El-færges anker ligger på tilbageholdt containerskib
Mandag 26. april 2021 kl: 13:15
Af: RedaktionenDa det 400 meter lange containerskib »Ever Given« for en måneds tid siden satte sig på tværs af Suez-kanalen, satte det også en stopper for store dele af verdenshandelen. Selvom kanalen efter en uges tid atter blev farbar og de ventende skibe er sejlet videre, ligger »Eber Given« stadig i Suez-kanalen - nærmere bestemt for anker i Bitter-søen, hvor skibet og lasten på over 18.000 containere blive holdt tilbage af de egyptiske myndigheder, der vil have erstatning for det tab og de udgifter, som »Ever Given« påførte kanalselskabet. Mens skibet har kastet sine egne ankre, ligger der et andet anker i en af containerne - et anker som Molslinjens el-færge »Grotte« ligger og venter på i Hvide Sande
»Grotte« er ved at blive gjort klar til sejlads mellem Esbjerg og Fanø i sensommeren i år. Men så længe anker og ankerkæde ligger i en af containerne på »Ever Given«, kommer »Grotte« ikke til at sejle mellem Esbjerg og Fanø.
Og udsigten til, at striden mellem kanal-selskabet og containerskibets japanske ejere bliver løst, trækker ud, så håbet hos Molslinjens tekniske afdeling om at få ”løsladt” Grottes anker er ved at svinde.
- Vi må efterhånden erkende, at konflikten omkring »Ever Given« ikke ser ud til at løse sig foreløbig. Derfor har vi i samarbejde med værftet i Hvide Sande bedt hollandske Wortelboer om at sætte gang i produktionen af et nyt anker og kæde, siger Jesper Maack.
Hvide Sande Shipyard har lovet Molslinjen at få produceret et anker i så god tid, at indsættelsen af el-færgen på ruten mellem Esbjerg og Fanø ikke bliver forsinket.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





