OPGØRELSE:
Af: Redaktionen
Den kollektive trafik er stadig påvirket af corona-tiden med færre passagerer og indtægter. Det viser en ny rapport og data fra Trafikstyrelsen, der også viser et billede af, at busser og tog bliver mere og mere klimavenlige frem mod 2030
Trafikstyrelsens seneste status over udviklingen i den kollektive trafik de seneste fem år til og med 2021 viser, at den kollektive trafik stadig er påvirket af corona-tiden.
- Vores rapport viser ikke så overraskende et betydeligt fald i antallet af passagerer og billetindtægter i 2020 og 2021, hvor COVID-19 og en række restriktioner dominerede. Det, vi generelt hører fra trafikselskaber i hele landet, er imidlertid, at tendensen med færre passagerer i vid udstrækning fortsatte ind i 2022, selvom restriktionerne er blevet ophævet. Det bliver underbygget af data vedrørende kollektiv trafik på Sjælland, der viser, at antallet af rejser frem til oktober 2022 lå omkring syv procent under 2019-niveauet, siger vicedirektør i Trafikstyrelsen, Christian Vesterager.
Flere grønne tog og busser
Trafikstyrelsens rapport er fyldt med nøgletal, der beskriver udviklingen i passagerer, billetpriser og tilskud til den kollektive trafik, men der er også særskilt fokus på transportsektorens energiforbrug.
Ifølge Christian Vesterager tegner rapporten et klart billede af, at busser og tog er godt på vej til at blive mere klimavenlige.
I 2021 kørte langt størstedelen af tog og busser i den offentlige transport fortsat på diesel, men frem mod 2030 vender billedet. De planlagte elektrificeringer af jernbanen medfører, at el i 2030 forventes at udgøre 80 procent af persontogenes samlede energiforbrug, hvilket vil reducere CO2-udslippet fra togdriften med over 70 procent. Alle trafikselskaber har også planer om at indsætte flere klimavenlige busser de kommende år. Alene frem til 2025 kommer næsten halvdelen af al buskørsel i udbud. Det styrker den grønne omstilling.
Interesserede kan læse mere i "Den kollektive trafik i Danmark - Status over udviklingen i sektoren i 2021", som kan hentes her:
.jpg)
© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Mangel på system forsinker Københavns Busterminal
- Køreledningsmast blev beskadiget under vedligeholdelsesarbejde
- Fredag 17. marts 2023 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Flyselskab køber 750 ton bæredygtigt flybrændstof
- Station i Vestjylland skal være mere tryg og indbydende
- Det er yderst sikkert at flyve i Danmark
- Persontransport er også en del af Transport 2023
- Stationen i Kalundborg bliver sat i stand
- Svensk busproducent nedlægger sin produktion i Polen
- To fynske stationer bliver sat i stand
- Grækenland er ramt af strejke
- Handicapråd på Langeland priste chauffører
Skriv din kommentar:
Transporten er blevet grønnere, men har færre passagerer
Onsdag 8. februar 2023 kl: 15:02
Af: Redaktionen
Den kollektive trafik er stadig påvirket af corona-tiden med færre passagerer og indtægter. Det viser en ny rapport og data fra Trafikstyrelsen, der også viser et billede af, at busser og tog bliver mere og mere klimavenlige frem mod 2030
Trafikstyrelsens seneste status over udviklingen i den kollektive trafik de seneste fem år til og med 2021 viser, at den kollektive trafik stadig er påvirket af corona-tiden.
- Vores rapport viser ikke så overraskende et betydeligt fald i antallet af passagerer og billetindtægter i 2020 og 2021, hvor COVID-19 og en række restriktioner dominerede. Det, vi generelt hører fra trafikselskaber i hele landet, er imidlertid, at tendensen med færre passagerer i vid udstrækning fortsatte ind i 2022, selvom restriktionerne er blevet ophævet. Det bliver underbygget af data vedrørende kollektiv trafik på Sjælland, der viser, at antallet af rejser frem til oktober 2022 lå omkring syv procent under 2019-niveauet, siger vicedirektør i Trafikstyrelsen, Christian Vesterager.
Flere grønne tog og busser
Trafikstyrelsens rapport er fyldt med nøgletal, der beskriver udviklingen i passagerer, billetpriser og tilskud til den kollektive trafik, men der er også særskilt fokus på transportsektorens energiforbrug.
Ifølge Christian Vesterager tegner rapporten et klart billede af, at busser og tog er godt på vej til at blive mere klimavenlige.
I 2021 kørte langt størstedelen af tog og busser i den offentlige transport fortsat på diesel, men frem mod 2030 vender billedet. De planlagte elektrificeringer af jernbanen medfører, at el i 2030 forventes at udgøre 80 procent af persontogenes samlede energiforbrug, hvilket vil reducere CO2-udslippet fra togdriften med over 70 procent. Alle trafikselskaber har også planer om at indsætte flere klimavenlige busser de kommende år. Alene frem til 2025 kommer næsten halvdelen af al buskørsel i udbud. Det styrker den grønne omstilling.
Interesserede kan læse mere i "Den kollektive trafik i Danmark - Status over udviklingen i sektoren i 2021", som kan hentes her:
.jpg)
© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Mangel på system forsinker Københavns Busterminal
- Køreledningsmast blev beskadiget under vedligeholdelsesarbejde
- Fredag 17. marts 2023 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Flyselskab køber 750 ton bæredygtigt flybrændstof
- Station i Vestjylland skal være mere tryg og indbydende
- Det er yderst sikkert at flyve i Danmark
- Persontransport er også en del af Transport 2023
- Stationen i Kalundborg bliver sat i stand
- Svensk busproducent nedlægger sin produktion i Polen
- To fynske stationer bliver sat i stand
- Grækenland er ramt af strejke
- Handicapråd på Langeland priste chauffører
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |