Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportaktører var til møde hos Rigspolitichefen

Fredag 19. november 2021 kl: 08:00
Af: Redaktionen

Flere aktører fra transportbranchen - deriblandt vognmandsorganisationen DTL - var torsdag indbudt til møde hos Rigspolitichefen. Det var første gang organisationerne var til et møde af den art, hvor topledelsen for politiet, Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet deltog. På mødet blev det lagt frem, at Rigspolitiets Nationale Færdselscenter nedlægges

Torsdag var DTL's adm. direktør Erik Østergaard og underdirektør Frank Davidsen samt andre aktører i transportbranchen inviteret til møde hos rigspolitichef Thorkild Fogde.


Formålet med mødet, som fandt sted på opfordring fra DTL efter et tidligere møde imellem rigspolitichefen og DTL, var at sikre et tæt samarbejde og dialog mellem myndigheder og transportbranchen. Fra myndighederne deltog ledende politiinspektør i Rigspolitiet Tenna Wilbert, Færdselsstyrelsens direktør Stefan Søsted og Vejdirektoratets direktør Jens Holmboe. Mødet var dermed det første af sin slags med topcheferne for politiet, Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet som deltagere.    


- Jeg vil gerne takke Rigspolitichefen for at tage initiativ til at samle branchen med alle relevante myndigheder omkring bordet. Og jeg glæder mig over, at Rigspolitichefen lukkede mødet med at takke branchen for at være mødt op og opfordrede til at rette henvendelse, hvis noget ikke forløber efter hensigterne, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Det er en væsentlig tilkendegivelse fra politiets ledelse, at de er lydhøre, når vi henvender os på vegne af vores medlemmerne. Jeg hæfter mig ved, at rigspolitichefen understregede, at dialog er vejen frem og den helt rigtige måde at varetage den danske transportbranches behov på, så det var et løfterigt første møde i dette format.


Koordination af Tungvognscentrene flyttes
På mødet kom det frem, at Rigspolitiets Nationale Færdselscenter nedlægges. Den nationale koordination af Tungvognscentrenes indsats vil blive overført som én enhed til Midt- og Vestsjællands Politi, der fremover skal varetage koordination af Tungvognscentrenes operative indsats og de nationale og internationale møder og opgaver på tungvognsområdet. 


- Hos DTL så vi helst, at ansvaret for den nationale koordination af tungvognskontrollen forblev hos Rigspolitiet. Men når det nu skal være, hilser vi det velkommen, at man flytter den som samlet enhed til Midt- og Vestsjællands Politi. Herved sikrer man, at der ikke tabes ekspertkompetencer, som det ellers sket ved udflytning af statslige opgaver over meget lange afstande, siger underdirektør i DTL Frank Davidsen, der har en fortid hos politiet.


Rekruttering til branchen på dagsorden 

På dagsorden var ydermere en status og orientering om ressortoverdragelse af færdselsopgaver til Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet. Færdselsstyrelsens direktør Stefan Søsted orienterede om, at udflytningen af køreprøveområdet nu var blevet gennemført, men der vil gå en rum tid, før Færdselsstyrelsen har det fuldstændige overblik over det nationale behov for køreprøvesagkyndige. 


Endvidere er der i øjeblikket en ”coronapukkel”, som man er ved at arbejde sig igennem. Færdselsstyrelsen har ifølge DTL især fokus på køreprøver til lastbil, bus og vogntog, og man er i fuld gang med at lave aftaler med timelønnede køreprøvesagkyndige for at opfylde transportbranchens og uddannelsescentrenes behov for tunge køreprøver.  


Erik Østergaard kvitterede for Færdselsstyrelsens fremsynethed, men understregede, at rekruttering til transportbranchen er et stort problem. 


- Det her er ikke kun et problem i Danmark, men i hele Europa, hvor der pt. mangler ca. 600.000 chauffører. Derfor er det vigtigt, at branchen kan få de nødvendige kørekort for at sikre arbejdskraften, siger Erik Østergaard.   


Af andre emner blev udstedelse af takografkort omtalt. I forbindelse med ressortomlægningen er ansøgningsproceduren blevet digitaliseret, og det har branchen taget godt imod. Imellem 90 og 95 procent af alle ansøgninger sker digitalt, hvilket betyder, at Færdselsstyrelsen ser behovet for personlig betjening af området blive mindre i fremtiden. Her kan der således spares ressourcer til andre opgaver. For så vidt angår udstedelse af særtransporttilladelser, som i dag varetages af Vejdirektoratet, går det smidigt.   
 





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst