Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Gas-færge kan laste 30 lastbiler og fragte dem over Elben på en time

Mandag 13. september 2021 kl: 12:42
Share  


Af: Redaktionen

Gas-færge kan laste 30 lastbiler og fragte dem over Elben på en time
En rejse med Elbferry kan spare tid, for den giver lastbiler en mulighed for at komme uden om køer og ventetider ved Hamburg. (Foto: Marko Stampehl & Elbreklame)

Da den nye færge »Greenferry I« i foråret begyndte at sejle mellem Brunsbüttel på nordsiden af Elben, der er vandvejen fra Norsøen til Hamburg, og Cuxhaven, opstod der en ny mulighed for at komme sydvestover med eksempelvis lastbiler

Færgeruten, der drives af Elbferry, er et alternativ til ruten via Hamburg, når det gælder destinationer i den vestlige del af Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og Spanien.


Ved at benytte færgen, der sejler hver tredie time fra klokken 05.00 om morgenen med en overfartstid på en time, kan man sejle uden om eventuelle trafikale problemer ved Hamburg. Færgen, der sejler på gas, kan tage op til 30 lastbiler pr. afgang. Efter forudgående anmeldelse kan man også bookes plads til farligt gods og til lastvogne med en totalvægt på op til ca. 100 tons og vogne med ekstra længde og højde. 


Pausen om bord på færgen kan tælle med i chaufførernes lovpligtige hvil.


Et opslag på Google Maps viser, at der er omkring 30 kilometer i færgerutens favør på en tur mellem Kolding og Emstek, hvor Motorvej A1 og Motorvej A29 mødes.


Den direkte køretid vil uden trafikale udfordringer være kortest via Hamburg, men hvilet og muligheden for at køre uden om trafikale problemer på Motorvej A7 og A1 vil tælle til fordel for at vælge ruten via Brunsbüttel og Cuxhaven.


Ud over rederiet Elbferry, der sejler mellem Brunsbüttel og Cuxhaven, sejler rederiet FRS Elbfähre med halvtimes drift mellem Glückstadt og Wischhafen.








Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- I Odder kører bybusserne på el
- Vejle har fået sin første el-taxi
- Kommune tester indsamling af tekstilaffald
- Skibsfartens klimaregler er emnet ved Internationale maritime forhandlinger
- Anlæg omdanner energi fra vind til energi i brint - og vinder bæredygtighedspris
- Fransk bil til varer- og personer får brint-elektrisk drivline
- Det haster med national Power-to-X-strategi
- Bæredygtighedspris havner hos driftdirektør i Danmarks største havn
- Klimaneutrale lastbiler kræver store investeringer, som virksomhederne ikke kan løfte alene
- En biodiversitetsfond med 25 millioner kroner skal hjælpe dyre- og planteliv på havnearealer
- Danmark skal satse på e-roads til tung transport
- - Der skal ske en kraftig udvikling af el-lastbilernes konkurrencedygtighed, hvis Klimarådets vurderinger skal blive virkelighed

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst