Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Busselskab har sat solceller på taget af fem minibusser

Fredag 11. november 2022 kl: 10:59
Af: Redaktionen

Busselskab har sat solceller på taget af fem minibusser
Fleet – Facility & Procurement Manager i Hb-Care Henrik Bjørnsten.

Fem handicapbusser fra selskabet HB-Care, der har hovedkontor i Bagsværd og er en del af Moove Group, har i to år kørt med solceller på taget. Solcellerne giver ekstra strøm til minibussernes 12 volts-batterier - og strøm er der god brug for i en handicapbus med en strømkrævende trappemaskine. Ved at oplade med hjælp fra solens stråler sparer det selskabet for et årligt indkøb af 1.200 liter diesel, og nærmiljøet spares for udledning af tre ton CO2

Flere af busselskabet HB-Cares 500 minibusser er monteret med trappemaskiner. Som et forsøg har busselskabet fået eftermonteret solceller på fem af deres busser med trappemaskiner, der er et uundværligt værktøj på de handicapkørsler, hvor en passager i kørestol skal op og ned ad trapper. 
Ved hjælp af en elmotor sænkes eller hæves trappemaskinen fra et trappetrin til det næste. Mellem brug oplades maskinen af bussens 12 volts-batteri. 




Lavere dieselforbrug og en mere effektiv opladning 
Fleet - Facility & Procurement Manager i Hb-Care, Henrik Bjørnsten er primus motor på solcelle-projektet, og han forklarer, at initiativet ikke kun er sat i værk for at holde dieselforbruget nede og spare miljøet for CO2, men at det samtidig betyder, at batteriet oplades mere effektivt end ellers.


- De tilbagemeldinger, vi har fået fra vores chauffører, er, at de ser det som en fordel, at batteriet næsten altid er fuldt opladet, og at det også oplader, når bussen holder stille og motoren er slukket. Det giver bedre fleksibilitet, når dagens opgaver skal planlægges, forklarer Henrik Bjørnsten.


Det er firmaet Green Energy Scandinavia I Vejle, der har eftermonteret solcellerne. I fuldt sollys leverer solcellerne op til 380 watt pr. bus i timen. Anslået betyder det, at dieselforbruget årligt er faldet med 1.200 liter, hvilket sparer miljøet for tre ton CO2.




Stigende priser på diesel har gjort projektet mere rentabelt 
Selvom det kræver en vis investering at eftermontere solceller på en bus, mener Henrik Bjørnsten, at der er gode perspektiver i projektet: 


- Med de priser vi har fået på diesel, har solceller på busserne gjort det mere økonomisk rentabelt end da vi startede projektet i 2020. I et marked hvor der endnu ikke er nul-emissions liftbusser, som kan opfylde vores behov, er det positivt, at vi på andre områder kan nedbringe udledning af CO2, påpeger han.  


De fem busser med solceller udfører kørsel i Nordsjælland og i Københavnsområdet. Det er endnu ikke besluttet, i hvor stort omfang HB-Care vil eftermontere solceller på selskabets øvrige minibusser med trappemaskiner. 


Om HB-Care:
  • HB-Care er leverandør af visiteret specialkørsel til kommuner og institutioner
  • Selskabet befordrer blandt andet handicappede til skoler og aktivitetscentre, ældre borgere til genoptræning og dagcentre, samt skole- og børnehavebørn med særlige transportbehov
  • HB-Care er en del af Moove Group, som blev dannet i april 2022 med det formål at skabe en moderne, konkurrencedygtig mobilitetsvirksomhed, der ikke er begrænset til bestemte transportformer
  • Hovedkontoret er beliggende i Bagsværd
  • HB-Care råder over 500 minibusser






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst