REDERIORGANISATION EFTER AFSTEMNING I EU-PARLAMENTET:

Godt nyt for skibsfarten, at EU-Parlamentet afviser brug af ”Carbon Correction Factor”

Onsdag 22. november 2023 kl: 16:12
Af: Redaktionen

EU-Parlamentet har lyttet til fornuft og har i en afstemning om CO2-regulering af tunge køretøjer besluttet at afvise en Carbon Correction Factor (CCF). Sådan lyder det fra rederiorganisationen Danske Rederier efter en afstemning i EU-Parlamentet, hvor brugen af CO2-neutrale brændstoffer til transportområdet indgik

Danske Rederier peger på, at brugen af Carbon Correction Factor (CCF)  ville have øget anvendelsen af meget efterspurgte grønne brændstoffer inden for landtransport, som organisationen fremhæver som en sektor, der kan og bør elektrificeres direkte eller drives af brænd­sels­cel­ler drevet af brint. 


Grønne brændstoffer bør ifølge Danske Rederier prioriteres for sektorer, der er vanskelige at decarbonisere - eksempelvis skibsfarten, der har brug for meget store mængder grønne brændstoffer - eksempelvis biogas og methanol - for at nå sit mål om klimaneutral skibsfart i eller inden 2050.


Derfor er Danske Rederier tilfreds med resultatet af afstemningen i EU-Parlamentet, hvor et flertal afviste CCF. 


Hvis en sådan faktor var blevet implementeret, peger Danske Rederier på, at det ville have accelereret anvendelsen af grønne brændstoffer i eksempelvis landevejstransport med lastbiler og dermed have efterladt færre brændstoffer til sektorer, der er svære at decarbonisere, såsom skibsfart. 


At øge CO2-målene for tunge køretøjer og udelukke CCF er et stærkt signal til de kommende forhandlinger, mener Danske Rederier.


- Afvisningen af enhver idé om en carbon correction factor (CCF) er naturligvis gode nyheder for den grønne omstilling af europæisk skibsfart. For at opnå klimaneutral global skibsfart i 2050, som er aftalt af alle 175 nationer i IMO, er der brug for store mængder grønne brændstoffer. På grund af mangel på grønne brændstoffer bør disse prioriteres til sektorer, der ikke kan elektrificeres direkte, siger Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed hos Danske Rederier.


Dog vækker den udvidede definition af klimaneutrale brændstoffer bekymring hos Danske Rederier ved at inkludere lastbiler, der kører på syntetiske brændstoffer, og endda de mest ubæredygtige bio­brænd­stof­fer som palmeolie og soja.


- Jeg opfordrer EU's miljøministre og EU-Kommissionen til at fastholde deres modstand og lukke dette smuthul i de kommende tri­log­for­hand­lin­ger og stå fast på definitionen af klimaneutrale brændstoffer, siger Nina Porst.


Tirsdag vedtog EU-Parlamentet sin for­hand­lings­po­si­tion med 63 procent af medlemmerne for og 22 procent imod. For­hand­lin­ger­ne forventes at begynde næste uge og forventes afsluttet i begyndelsen af 2024.


Medlemmerne af EU-Parlamentet ønsker reduktionsmål for CO2-emissioner for mellemstore og tunge lastbiler og busser på 45 procent for perioden 2030-2034, 65 procent for 2035-2039 og 90 procent fra 2040.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.