Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Virksomhed med kræfter til store løft blev påvirket af krigen i Ukraine

Onsdag 7. juni 2023 kl: 11:05
Af: Jesper Christensen

Krankoncernen BMS, der har hovedsæde i Aalborg, voksede i det seneste regnskabsår til en placering som verdens femte største og Europa tredie største kranvirksomhed

Virksomheden, der har aktiviteter og afdelinger på fem kontinenter, kom med egne ord "fornuftigt gennem 2022, men dog ikke økonomisk upåvirket ud af Ukraine-krigen". 


Omsætningen steg samlet fra 2,8 til 3,2 milliarder kroner i 2022, eksklusiv det halvpartsejede Crane Norway, der selvstændigt omsatte for ca. 1 milliard norske kroner. Mens koncernresultatet i perioden omvendt faldt fra 261 til 160 millioner kroner.


Det fremgår af det netop offentliggjorte årsregnskab for BMS Capital, der er moderselskab for koncernens to sideordnede forretninger, BMS Heavy Cranes og BMS Group. 


BMS’ koncerndirektør samt direktøren for BMS Heavy Cranes, Jens Enggaard (t.v.) og Morten Kammer.




BMS Heavy Cranes er den projektorienterede virksomhed, der byder ind på løsning af nogle af verdens største logistik- og løfteopgaver globalt - først og fremmest til vindsektoren både on- og offshore, men også på enorme løfteopgaver med tilknytning til blandt andet olie- og gasboringer samt minedrift og andre industrier. 


BMS Group udlejer bemandede kraner til blandt andet byggebranchen og alle grene af energisektoren i Danmark og det øvrige Skandinavien. 


Koncerndirektør Jens Enggaard betegner resultatet som: ”solidt og tilfredsstillende, verdenssituationen taget i betragtning”. 


- Begge forretninger er solide og robuste. Mens BMS Group gennem flere år allerede har indtaget en ledende rolle på sit danske og skandinaviske marked, er det derfor de seneste år primært BMS Heavy Cranes aktiviteter og andel af den samlede omsætning og resultat, der for alvor har kunnet vokse i en stor verden, siger Jens Enggaard og fortsætter:


- Sådan at det allerede i 2021 blev denne globale del af BMS’ aktiviteter, der blev størst i koncernen målt på de fleste parametre inklusiv antallet af ansatte. Udviklingen er også fortsat i 2022, men resultatet har på grund af ekstraordinære store omkostninger i Ukraine og Rusland ikke kunnet følge med. Det koster mange penge at mobilisere og demobilisere de store kraner ind og ud, når aktiviteterne måtte standses på grund af den tragiske krig.


Jens Enggaard tilføjer, at BMS Heavy Cranes også flyttede mange kraner til Australien i 2022, hvilket medførte mange omkostninger.


Antallet af fuldtidsansatte i BMS-koncernen voksede i 2022 fra knap 1.150 til knap 1.200 plus ca. 400 i Crane Norway. 


- Vi forventer, at den generelt positive udvikling for BMS Heavy Cranes på det globale marked fortsætter i år og håber, at resultatet i 2023 også kan følge med. Selv om vi samtidig holder øje med inflationen og ikke mindst brændstofprisernes udvikling, siger Morten Kammer, der er direktør i BMS Heavy Cranes. 


Hos BMS Heavy Cranes vil der ifølge  Jens Enggaardblive investeret i flere kæmpekraner ofte baseret på grøn energi. I forhold til BMS Group peger han på, at man dér i år i stedet vil investere i meget mere af den nødvendige logistik til at understøtte blandt andet den voksende offshore-udvikling, som man forventer fortsætter. Eksempelvis er BMS Group ved at anskaffe ca. 30.000 køreplader og et stort antal selvkørende trailere (SPTM: Self-propelled Modular Transporter), der kan transportere fremtidens havvindmøller fra producenterne til kajkanterne.


- Hos BMS Group forventer vi på grund af renten en afdæmpet udvikling, ikke en stigning i forhold til det danske og skandinaviske byggemarked, siger Jens Enggaard.


Det er særligt energitransformationen, der forventes at skabe yderligere opgaver og job hos både BMS Heavy Cranes og BMS Group. Ikke alene med vindmøllerejsning men for eksempel også med kabelføring til solcelleparker. Derfor ser Jens Enggaard også, at mange af BMS’ dieseldrevne kraner og lifte i de kommende år efterhånden erstattes med blandt andet elektriske. Til efteråret vil BMS Heavy Cranes eksempelvis samle, rejse og præsentere sin seneste anskaffelse, en ”3000mt Ringer Crane”, som er en af verdens største kraner med en højde på op til 225 meter og en løftekapacitet på 1500 ton. Transporten af de enkelte dele fra den hollandske producent, Huisman, er allerede så småt i gang. Kranen ankommer hen over de næste måneder i enkeltdele på ca. 300 lastvognstog. 








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst