Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Fremtidens busser i Region Midtjylland bliver mere handicapvenlige

Torsdag 25. november 2021 kl: 21:00
Share  


Af: Redaktionen

Fremtidens busser i Region Midtjylland bliver mere handicapvenlige
Bybusserne i Herning kører allerede i dag med elektrisk betjente kørestolsramper. (Foto: Jesper Christensen)

Trafikselskabet Midttrafik, der står for den kollektive transport med busser, lokal- og letbaner i Region Midtjylland, indfører krav om elektroniske kørestolsramper i fremtidige bus-udbud. Det skal gøre busserne mere tilgængelige for kørestolsbrugere. De elektroniske ramper vil komme i busserne i takt med udskiftning af de nuværende kontraktbusser

Midttrafiks bestyrelse har besluttet, at der er i fremtidige udbud, skal være krav om, at fabriksnye busser med lav indstigning også skal være monteret med elektrisk betjente ramper i. 


- Midttrafik er løbende i dialog med handicaporganisationer. Vi ved, at det har stor betydning for kørestolsbrugere at være selvhjulpne og uafhængige af hjælpere, når de skal med bussen. Derfor er bestyrelsens beslutning i dag et stort skridt i Midttrafiks arbejde for at gøre bussen tilgængelig for alle, siger Claus Wistoft (V), der er bestyrelsesformand i Midttrafik.


Elektrisk betjente ramper bliver indfaset efterhånden, som de nuværende kontrakter sendes i udbud. Først i 2035 kan kørestolsbrugere i hele Midttrafik være sikre på, at der er en elektrisk betjent rampe i den bus, det skal med. Midttrafik vil derfor informere lokalt og på ruteniveau, så passagerne ikke er i tvivl, om de kan tage bussen selv med hjælp fra de elektrisk betjente ramper eller, om der skal en hjælper med.


De elektrisk betjente ramper fungerer ved, at der både udvendigt og indvendigt i bussen er monteret en knap med et kørestolslogo. Når en passager trykker på knappen, bliver chaufføren orienteret om, at den elektroniske rampe skal aktiveres. Rampen aktiveres direkte fra chaufførens plads, så chaufføren ikke skal forlade bussen. Ved behov kan chaufføren også sænke bussen til kantstensniveau, så rampens hældning bliver mindre stejl.


Bybusserne i Herning kører allerede i dag med elektrisk betjente kørestolsramper. I fremtiden skal de elektroniske kørestolsramper være fast inventar i de fleste af Midttrafiks busser til glæde for kunder med et fysisk handicap.






Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Trafikbetjeningen til og fra Bornholm skal analyseres
- Færgerederi vil sejle flere gange mellem Odden og Ebeltoft
- Per Christensen har trukket sig som formand for 3F
- Busser i egen bane skal mindske trængsel
- TUR har udviklet et chaufførkursus i kørsel med el-busser
- Antallet af ladepunkter til elbiler er stigende
- Midttrafik har fået en ny bestyrelse
- Endnu et truckanlæg får nu GTL - dieselolie produceret af gas
- Vindstød kan udløse forbud mod kørsel over Storebælt
- Odense Letbane måler et fald i opbakningen
- Femern A/S og Transportministeriet får kritik fra statsrevisorerne
- Erhvervsuddannelser får en ny ordbog

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst