Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Kombi-forbindelse forbinder Lübeck med Halmstad

Tirsdag 26. april 2022 kl: 13:59
Share  


Af: Redaktionen

Kombi-forbindelse forbinder Lübeck med Halmstad

Kombiverkehr GmbH & Co. KG, der har specialiceret sig i at kombinere vejtransport med togtransport, har lanceret en ny forbindelse mellem Tyskland og Sverige. Den nye forbindelse tager, ligesom andre af selskabets forbindelser til Sverige, udgangspunkt i Lübeck ved den tyske Østersøkyst, men denne gang er det havnen i Halmstad, der er det intermodale knudepunkt i Sverige. Halmstad er i dag også svensk knudepunkt for en færgeforbindelse til Grenaa


Den nye forbindelse mellem Tyskland og Sverige, der lægger sig til Kombiverkehr's øvrige forbindelser til og fra Trelleborg, Malmö, Hallsberg, Göteborg og Stockholm, bliver drevet i samarbejde med tyske Spedition Bode.


Knudepunktet i Sverige er logistikcenteret på havnen i Halmstad, mens det i Tyskland er Lehmann Terminalen i Dänischburg på havnen i Lübeck, der håndterer trailere, veksellad og containere. Herfra er der via MegaHub Hannover Lehrte forbindelse til intermodale knudepunkter i eksempelvis Verona i Norditalien, Rotterdam i Holland og Lovosice i Tjekkiet, men også til terminaler i Duisburg, Ludwigshafen og München i Tyskland.


Togtransporten til og fra Halmstad håndteres af DB Cargo Scandinavia en gang ugentligt i første omgang med under 12 timers transporttid.


- Vi er allerede i gang med at planlægge endnu en ugentlig forbindelse fra midt på året, siger Alexander Ochs, der er Managing Director hos Kombiverkehr KG.


Hos Kombiverkehr KG ser man Sverige som et intermodalt marked i vækst. Sidste år alene håndterede Kombiverkehr KG over 50.000 lastbiltrailere på tog i den kontinentale trafik. Dertil kom flere tusinde transporter med tog i Kombiverkehr KG's andre ikke direkte intermodale forbindelser via havne ved Østersøen.


- Sammen med vore kunder vil vi løfte flere vejtransporter over på mere klimavenlige transporter med tog i korridoren mellem Skandinavien og Middelhavet, siger Alexander Ochs.


Ifølge Kombiverkehr KG vil hver transport af en trailer eller container med en last på 25 ton med tog på  Lübeck - Halmstad-forbindelsen betyde en CO2-reduktion på 1,2 ton på en rundtur - eller en nedskæring på 70 procent sammenlignet med transport ad landevej.






Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Komité kommenterer Kattegat-undersøgelse
- Aftale om Planloven imødekommer havnenes interesser
- Forundersøgelsen af en fast Kattegatforbindelse er lagt frem
- Tunnelbyggeri holdt rejsegilde
- Håndbog sætter spot på sikre godstransporter
- Uddannelse som lokomotivfører hos Lokaltog A/S er populær
- Nye vigespor på Svendborg-banen skal analyseres
- Rederier i samme koncern går sammen for at tilbyde forbedret tilbud
- Korridor uden om København H skal skabe kortere rejsetid med tog
- EU-Kommissionen vil beskytte transportsektoren i krisetider
- Kattegatkomité får ny formand
- Politikere kritiserer mangelfuldt nordisk transportsamarbejde

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst