Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Bilisterne har sat farten ned på motorvejene

Fredag 12. august 2022 kl: 10:42
Af: Redaktionen

Bilisterne har sat farten ned på motorvejene
Hastighedsoverskridelser på 130 km/t-motorveje. (Grafik: Vejdirektoratet)

Høje brændstofpriser er ifølge Vejdirektoratet en væsentlig årsag til, at bilisterne på de danske motorveje har sat farten ned og følger Færdselsloven regler for højeste hastighed på motorvejene. Vejdirektoratet kan i hvert fald konstatere, at gennemsnitshastigheden for personbiler, der kører på motorvejene, er faldet mærkbart i 2022

Da Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi tidligere på året foretog en fartkontrol af 4.400 bilister på Motorvej E20 ved Sorø på Sjælland, blev 14 bilister blev taget i at køre for stærkt - ingen af dem så hurtigt, at det udløste et klip i kørekortet eller en betinget frakendelse af kørekortet.


Ifølge nye beregninger fra Vejdirektoratet er episoden ikke enestående, men udtryk for en generel tendens, hvor stadigt færre bilister på vejene overskrider hastighedsgrænserne.


- De stigende priser på brændstof har efter alt at dømme ikke blot fået danskerne til at lette foden fra speederen og køre langsommere for at spare lidt på udgifterne til benzin og diesel. Det har øjensynligt også fået dem til at holde bedre øje med fartskiltene langs motorvejen, siger projektleder Niels Moltved fra Vejdirektoratet.


På motorveje med en hastighedsgrænse på 130 km/t faldt antallet af trafikanter, der kører hurtigere end tilladt, i juli i år med 26,2 procent sammenlignet med juli sidste år. For juni var der tale om et fald på 28,9 procent. Tendensen er den samme i marts, april og maj. Det faldende antal fartoverskridelser er registreret i perioder uden trængsel, og der er også tale om et betydeligt fald, hvis man sammenligner med tiden før corona i 2019.


Når flere bilister kører lovligt, er det helt i tråd med Vejdirektoratets beregninger for gennemsnitshastigheden på motorveje, der viser, at bilisterne er begyndt at sænke farten.


På motorveje med en hastighedsgrænse på 110 km/t er farten også sat ned. Her kørte 57,2 procent for hurtigt i juli sidste år, mens det var faldet til 52,4 procent i år. Ser man på kurverne for begge typer motorveje, er det tydeligt, at kurverne bøjer af omkring februar og marts i år, hvor priserne på benzin og dieselolie steg markant.


Lavere hastighed udløser mange gevinster
Vejdirektoratet fremhæver, at der er penge at spare ved at lette foden fra speederen - især på motorvejene. Hvis man reducerer hastigheden med 5 km/t, så sparer man 5,8 procent brændstof ved hastigheder over 100 km/t, mens gevinsten er på 10,3 procent brændstof, hvis man kører 10 km/t langsommere.


Samtidig er det til gavn for både miljøet og klimaet, når der bliver brugt mindre brændstof i biler, lastbiler, motorcykler og andre køretøjer.


- Danskerne har i den grad fået øjnene op for at køre mere økonomisk og spare på brændstoffet. Det er ikke kun til gavn for den enkelte, men også for samfundet som helhed. Og så må man ikke glemme, at politiet jo udskriver fartbøder af én grund, for det er farligt at køre med høj fart. Så alt i alt er det også godt for trafiksikkerheden, når flere danskere retter sig efter færdselsloven, siger Niels Moltved.


Hastighedsskilte og brændstofpriser er ikke det eneste, der har betydning for hastigheden på motorvejene. Det samme gælder for trængsel, vejrlig, omfanget af dagslys og bilisternes økonomiske formåen. En del af disse forhold har Vejdirektoratet taget højde for ved at sammenligne de samme strækninger på samme tidspunkt af året og på tidspunkter, hvor der ikke er trængsel.


Interesserede kan læse mere om trafikkens udvikling i Danmark her:




Hastighedsoverskridelser på 110 km/t-motorveje. (Grafik: Vejdirektoratet)















Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst