Bilimportører er i mod et forbud på fossile biler i bycentre
Fredag 23. april 2021 kl: 09:51
Af: RedaktionenFlere af S-Regeringens støttepartier tilkendegav i Politiken tirsdag 20. april, at de er åbne overfor at presse fossilbilerne ud af bykernen. Aktuelt skal Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune tage stilling til en plan om at indføre nulemissionszoner i den indre by. Udmeldingen fra flere af S-Regerings støttepartier har fået bilimportørernes organisation, De Danske Bilimportører, til at reagere. Organisationen siger nej til at forbyde fossile biler i byernes centre, men foreslår skærpede krav - eksempelvis Euro-6 fra 2025
De Danske Bilimportører:
Politikerne bør i stedet gå et spadestik dybere og indfør miljøzoner som forbyder gamle forurenende personbiler i byernes kerneområder.
Klimagevinst ved at udskifte ældre biler Ældre biler forurener typisk mere end nye biler, der skal leve op til større miljø- og klimakrav. Derfor er der en oplagt klimagevinst i at udskifte ældre biler med nye nul- eller lavemissionsbiler, men i dag gælder miljøzoner i Danmark kun de mest forurenende lastbiler, busser og varebiler og ikke almindelige personbiler.
Klimagevinst ved at udskifte ældre biler Ældre biler forurener typisk mere end nye biler, der skal leve op til større miljø- og klimakrav. Derfor er der en oplagt klimagevinst i at udskifte ældre biler med nye nul- eller lavemissionsbiler, men i dag gælder miljøzoner i Danmark kun de mest forurenende lastbiler, busser og varebiler og ikke almindelige personbiler.
Som brancheorganisation for bilimportørerne i Danmark arbejder vi for at der indføres skrappere miljøzoner i Danmark for personbiler, så vi kan bekæmpe luftforureningen og kickstarte den grønne omstilling for persontransport.
Vi er allerede bagud i forhold til vores europæiske naboer. I langt de fleste større tyske byer er der allerede indført miljøzoner for personbiler. Det gælder blandt andet Berlin, hvor personbiler som minimum skal ligge i euronorm 4 for at få lov til at køre i byen.
Vi er allerede bagud i forhold til vores europæiske naboer. I langt de fleste større tyske byer er der allerede indført miljøzoner for personbiler. Det gælder blandt andet Berlin, hvor personbiler som minimum skal ligge i euronorm 4 for at få lov til at køre i byen.
Euronorm refererer til de fælles europæiske krav som alle biler på de danske veje skal efterleve. Bilens euronorm kategoriseres mellem 1-6, hvor biler der ligger i euronorm 6 udleder færrest skadelige partikler. Udviklingen på området går hurtigt og i den rigtige retning: I dag har nye biler med euronorm 5 et udslip af partikler, der er nedbragt til under 95 procent af niveauet, fra før euronormerne blev indført i 1992.
Indfør miljøzoner med euronorm 6 fra 2025 I Berlin har man som sagt et krav om euronorm 4 i udvalgte miljøzoner, men vi mener ikke, at denne løsning er tilstrækkelig for at nå i mål med den grønne omstilling i Danmark.
Indfør miljøzoner med euronorm 6 fra 2025 I Berlin har man som sagt et krav om euronorm 4 i udvalgte miljøzoner, men vi mener ikke, at denne løsning er tilstrækkelig for at nå i mål med den grønne omstilling i Danmark.
Vi mener, at man allerede i 2022 skal have miljøzoner i Danmark, der kun tillader personkørsel af euronorm 5 og 6. Derefter bør man i 2025 hæve grænsen sådan, at det kun er biler med den mest skånsomme partikelforurening - altså euronorm 6 - der kan køre i miljøzonen.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Rederikoncern fragtede mere gods og flere passagerer i april
- DSB kørte med flere passagerer i første kvartal
- Politiet undersøger mulig pirattaxi
- Batteri-elektriske flexbiler får flere lademuligheder i Odense
- Politiet efterlyser fire mænd for røverier og tyverier i pirattaxier
- Landets veje lægger asfalt til mange køer
- En tredie færge over Øresund sejler mod en elektrisk fremtid
- Tysk busmagasin fik ledbusser linet op til test
- I 1920-erne kom Ford TT som bus i ministeriel modvind
- Taxi-sammenslutning har vendt underskud til overskud
- Fem-års jubilæum med gratis transport var tiltrækkende
- Truckstop ved Horsens har fået synshal
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |