Hurtige åbne- og lukketider kan holde kulden inde
Torsdag 18. august 2022 kl: 12:20
Af: RedaktionenEnergiforsyning og energiforbrug er en højaktuel udfordring. Og når det handler om industriporte, er der et stort potentiale for energibesparelser. Det kan eksempelvis være på frostlagre i fødevareindustrien. Forskellen på minus 26 grader og plus 12 grader fra den ene hal til den anden giver store energitab, hvis porten står åben i længere tid. Her kan en hurtigport med hurtige åbne- og lukketider være med til at minimere energitabet
![]() |
Frostportenes høje åbnehastigheder på op til 2,0 m/sek vil være med til at minimere åbnetiden. Det er også afgørende, at åbningsintervallerne tilpasses trucktrafikken, så porten åbner i tide, lige når trucken skal igennem og lukker i det øjeblik, trucken er på sikker afstand.
Det håndteres med en intelligent portstyring med indbygget frekvensomformer, som også sikrer en langsom opstart og nedbremsning af porten. Det mindsker slitagen på porten og gør den særdeles støjsvag, samtidig med at den fortsat åbner og lukker meget hurtigt.
Energibesparelser og forbedret flow
Det skal sikres, at balancen mellem trafikken og energibesparelserne bliver så optimal som mulig. Herved kan man både opnå større energibesparelser samtidig med, at det er muligt at forbedre flowet i varehåndteringen.
I Door Systems portstyring er det et radarsystem, som opfanger truckens bevægelser, og som aktiverer portens åbne- og lukkemekanisme. Det er muligt at tilpasse aktiveringen af porten individuelt efter truckkørslen på lageret.
Truckførerne skal hverken aktivere porten manuelt eller sænke hastigheden, når de nærmer sig. Hurtigporten og styresystemet sørger for, at der er fri bane, og at porten kun er åben i den tid, det tager at afvikle transporten sikkert og effektivt gennem den.
Beregninger af energitab:
Hos Door System er portstyringen forsynet med sensorer, som måler temperaturen på begge sider af porten. I forbindelse med at porten åbner og lukker, logger systemet de kontinuerlige temperaturændringer.
Det gør det muligt at beregne hvor store energitab, der er tale om i forbindelse med trafikken ud og ind ad frostlageret. Virksomhederne får dermed et redskab, der kan dokumentere energitab og de forbedringer, det er muligt at lave i forhold til stadig at have en både effektiv og sikker drift.
Store porthuller giver store energitab
Styresystemet er testet og afprøvet på Teknologisk Institut. Portstyringen, loggen og beregningsmodellen tager højde for portens størrelse. Det er nemlig ikke altid, at portstørrelsen er med i overvejelserne, når bygherrer, arkitekter og entreprenører designer og planlægger lagerbygningerne.
Nogle steder laver man porthullerne for store, hvilket er særligt kritisk i forbindelse med frostlagre. Den nye portstyring gør det muligt helt præcist at dokumentere fordelene både ved mindre porte og ved en mere effektiv portdrift.
.jpg)
© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Havneselskab med tre havne havde fremgang i første halvår
- Nybyggede lagerlokaler er lette at udleje
- Forsvaret lejer lager i Vendsyssel til uniformssystem
- Norsk pakkedistributør tager nyt robotlager i Køge i brug
- Logistikanlæg med autodele vil sætte nye standarder
- Østjylland oplever en stigning i antallet af tomme lagerlokaler
- Fragtmænd flytter ind i nye haller
- Padborg-virksomhed vandt pris for effektivitet
- Dagligvarerkoncern har skåret energiforbruget med med knap 10 procent på et år
- Transport- og speditionsvirksomhed indsætter elektrisk terminaltraktor
- Flere unge overvejer en erhvervsuddannelse efter Danmarksmesterskab
- Kunstig intelligens skal optimere planlægning af ruter og last hos logistikfirma
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |