Ny teknologi kan fordoble levetiden på jernbaneskinner
Torsdag 7. juli 2022 kl: 12:22
Af: RedaktionenSund & Bælt, der står for både Storebæltsforbindelsen og den faste forbindelse over Øresund, indarbejder en ny vedligeholdsstrategi baseret på et avanceret inspektionssystem til analyse og vedligehold af koncernens jernbaneskinner. Det vil betyde markante gevinster for både økonomi og klima
Vedligehold af jernbanenettet er en ressourcetung opgave. Derfor har Sund & Bælt i samarbejde med rådgivningsvirksomheden Cowi arbejdet på at finde mere effektive metoder til analyse og udbedring af skinnenettet. Resultatet er et datadrevet vedligehold, der ifølge Sund & Bælt reelt kan fordoble levetiden på skinnerne - og dermed årligt reducere omkostningerne til vedligehold med flere millioner kroner og sænke klimaaftrykket markant.
Forudsigelig vedligehold i stedet for udskiftning Inspektionssystemet IRISSYS udnytter analysedata til at få et mere præcist indblik i jernbaneskinnernes tilstand. Dermed bliver det muligt at forebygge skader og undgå omkostningstunge reinvesteringer i skinnerne.
- Med et detaljeret indblik i skinnernes tilstand kan vi tidligere og mere præcist udpege og udbedre mindre skader, inden det kræver en decideret udskiftning af skinner, siger Bjarne Jørgensen, der er direktør for Teknisk Drift & Vedligehold.
Konkret betyder implementeringen af den nye teknologi, at skinnernes levetid kan forlænges helt op til det dobbelte. Afhængigt af ydre betingelser som eksempelvis trafikbelastning kan der således være tale om en levetid på op til 60 år.
Levetidsforlængelse som del af klimastrategi
Implementeringen af en datadrevet strategi til vedligehold af jernbanen flugter med Sund & Bælts samlede bæredygtighedsstrategi og særligt de levetidsforlængende tiltag på Storebæltsbroen.
- Vi har de seneste år arbejdet målrettet på at gøre vores drift databaseret - blandt andet ved hjælp af sensorer, droner og cloudbaseret kunstig intelligens til inspektion af broens betonelementer. Sammen med systematisk vedligehold betyder det, at Storebæltsbroen nu forventes at kunne stå dobbelt så længe som oprindeligt beregnet med markante besparelser på forbindelsens samlede klimaaftryk som gevinst, siger Bjarne Jørgensen.
Den nye datadrevne vedligeholdsstrategi skal i første omgang indarbejdes på Storebælts jernbanedel og på Øresundsbanen over Amager ud til Øresundsbron. Den vil forventeligt også blive indarbejdet på Sund & Bælts jernbanestrækninger i korridoren fra Kastrup til Rødby før åbningen af den kommende Femern-forbindelsen.
Eksempel på levetidsforlængelse ved datadrevet vedligehold af to gange syv kilometer jernbanespor på Storebæltsforbindelsens vestbro:
- Vi har de seneste år arbejdet målrettet på at gøre vores drift databaseret - blandt andet ved hjælp af sensorer, droner og cloudbaseret kunstig intelligens til inspektion af broens betonelementer. Sammen med systematisk vedligehold betyder det, at Storebæltsbroen nu forventes at kunne stå dobbelt så længe som oprindeligt beregnet med markante besparelser på forbindelsens samlede klimaaftryk som gevinst, siger Bjarne Jørgensen.
Den nye datadrevne vedligeholdsstrategi skal i første omgang indarbejdes på Storebælts jernbanedel og på Øresundsbanen over Amager ud til Øresundsbron. Den vil forventeligt også blive indarbejdet på Sund & Bælts jernbanestrækninger i korridoren fra Kastrup til Rødby før åbningen af den kommende Femern-forbindelsen.
Eksempel på levetidsforlængelse ved datadrevet vedligehold af to gange syv kilometer jernbanespor på Storebæltsforbindelsens vestbro:
- På hver kilometer jernbanespor ligger ca. 120 tons skinner
- Besparelse ved en forebyggende vedligeholdsstrategi: 16-17 millioner kroner inden for 5-10 år
- Reduceret CO2 udledning: ca. 1.900 ton
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Tog er aflyst mellem Silkeborg og Herning i weekenden og mandag - måske længere
- Kommunikationsbureau ansætter tidligere politisk chef i transportorganisation som direktør
- Tysk transportkoncern lukker afdeling i Padborg
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |