Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
KILOMETERBASERET OG CO2-AFHÆNGIG VEJAFGIFT ER VEDTAGET:

Transportorganisation vil fortsætte kampen mod kørselsafgiften

Torsdag 1. juni 2023 kl: 13:58
Af: Redaktionen

Loven om den kilometerbaserede og CO2-afhængige vejafgift blev torsdag vedtaget med et stort flertal i Folketinget. Men transportorganisationen, ITD, vil fortsat kæmpe for, at erhvervet kompenseres for afgiften, som efter planen skal indføres i 2025

De seneste måneders modstand mod lovforslaget, hvor vognmænd med demonstrationer foran Christiansborg og blokader af motorvejstil- og frakørsler, har vist deres utilfredshed med afgiften, som de reelt må sende videre til deres kunder, har ikke været forgæves, mener ITD’s bestyrelsesformand John A. Skovrup.

 
- Jeg mener, vi har vundet befolkningens opbakning i kampen mod kørselsafgifterne. Og det skyldes ikke mindst, at vognmændene selv meget effektivt har vist deres utilfredshed og gjort opmærksom på, at her er en skat, som ikke har noget med klima at gøre, siger John A. Skovrup.


Samtidig understreger formanden, at selvom politikerne har valgt at stemme loven igennem, så er det ikke slut for ITD at kæmpe for at få ordentlige rammevilkår igennem, der gør det nemmere at være vognmand.

 
- Der er lang tid til 2025, hvor det her skal træde i kraft. Og vi vil bruge alle lejligheder til at gøre opmærksom på de skævheder loven medfører for vores erhverv, siger John A. Skovrup.
 

Samtidig lægger formanden vægt på, at regeringen efter demonstrationerne og blokader har skruet op for dialogen med landtransportbranchen.


Det bekræftede skatteministeren over for ITD i sidste uge, hvor han talte til ITD’s konference Transport koster penge - Grøn transport koster mange penge på Christiansborg.

 
Her erkendte ministeren behovet for at komme branchen i møde og være åben over for justeringer, hvis det skulle blive nødvendigt.  
 

Og så løftede skatteministeren også låget for en række tiltag, der kunne indgå i en kommende plan for omstillingen af den grønne transport. Noget som branchen længe har efterspurgt.
 

Men ITD’s formand understreger stadig, at der ikke er kommet konkrete løfter fra regeringen.

 
- Indtil videre er der ikke kommet noget konkret på bordet fra regeringen, og vi har ikke fået invitation til drøftelser eller lovning på noget. Og vi vil stadig arbejde for, at regeringen kommer med væsentlige ændringer, som f.eks. at udsætter den til et senere tidspunkt. For man kan jo stadig blive klogere, efterhånden som vi nærmer os 2025, siger John A. Skovrup.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst