Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Færge uden udslip bygger på en investering på 80 millioner euro

Torsdag 2. november 2023 kl: 15:41
Af: Redaktionen

Færge uden udslip bygger på en investering på 80 millioner euro

Færgerederiets nye emissionsfri færge, der fra 2025 skal sejle mellem Rødby og Puttgarten, tager form på skibsværftet Cemre i Tyrkiet. Alle 36 sektioner, som den nye zero direct emissions-færge består af, er svejset sammen med undtagelse af broen, der placeres midt i skibet


Scandlines’ nye zero direct emissions færge - PR24 - der er en fragtfærge, som efter planen skal indsættes på Rødby-Puttgarden i 2024, er blevet grundet, og de forskellige rum bliver efterhånden fyldt med udstyr. 

Da PR24 også skal kunne sejle som hybridfærge, er der installeret tre GenSets (en kombination af en dieselmotor og en generator til strømproduktion) fra producenten MTU. 

Verdens hidtil største litium-ion-batteri-installation på 10 MWh fra den schweiziske producent, Leclanché, installeres derimod først, umiddelbart inden færgen afleveres. 

Det 8,6 m høje ladetårn, der skal være ladeleddet mellem landstrømmen og færgen og er udviklet af det tyske firma Stemmann-Technik, er ved at være klar til montering på molekanten ved Leje 3 i Rødbyhavn. 

Systemet gemmer færgens seneste position, og det forventes derfor, at der ved hvert anløb kun skal mindre tilpasninger af ladepladens position til. Systemet kan kompensere for vanstandsændringer og færgens bevægelser. 

Når færgen nærmer sig færgelejet, aktiveres ladestationen, tårnets låge åbner sig automatisk, og ladepladen kører ud. Når færgen er på plads i lejet, forbindes ladepladen i løbet af højst 15 sekunder med enheden ombord på skibet, og opladningen af batterierne starter. 

Efter opladning ruller lågen ned igen, så komponenterne beskyttes mod påvirkninger udefra.

Transformer, kontrol- og koblingsudstyr er i dag på plads ved færgelejet i Rødbyhavn, og snart kommer også ladetårnet til den nye færge. 


Om den nye emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden: 
  • Længde: 147,4 meter
  • Bredde: 25,4 meter
  • Designdybgang: 5,30 meter
  • Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 lanemeter) Maksimalt antal passagerer: 140 
  • Servicefart: 16/10 knob
  • Overfartstid: 45 minutter (fra 2025) Batterisystem: 10 MWh
  • Opladning i havn: 12 minutter (fra 2025) Direkte emissioner under overfarten: 0 Investering: 80 millioner euro



Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politiets tungvognscenter tjekkede tunge køretøjer på Bornholm
- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Svensk afgiftsændring påvirkede salget af dieselolie og Danmarks CO2-regnskab
- Aktiviteten i danske havne steg kun svagt i 2024
- Testchauffør ser tilbage på 40 år med italienske lastbiler
- Bedre vejmarkering på smalle veje i åbent land vil gavne trafiksikkerheden
- CO2-udledningen fra vejtransporten falder
- Vognmand fra Sydsjælland har hentet overføringsanhænger i det østjyske
- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Vognmand i Salling har koblet for endnu en fire-akslet påhængsvogn med udtræk
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst