Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Alderskravet til buschaufføruddannelsen sænkes

Onsdag 22. juni 2022 kl: 11:47
Share  


Af: Redaktionen

Fredag 1. juli træder der nye regler i kraft, som gør det muligt at uddanne sig til buschauffør fra det fyldte 18. år. Det oplyser Færdselsstyrelsen

Fredag 1. juli 2022 ændres bekendtgørelse om kvalifiktionskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport (kvalifikationsbekendtgørelsen), hvilket gør det muligt for unge under 21 år at blive optaget på erhvervsuddannelsen for buschauffører i den kollektive trafik.

 
Der sker ligeledes en række konsekvensrettelser i bekendtgørelse om kørekort, bekendtgørelse om undervisningsplan for køreuddannelsen til lille bus (kategori D1) og bekendtgørelse om undervisningsplan for køreuddannelsen til lille bus med stort påhængskøretøj (kategori D1/E).
 

Aldersnedsættelsen betyder, at personer, som er under 21 år, og som er ved at gennemføre en erhvervsuddannelse som buschauffør, må gennemføre kvalifikationsuddannelsen for buschauffør og køreuddannelsen til kørekortkategorierne D1, D, D1/E, D/E samt kørekort til erhvervsmæssig personbefordring (D-EP).
 

Herefter må den pågældende chauffør, alt efter hvilken kørekortkategori han/hun har, køre små busser med passagerer nationalt i hele Danmark, køre store busser med passagerer i rutekørsel på strækninger, der ikke overstiger 50 km, og køre store busser uden passagerer nationalt i hele Danmark, fra det fyldte 18. år. Herudover må den pågældende chauffør køre store busser i hele Danmark fra det fyldte 20. år.    
 

Aldersnedsættelsen gælder alene national kørsel, og man skal derfor fortsat være fyldt 23 år og have minimum to års erfaring som bus- eller lastbilschauffør for at køre dansk indregistrede busser i international personbefordring.
 

Aldersnedsættelsen sker efter politiske drøftelser, og i forlængelse heraf har Vejdirektoratet foretaget nabohøringer af Sverige og Norge, hvor alderskravet tilsvarende har været nedsat til 18 år siden 2011 og 2012. Tilbagemeldingerne fra Norge og Sverige viser, at nedsættelsen af aldersgrænsen ikke umiddelbart har haft betydning for trafiksikkerheden. Det skal blandt andet ses i lyset af de øgede krav til uddannelse og oplæring samt det forhold, at det fortsat er forholdsvis få personer under 21 år, der vælger at uddanne sig til buschauffør.
 

Interesserede kan se mere her:

  • Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kvalifikationskrav - klik her:
  • Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kørekort - klik her:
  • Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om undervisningsplan - klik her:
  • Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om undervisningsplan for køreuddannelsen til lille bus - klik her:







Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Grøn skattereform sætter skub i elektrificeringen af Danmark
- Bybussen i Skanderborg kører på el fra på mandag
- Buspassager greb fat i rattet under kørsel
- Solcellepark ved Sønderborg skal levere el til togstationer
- Fossilfri byer kan koste bilejere og virksomheder dyrt
- Fredag 24. juni 2022 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Politiet standsede en lastbil på vej til eksamenskørsel
- Taxi-selskab melder klar til festival
- Færdselsstyrelsen arbejder på ny praksis med kopier af fællesskabstilladelser
- Letbanen i Odense kørte med godt 300.000 passagerer i opstartsuge
- Regionalrute lægges om på grund af trængsel
- DSB får ny økonomidirektør

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst