REDERIORGANISATION:
SVM-Regeringen forholder sig ifølge rederiernes interesseorganisation, Danske Rederier, positivt til en stribe anbefalinger om blandt andet certificering af grønne brændstoffer og transport af CO2 fra Erhvervslivets EU- og Regelforum, som organisationen sidder med i
Danske Rederier fremhæver, at det er afgørende, at der er enighed om, hvad der er grønt, og hvad der ikke er, når rederierne skal tanke grønne brændstoffer. Derfor har Danske Rederier via Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefalet SVM-Regeringen at arbejde for at sikre certificeringsordninger for de nye, grønne brændstoffer til skibsfart.
Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier og medlem af Erhvervslivets EU- og Regelforum, er tilfreds med, at SVM-Regeringen tager anbefalingen til sig.
- Jeg vil gerne kvittere for, at regeringen er så lydhør over for erhvervslivets bekymringer og tager godt og konstruktivt imod forslagene fra Regelforummet, siger Jacob K. Clasen og fortsætter:
- Når rederier tanker nye grønne brændstoffer, skal de have sikkerhed for, at de tanker det rigtige brændstof, og at de kan dokumentere over for myndigheder, at de følger reglerne. For eksempel er det svært at skelne mellem såkaldt grønt og gråt metanol produceret på strøm fra henholdsvis vedvarende og fossile kilder. Derfor er det vigtigt at få en certificering på plads - ikke kun i EU, men globalt.
En anden af Danske Rederiers mærkesager har været, at få klarhed over de juridiske rammer for grænseoverskridende transport af CO2 mellem EU-landene. Den anbefaling tager SVM-Regeringen også til sig.
- Danmark har potentiale til at blive EU hub for lagring af CO2 og produktion af PtX brændstoffer, så derfor er jeg glad for, at regeringen vil arbejde for klare regler. Det er afgørende for de rederier, som planlægger store investeringer knyttet til sejlads på grønne brændstoffer eller transport og lagring af CO2, siger Jacob K. Clasen.
Regelforummet rådgiver regeringen om kommende EU-regler samt regler, der gør det unødvendigt kompliceret at være virksomhed.
Interesserede kan læse mere om Regelforummets anbefalinger her:
Certificeringsordninger for nye, grønne brændstoffer til skibsfarten - Regelforum - Klik her:
Sikre rammer for intraeuropæisk transport af CO2 - Regelforum - Klik her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havneselskab med aktiviteter i tre havne omsatte for mere
- Rederi-koncrn tilpassede kursen i et kvartal med underskud på driften
- Landstrømmen kommer fra en brintgenerator
- Ny rapport anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer
- Sejlrenden ind til Esbjerg er blevet dybere
- Speditør køber op i Canada
- Esbjerg-rederi leverer sit hidtil bedste resultat
- - Vores havn er fortsat åben for leverandører til amerikansk havvind
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Skibsofficerer kan få ny overenskomst
- SVM-Regeringen foreslår at sikre den dansk handelsflåde i tilfælde af krig
- Pilot-virksomhed navigerede gennem 2024 med rekordmange lodsninger
Skriv din kommentar:
Regeringen tager anbefalinger til sig
Torsdag 7. september 2023 kl: 12:12
Af: RedaktionenSVM-Regeringen forholder sig ifølge rederiernes interesseorganisation, Danske Rederier, positivt til en stribe anbefalinger om blandt andet certificering af grønne brændstoffer og transport af CO2 fra Erhvervslivets EU- og Regelforum, som organisationen sidder med i
Danske Rederier fremhæver, at det er afgørende, at der er enighed om, hvad der er grønt, og hvad der ikke er, når rederierne skal tanke grønne brændstoffer. Derfor har Danske Rederier via Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefalet SVM-Regeringen at arbejde for at sikre certificeringsordninger for de nye, grønne brændstoffer til skibsfart.
Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier og medlem af Erhvervslivets EU- og Regelforum, er tilfreds med, at SVM-Regeringen tager anbefalingen til sig.
- Jeg vil gerne kvittere for, at regeringen er så lydhør over for erhvervslivets bekymringer og tager godt og konstruktivt imod forslagene fra Regelforummet, siger Jacob K. Clasen og fortsætter:
- Når rederier tanker nye grønne brændstoffer, skal de have sikkerhed for, at de tanker det rigtige brændstof, og at de kan dokumentere over for myndigheder, at de følger reglerne. For eksempel er det svært at skelne mellem såkaldt grønt og gråt metanol produceret på strøm fra henholdsvis vedvarende og fossile kilder. Derfor er det vigtigt at få en certificering på plads - ikke kun i EU, men globalt.
En anden af Danske Rederiers mærkesager har været, at få klarhed over de juridiske rammer for grænseoverskridende transport af CO2 mellem EU-landene. Den anbefaling tager SVM-Regeringen også til sig.
- Danmark har potentiale til at blive EU hub for lagring af CO2 og produktion af PtX brændstoffer, så derfor er jeg glad for, at regeringen vil arbejde for klare regler. Det er afgørende for de rederier, som planlægger store investeringer knyttet til sejlads på grønne brændstoffer eller transport og lagring af CO2, siger Jacob K. Clasen.
Regelforummet rådgiver regeringen om kommende EU-regler samt regler, der gør det unødvendigt kompliceret at være virksomhed.
Interesserede kan læse mere om Regelforummets anbefalinger her:
Certificeringsordninger for nye, grønne brændstoffer til skibsfarten - Regelforum - Klik her:
Sikre rammer for intraeuropæisk transport af CO2 - Regelforum - Klik her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Havneselskab med aktiviteter i tre havne omsatte for mere
- Rederi-koncrn tilpassede kursen i et kvartal med underskud på driften
- Landstrømmen kommer fra en brintgenerator
- Ny rapport anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer
- Sejlrenden ind til Esbjerg er blevet dybere
- Speditør køber op i Canada
- Esbjerg-rederi leverer sit hidtil bedste resultat
- - Vores havn er fortsat åben for leverandører til amerikansk havvind
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Skibsofficerer kan få ny overenskomst
- SVM-Regeringen foreslår at sikre den dansk handelsflåde i tilfælde af krig
- Pilot-virksomhed navigerede gennem 2024 med rekordmange lodsninger
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |