REDERIORGANISATION EFTER AFSTEMNING I EU-PARLAMENTET:
EU-Parlamentet har lyttet til fornuft og har i en afstemning om CO2-regulering af tunge køretøjer besluttet at afvise en Carbon Correction Factor (CCF). Sådan lyder det fra rederiorganisationen Danske Rederier efter en afstemning i EU-Parlamentet, hvor brugen af CO2-neutrale brændstoffer til transportområdet indgik
Danske Rederier peger på, at brugen af Carbon Correction Factor (CCF) ville have øget anvendelsen af meget efterspurgte grønne brændstoffer inden for landtransport, som organisationen fremhæver som en sektor, der kan og bør elektrificeres direkte eller drives af brændselsceller drevet af brint.
Grønne brændstoffer bør ifølge Danske Rederier prioriteres for sektorer, der er vanskelige at decarbonisere - eksempelvis skibsfarten, der har brug for meget store mængder grønne brændstoffer - eksempelvis biogas og methanol - for at nå sit mål om klimaneutral skibsfart i eller inden 2050.
Derfor er Danske Rederier tilfreds med resultatet af afstemningen i EU-Parlamentet, hvor et flertal afviste CCF.
Hvis en sådan faktor var blevet implementeret, peger Danske Rederier på, at det ville have accelereret anvendelsen af grønne brændstoffer i eksempelvis landevejstransport med lastbiler og dermed have efterladt færre brændstoffer til sektorer, der er svære at decarbonisere, såsom skibsfart.
At øge CO2-målene for tunge køretøjer og udelukke CCF er et stærkt signal til de kommende forhandlinger, mener Danske Rederier.
- Afvisningen af enhver idé om en carbon correction factor (CCF) er naturligvis gode nyheder for den grønne omstilling af europæisk skibsfart. For at opnå klimaneutral global skibsfart i 2050, som er aftalt af alle 175 nationer i IMO, er der brug for store mængder grønne brændstoffer. På grund af mangel på grønne brændstoffer bør disse prioriteres til sektorer, der ikke kan elektrificeres direkte, siger Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed hos Danske Rederier.
Dog vækker den udvidede definition af klimaneutrale brændstoffer bekymring hos Danske Rederier ved at inkludere lastbiler, der kører på syntetiske brændstoffer, og endda de mest ubæredygtige biobrændstoffer som palmeolie og soja.
- Jeg opfordrer EU's miljøministre og EU-Kommissionen til at fastholde deres modstand og lukke dette smuthul i de kommende trilogforhandlinger og stå fast på definitionen af klimaneutrale brændstoffer, siger Nina Porst.
Tirsdag vedtog EU-Parlamentet sin forhandlingsposition med 63 procent af medlemmerne for og 22 procent imod. Forhandlingerne forventes at begynde næste uge og forventes afsluttet i begyndelsen af 2024.
Medlemmerne af EU-Parlamentet ønsker reduktionsmål for CO2-emissioner for mellemstore og tunge lastbiler og busser på 45 procent for perioden 2030-2034, 65 procent for 2035-2039 og 90 procent fra 2040.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Tidligere havnedirektør bliver ny direktør for fragtmænd
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Fragtmængder og passagertal steg hos rederikoncern
- Dansk skibsfart står fortsat for en stor andel af den samlede danske eksport
- Limfjordshavn får militært område - midlertidigt
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Træsprit havner på Djurslands største havn
- En menneskelig fejl var årsag til sammenstød mellem hurtigfærge og havnekaj i Rønne
- Skibsfarten er et globalt erhverv, som bør klimareguleres på internationalt plan
- Klimaråd udforsker konsekvenser og valg for Danmarks næste klimamål
Skriv din kommentar:
Godt nyt for skibsfarten, at EU-Parlamentet afviser brug af ”Carbon Correction Factor”
Onsdag 22. november 2023 kl: 16:12
Af: RedaktionenEU-Parlamentet har lyttet til fornuft og har i en afstemning om CO2-regulering af tunge køretøjer besluttet at afvise en Carbon Correction Factor (CCF). Sådan lyder det fra rederiorganisationen Danske Rederier efter en afstemning i EU-Parlamentet, hvor brugen af CO2-neutrale brændstoffer til transportområdet indgik
Danske Rederier peger på, at brugen af Carbon Correction Factor (CCF) ville have øget anvendelsen af meget efterspurgte grønne brændstoffer inden for landtransport, som organisationen fremhæver som en sektor, der kan og bør elektrificeres direkte eller drives af brændselsceller drevet af brint.
Grønne brændstoffer bør ifølge Danske Rederier prioriteres for sektorer, der er vanskelige at decarbonisere - eksempelvis skibsfarten, der har brug for meget store mængder grønne brændstoffer - eksempelvis biogas og methanol - for at nå sit mål om klimaneutral skibsfart i eller inden 2050.
Derfor er Danske Rederier tilfreds med resultatet af afstemningen i EU-Parlamentet, hvor et flertal afviste CCF.
Hvis en sådan faktor var blevet implementeret, peger Danske Rederier på, at det ville have accelereret anvendelsen af grønne brændstoffer i eksempelvis landevejstransport med lastbiler og dermed have efterladt færre brændstoffer til sektorer, der er svære at decarbonisere, såsom skibsfart.
At øge CO2-målene for tunge køretøjer og udelukke CCF er et stærkt signal til de kommende forhandlinger, mener Danske Rederier.
- Afvisningen af enhver idé om en carbon correction factor (CCF) er naturligvis gode nyheder for den grønne omstilling af europæisk skibsfart. For at opnå klimaneutral global skibsfart i 2050, som er aftalt af alle 175 nationer i IMO, er der brug for store mængder grønne brændstoffer. På grund af mangel på grønne brændstoffer bør disse prioriteres til sektorer, der ikke kan elektrificeres direkte, siger Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed hos Danske Rederier.
Dog vækker den udvidede definition af klimaneutrale brændstoffer bekymring hos Danske Rederier ved at inkludere lastbiler, der kører på syntetiske brændstoffer, og endda de mest ubæredygtige biobrændstoffer som palmeolie og soja.
- Jeg opfordrer EU's miljøministre og EU-Kommissionen til at fastholde deres modstand og lukke dette smuthul i de kommende trilogforhandlinger og stå fast på definitionen af klimaneutrale brændstoffer, siger Nina Porst.
Tirsdag vedtog EU-Parlamentet sin forhandlingsposition med 63 procent af medlemmerne for og 22 procent imod. Forhandlingerne forventes at begynde næste uge og forventes afsluttet i begyndelsen af 2024.
Medlemmerne af EU-Parlamentet ønsker reduktionsmål for CO2-emissioner for mellemstore og tunge lastbiler og busser på 45 procent for perioden 2030-2034, 65 procent for 2035-2039 og 90 procent fra 2040.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Tidligere havnedirektør bliver ny direktør for fragtmænd
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Fragtmængder og passagertal steg hos rederikoncern
- Dansk skibsfart står fortsat for en stor andel af den samlede danske eksport
- Limfjordshavn får militært område - midlertidigt
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Træsprit havner på Djurslands største havn
- En menneskelig fejl var årsag til sammenstød mellem hurtigfærge og havnekaj i Rønne
- Skibsfarten er et globalt erhverv, som bør klimareguleres på internationalt plan
- Klimaråd udforsker konsekvenser og valg for Danmarks næste klimamål
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |