Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rådmand i Aarhus vil udvide undersøgelser af BRT-strækning

Torsdag 2. september 2021 kl: 11:23
Share  


Af: Redaktionen

Byrådet i Aarhus har besluttet at fremrykke et BRT-projekt på byens ydre ringvej og skal nu tage stilling til de resterende forundersøgelser, inden et skitseprojekte og VVM-undersøgelser kan sættes i gang

Teknik og Miljø i Aarhus anbefaler, at BRT-systemets baner, hvor busserne kører i deres eget spor - tracé - på strækningen fra Viby Torv til Aarhus Universitetshospital lægges som selvstændige, sidelagte busbaner, da alternativet - at lægge banerne i midten af vejen i et såkaldt midtertracé - er dyrere og mere besværligt at anlægge.


Byrådet har i første omgang afsat penge til et BRT-system på strækningen fra Axel Gruhns Vej i Viby i Aarhus' sydlige del til Aarhus Universitetshospital (AUH) i Skejby i den nordvestlige del af Aarhus-området. Rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), som tidligere har meddelt, at han ikke stiller op til det kommende kommunalvalg, forslår, at man udvider forundersøgelserne, så de også omfatter mulighederne for både en mulig sydlig videreføring fra Axel Gruhns Vej mod Skåde/Oddervej længere mod sydøst og en nordlig videreføring fra Aarhus Universitetshospital frem mod Vestre Strandallé/Risskov.


- Det er oplagt, at vi udvider undersøgelsen af strækningen for BRT, så den går fra Risskov til Højbjerg - og dermed strækker sig fra stranden i nord over bakkerne og ådalen i vest og mod skovene og stranden i syd. Det er en linjeføring, der i endnu højere grad end den oprindelige linjeføring understøtter de store rejsestrømme i hverdagen og sammenbinder byens rekreative områder, siger Bünyamin Simsek.


Byrådet i Aarhus har afsat 292 millioner kroner i forbindelse med Investeringsplan 2024-2033 til en udvidelse af Ringvejen inklusive etablering af et BRT-system og besluttede samtidig at sætte gang i miljøvurderinger for at fremrykke projektets start. Teknik og Miljø vil forud for igangsætning af skitseprojektering og miljøkonsekvensvurdering gennemføre forundersøgelser til nærmere afdækning af fysiske forhold og passagergrundlag.


Effektiv kollektiv transport
En BRT-forbindelse i eget tracé på Ringvejen vil lette den stigende trængsel på Ringvejen og sikre højklasset transport, der binder byen sammen på tværs af de primære indfaldsveje og undervejs betjener 12 knudepunkter med skift til/fra de primære indfaldsveje og primære kollektive ruter fra henholdsvis bus og letbane. Trafikselskabet Midttrafik skønner, at en BRT-forbindelse på Ringvejen vil betyde, at der dagligt vil være op mod 3.400 flere passagerer, der vil stige ombord i den kollektive transport på strækningen.


Projektet kan dermed give et løft til den samlede kollektive transport i Aarhus og vil understøtte ambitionen om en overflytning af en større andel trafikanter fra bil til højklasset, kollektiv trafik, som kommer hurtigt frem til destinationen. Dermed bliver trængselsproblemerne i trafikken reduceret samtidig med, at luftforurening og CO2 udledning nedbringes.




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- I Odder kører bybusserne på el
- Tysk selskab med fjernbusser køber fjernbusselskab i USA
- Midlertidig stikprøvevis grænsekontrol fortsætter efter lempelse af indrejseregler
- Folketingets Transportudvalg inviterer til høring om Flextrafik
- Vejle har fået sin første el-taxi
- Nordjysk lufthavns nye salgs- og marketingdirektør er landet
- Den nye Storstrømsbro får fod på bunden
- Tre færger sejler succes til Fanø
- Fransk bil til varer- og personer får brint-elektrisk drivline
- Landets togstationer skal være for alle
- Trepartsaftale om voksen- og efteruddannelse bliver forlænget et år
- Fredag 15. oktober 2021 lå brændstofpriserne på følgende niveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst