TOLDSTYRELSEN KONTROLLEREDE VÆRNEMDILER:

I 2020 steg importen af værnemidler som ansigtsmasker, mundbind, handsker og vådservietter markant som følge af indsatsen mod spredning af corona-virus. Toldstyrelse oplyser, at styrelsen samlet kontrollerede omkring 3.200 ton værnemidler i 2020
Ud af de 3.200 ton var cirka halvdelen ansigtsmasker og mundbind, mens 1.000 ton var håndsprit eller håndgel. De resterende godt 600 ton var handsker, vådservietter mm.
Ud af de ca. 3.200 ton værnemidler, som Toldstyrelsen kontrollerede, passerede 2.200 tons grænsen med det samme. De resterende værnemidler blev overdraget til relevante myndigheder for en nærmere vurdering. 51 ton blev efterfølgende destrueret eller returneret. Det svarer til halvanden procent.
Værnemidlerne blev taget ud til kontrol på baggrund af risikoprofiler i Toldstyrelsens it-systemer. Kontrollen af værnemidlerne er sket i et tæt samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen, Miljøstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen, der er de ansvarlige myndigheder på området.
- Værnemidler blev pludselig en nødvendig vare i 2020, og vi har derfor haft fokus på at sikre en smidig handel. Det har vi gjort i et tæt myndighedssamarbejde samtidig med, at vi har stoppet de brodne kar, der kunne forsøge at udnytte efterspørgslen efter bestemte varer. De værnemidler, der ikke overholdt kravene, er blevet holdt væk fra forbrugerne og ude af sundhedsvæsenet, siger kontroldirektør i Toldstyrelsen, Michael Lund.
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Tre-akslet kærre er bygget til maskintransport
- Containertransportør får ny administrerende direktør i Danmark
- Udbyder af tankkort lancerer ladekort til el-lastbiler
- Skatte- og vækstministeren vil afskrive 6,3 millioner mindre gældsposter
- Politiet fandt frem til palletyve
- Transportfond donerer omkring 2,3 millioner kroner til transportprojekter
- Pas på hovedet, når du fejrer huen
- Udvidet motorvej E45 mellem Vejle og Skanderborg åbner inden for en måned
- Narkopåvirket mand kørte ind i lastbil
- Vognmand hentede sin nye tre-akslede gardintrailer lige i nærheden
Skriv din kommentar:
Halvanden procent blev sendt retur eller destrueret
Mandag 3. maj 2021 kl: 13:30
Af: Redaktionen
I 2020 steg importen af værnemidler som ansigtsmasker, mundbind, handsker og vådservietter markant som følge af indsatsen mod spredning af corona-virus. Toldstyrelse oplyser, at styrelsen samlet kontrollerede omkring 3.200 ton værnemidler i 2020
Ud af de 3.200 ton var cirka halvdelen ansigtsmasker og mundbind, mens 1.000 ton var håndsprit eller håndgel. De resterende godt 600 ton var handsker, vådservietter mm.
Ud af de ca. 3.200 ton værnemidler, som Toldstyrelsen kontrollerede, passerede 2.200 tons grænsen med det samme. De resterende værnemidler blev overdraget til relevante myndigheder for en nærmere vurdering. 51 ton blev efterfølgende destrueret eller returneret. Det svarer til halvanden procent.
Værnemidlerne blev taget ud til kontrol på baggrund af risikoprofiler i Toldstyrelsens it-systemer. Kontrollen af værnemidlerne er sket i et tæt samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen, Miljøstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen, der er de ansvarlige myndigheder på området.
- Værnemidler blev pludselig en nødvendig vare i 2020, og vi har derfor haft fokus på at sikre en smidig handel. Det har vi gjort i et tæt myndighedssamarbejde samtidig med, at vi har stoppet de brodne kar, der kunne forsøge at udnytte efterspørgslen efter bestemte varer. De værnemidler, der ikke overholdt kravene, er blevet holdt væk fra forbrugerne og ude af sundhedsvæsenet, siger kontroldirektør i Toldstyrelsen, Michael Lund.
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Tre-akslet kærre er bygget til maskintransport
- Containertransportør får ny administrerende direktør i Danmark
- Udbyder af tankkort lancerer ladekort til el-lastbiler
- Skatte- og vækstministeren vil afskrive 6,3 millioner mindre gældsposter
- Politiet fandt frem til palletyve
- Transportfond donerer omkring 2,3 millioner kroner til transportprojekter
- Pas på hovedet, når du fejrer huen
- Udvidet motorvej E45 mellem Vejle og Skanderborg åbner inden for en måned
- Narkopåvirket mand kørte ind i lastbil
- Vognmand hentede sin nye tre-akslede gardintrailer lige i nærheden
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



