor del af det resterende arbejde vil blive udført.
- Den gled smidigt og glat i vandet - det var både smukt, stille og roligt, som vi havde drømt om, det skulle være, siger Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.
Færgen, der kommer til at hedde »Futura« skal i dok igen - blandt andet for at blive malet - inden den i 2024 skal indsættes på ruten mellem Rødby og Puttgarden, hvor den 100 procent el-dreven fragtfærge vil gøre sejlturen mellem Danmark og Tyskland mere miljøvenlig - og mere behagelig for chaufførerne.
- Med Futura gør vi det muligt at tage turen helt uden direkte udledninger, for færgen sejler udelukkende på elektricitet. Samtidig har vi et skarpt fokus på, at hele rejsen skal være tiden værd, så vi har også arbejdet med at gøre oplevelsen ombord endnu bedre, siger Carsten Nørland, der er administrerende direktør i Scandlines.
Carsten Nørland understreger desuden, at Scandlines absolut har planer om at sejle videre mange, mange år endnu - også når Femern-forbindelsen åbner.
- Selvfølgelig gør vi det. Vi tror på en fremtid for færgerne. Når vi investerer i en el-færge til mange millioner, er det både fordi, vi har et ansvar for vores omverden, og fordi vi er overbeviste om, at der er brug for rejser, som ikke bare foregår bag rattet på en motorvej. Det gælder i øvrigt både for fragtchauffører, familier på vej på ferie og dem, der bare skal ned og købe stort ind, siger han.
Færgen navngives ”Futura” ved en dåbsceremoni i forbindelse med indsættelsen på Femern Bælt i 2024.
Data for emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:
- Længde: 147,4 meter
- Bredde: 25,4 meter
- Design dybgang: 5,30 meter
- Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
- Maksimalt antal passagerer: 140
- Servicefart: 16/10 knob
- Overfartstid: 45 minutter (fra 2025)
- Batterisystem: 10 MWh
- Opladning i havn: 12 minutter (fra 2025)
- Direkte emissioner under overfarten: 0
- Investering: 80 millioner euro
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |