VOGNMANDSORGANISATION OM GODSTRANSPORT MED VAREBIL:
S-Regeringen vil til efteråret stille forslag om at ændre godskørselslovens regler om, at man ikke behøver tilladelse, hvis man transporterer gods, hvor hver kolli vejer under 11 kg. Fremover skal man efter S-Regeringens mening have en godskørselstilladelse uanset, hvor lidt hver pakke vejer. Udmeldingen fra S-regeringen bliver mødt med tilfredshed hos vognmandsorganisationen DTL, som organiserer en række varebilsvognmænd
Flere varebilsvognmænd har i den senere tid udtryk deres utilfredshed med 11 kg-reglen, som ifølge DTL giver useriøse transportører en urimelig konkurrencefordel og som er umulig for politiet at administrere og kontrollere.
- Vi kan jo af en redegørelse fra Færdselsstyrelsen til Folketingets Transportudvalg læse sort på hvidt, at 11 kg-reglen med fordel kan afskaffes af hensyn til en mere effektiv håndhævelse og dermed bedre efterlevelse af reglerne, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL.
- Styrelsen henviser i den forbindelse til politiets og styrelsens erfaringer med anvendelsen af reglerne i praksis. Dertil kommer, at EU-vejpakkens regler ikke omfatter en sondring vedrørende godsets vægt, hvilket også efter styrelsens opfattelse taler for at afskaffe den nationale regel, siger han videre.
Administrerende direktør Karsten Klitmøller fra GLS Transport, der er medlem af DTL, har i organisationens medlemsblad fremført, at afgørende bør være, om der udføres kørsel for fremmed regning eller ej. Han tror ikke på, at de nuværende regler, der blev vedtaget i Folketinget i 2018 uden om den daværende VLAK-Regering har ryddet op i branchen, som det ellers var den politiske intentionen med at indføre reglerne.
GLS-direktøren bakkes op af administrerende direktør for Røde Kro Kurér og formand for Specialforeningen for Kurér og Varebilstransportører under DTL, Thomas Jensen, der også mener, at godskørsel mod betaling skal ske med vognmandstilladelse uanset, hvor store eller små pakkerne er. Han mener samtidig, at politikerne i samme ombæring bør fjerne reglen om, at varebiler under 2000 kg er undtaget fra reglerne.
DTL's administrerende direktør Erik Østergaard støtter ønsket om klarere regler og bedre kontrol.
- Jeg er helt på linje med, hvad virksomhederne oplever i dagligdagen. Skal vi have ordnede forhold inden for varebilstransporten, skal det ske på baggrund af enkle og administrrbare regler og så i øvrigt en intensiveret kontrol. Mange prøver at køre under radaren med de forkerte forsikringer, uden vognmandstilladelser, uden chaufføruddannelser og med overlæs, og det er ikke rimeligt over for de seriøse transportører, der skal agere i et marked med skarp konkurrence. Det håber jeg også, at flertallet i Folketinget er enig med os i, siger Erik Østergaard.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Tre-akslet påhængsvogn er blevet overført til Himmerland
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- EU's transportministre åbner et vindue for nordiske transporter i fremtiden
- Uddannelsesinstitution fortæller om en vej fra drengedrøm til selvstændig vognmand
- Distributør af blade er blevet indklaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Tre kørte for hurtig ved vejarbejde - og mistede kørekortene
- 51-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler, hvor en ung mand mistede livet
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Ny bekendtgørelse åbner for 4,2 meter høje køretøjer - og øget totalvægt
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
Skriv din kommentar:
- Vi er tilfredse med regeringens lydhørhed over for at afskaffe 11 kg-regel
Mandag 26. april 2021 kl: 11:39
Af: RedaktionenS-Regeringen vil til efteråret stille forslag om at ændre godskørselslovens regler om, at man ikke behøver tilladelse, hvis man transporterer gods, hvor hver kolli vejer under 11 kg. Fremover skal man efter S-Regeringens mening have en godskørselstilladelse uanset, hvor lidt hver pakke vejer. Udmeldingen fra S-regeringen bliver mødt med tilfredshed hos vognmandsorganisationen DTL, som organiserer en række varebilsvognmænd
Flere varebilsvognmænd har i den senere tid udtryk deres utilfredshed med 11 kg-reglen, som ifølge DTL giver useriøse transportører en urimelig konkurrencefordel og som er umulig for politiet at administrere og kontrollere.
- Vi kan jo af en redegørelse fra Færdselsstyrelsen til Folketingets Transportudvalg læse sort på hvidt, at 11 kg-reglen med fordel kan afskaffes af hensyn til en mere effektiv håndhævelse og dermed bedre efterlevelse af reglerne, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL.
- Styrelsen henviser i den forbindelse til politiets og styrelsens erfaringer med anvendelsen af reglerne i praksis. Dertil kommer, at EU-vejpakkens regler ikke omfatter en sondring vedrørende godsets vægt, hvilket også efter styrelsens opfattelse taler for at afskaffe den nationale regel, siger han videre.
Administrerende direktør Karsten Klitmøller fra GLS Transport, der er medlem af DTL, har i organisationens medlemsblad fremført, at afgørende bør være, om der udføres kørsel for fremmed regning eller ej. Han tror ikke på, at de nuværende regler, der blev vedtaget i Folketinget i 2018 uden om den daværende VLAK-Regering har ryddet op i branchen, som det ellers var den politiske intentionen med at indføre reglerne.
GLS-direktøren bakkes op af administrerende direktør for Røde Kro Kurér og formand for Specialforeningen for Kurér og Varebilstransportører under DTL, Thomas Jensen, der også mener, at godskørsel mod betaling skal ske med vognmandstilladelse uanset, hvor store eller små pakkerne er. Han mener samtidig, at politikerne i samme ombæring bør fjerne reglen om, at varebiler under 2000 kg er undtaget fra reglerne.
DTL's administrerende direktør Erik Østergaard støtter ønsket om klarere regler og bedre kontrol.
- Jeg er helt på linje med, hvad virksomhederne oplever i dagligdagen. Skal vi have ordnede forhold inden for varebilstransporten, skal det ske på baggrund af enkle og administrrbare regler og så i øvrigt en intensiveret kontrol. Mange prøver at køre under radaren med de forkerte forsikringer, uden vognmandstilladelser, uden chaufføruddannelser og med overlæs, og det er ikke rimeligt over for de seriøse transportører, der skal agere i et marked med skarp konkurrence. Det håber jeg også, at flertallet i Folketinget er enig med os i, siger Erik Østergaard.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Tre-akslet påhængsvogn er blevet overført til Himmerland
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- EU's transportministre åbner et vindue for nordiske transporter i fremtiden
- Uddannelsesinstitution fortæller om en vej fra drengedrøm til selvstændig vognmand
- Distributør af blade er blevet indklaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Tre kørte for hurtig ved vejarbejde - og mistede kørekortene
- 51-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler, hvor en ung mand mistede livet
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Ny bekendtgørelse åbner for 4,2 meter høje køretøjer - og øget totalvægt
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





