Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

MAN har distribueret komfort og køreegenskaber helt ud i sine TGL- og TGM-lastbiler

Onsdag 14. april 2021 kl: 10:00
Share  


Af: Jesper Christensen

MAN har distribueret komfort og køreegenskaber helt ud i sine TGL- og TGM-lastbiler
Kørekomfort på et niveau, der ligger er par trin over de trin, bilerne er udstyret med.

Før påske havde vi her på transportnyhederne.dk lejlighed ti at testkøre to modeller fra MAN's seneste TGL- og TGM-generation, der matcher TGX-modellerne som blev lanceret for et år siden. Som vi skrev 24. marts, må det gerne være MAN-dag hver dag, for hvis vi en dag skulle søge arbejde som chauffør og blev tilbudt en TGL eller en TGM som fast arbejdsplads vil det være svært at sige nej tak - UNDER OPDATERING

For lige at opsummere. MAN's TGL'er og TGM'er levede fuldt og helt op til vores forventninger. 

MAN har taget alt det gode fra de nyeste TGX-modeller - manøvreegenskaber, udsyn, kørekomfort, indretning af førerpladsen med mere - og distribueret det til TGL- og TGM-modellerne, så de er utroligt lette at styre gennem smalle gader, køre ad brede veje med meget trafik og ud på landeveje og motorveje. Og mens bilerne stille og roligt lægger kilometer efter kilometer bag sig, kan man nyde at have en rigtig lastbil i hænderne, hvor støjniveauet er lavt og udsynet er godt hele vejen rundt.


Nogle vil måske mene, at det er overgjort, at forsyne en distributionsbil med et rat, der kan justeres så meget i højde og hældning, som det er tilfældet i MAN's TGL'er og M'er. Men hvorfor skal distributionschauffører ikke havde samme komfort, som chauffører i de store lastbiler? Selvfølgelig skal de det. De skal også have lastbiler med automatiserede gearskift, for chauffører i distributionsbiler skifter gear mange flere gange dagligt, end chauffører i store lastbiler, der kører de lange ture.


Og under testkørslen rundt i Aarhus' gader nød vi at kunne side stille og roligt tilbagelænet i førersædet og styre bilen rundt i skarpe sving, om gadehjørner og ind gennem gader, hvor parkerede biler fyldte godt op på begge sider. Styrtøjet var nyeste udgave med elektroniske hjælpestyring og i kombination med distributionsbilernes automatiserede gearskift var det enkelt at holde fokus på kørslen.





Man kan vælge at få sin MAN-lastbil leveret med en stor infoskærm. Og hvem kan stå for en sådan en fætter, som løven på skærmen her.




Kort sagt - Godt brølt, løve.




Og så vil jeg håber, at alle chauffører, der får en ny lastbil udleveret, også får udleveret en personlig introduktion til de mange finesser, moderne lastbiler byder på. Dels er listen over tidens tilvalg lang, dels vil det være surt at have valgt noget, som chaufføren bag rattet ikke kender til - eller ikke ved, hvordan han skal udnytte.


Tiden, hvor det var nok at udlevere en instruktionsbog, bør være historie.


De to testbiler - en 12 tons MAN TGL og en 18 tons MAN TGM med henholdsvis en 220 hk motor og en 290 hk motor opbygget som distributionsbiler med kasse med faste sider og lift i bagenden. Der er tale om biler, der er konstrueret til distributionskørsel, og som er fyldt med det bedste fra de nyeste store løver fra MAN. 


Som chauffør kan man let komme ud af bilen - og ind igen og indtage den behagelige og velindrettede plads bag rattet, der kan justeres. Tæller man gulvet med som øverste trin, er der to trin op i den mindste TGL 12.220...



























...og de tre op i den større TGM 18.290.




























Førerhusene i den nyeste TGL- og TGM-generation deler komponenter med de større TGX-modeller, som MAN præsenterede for et års tid siden. Gedigen udførelse og velplacerede betjeningsknapper i døren.














Og lige som i TGX'erne er der mulighed for at vælge knapper i døren i føresiden, så eksempelvis kan betjene lastbilens lift, advarselsblink eller andet godt fra mulighedernes liste.
















Spejlenes placering er ændret i forhold til de tidligere modeller. De er rykket lidt tilbage, hvilket giver et bedre udsyn. Men lige som på alle andre lastbiler med spejle, er der også her en blind vinkel, som man skal have styr på.

















































Kopholderen har plads til kopper og flasker i forskellige størrelse. En lille dims kan flyttes og holde på flasken på plads.































Den centrale del af instrumentbordet viser alt efter valg forskellige vigtige oplysninger under kørslen. Her sikkerhedsafstanden fremad. På turen i MAN TGM 18.290 kørte vi ad landevejen mellem Randers og Aarhus. 80 km/t, 1.500 omdrejninger pr. minut og et lydniveau fra motoren, som ikke lagde en dæmper på snakken mellem transportnyhederne.dk og MAN's profi-driver Poul Jørgensen.




TGL- og TGM-modellerne har selvfølgelig også MAN i lygterne.





























Brdr. Plagborg havde opbygget testbilerne med kasser med faste sider. Bilerne var også forsynet med et låsbart skab på højre side. 



Interesserede kan læse mere om de to bilers tekniske detaljer her:


Mandag er MAN-dag

Og om kørslen i byen her:

Med de nye TGL'er og TGM'er må det gerne være man-dag hverdag



Lidt om støj:

MAN opgiver det maksimale støjniveau til 76 dB og 79 dB for henholdsvis MAN TGL 12.220 og MAN TML 18.290. 

For en MAN TGX med en 510 hk motor ligger maksimale støjniveau på 81 dB.

Det kan være svært at vurdere, hvor meget støj et vist antal decibel er. Men BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration har en enkelt oversigt over, hvormeget støj, der er omkring os i forskellige situationer.




(Kilde og illustration: arbejdsmiljøweb.dk fra BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration (BFA)




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Korsør-vognmand kører med dobbeltdæk i nedbyggede trailere
- Truck-center får ny direktør
- Vognmand i Greve får sidste del af ordre
- Vejtransportorganisation har flere modulvogntog på det europæiske vejnet på ønskesedlen
- Transportorganisation genvalgte formand
- International vejtransport-organisation havde citylogistik på dagsordenen
- Nye faciliteter og havneudvikling med bæredygtigt mål skal ruste havn til fremtiden
- Årets første fire måneder ligger over samme periode sidste år
- 324 nye lastbiler over 16 ton blev registreret i april
- Lastbilbestanden er vokset i den tunge ende siden årsskiftet
- Vognmand i Nørresundby kører ud med nyt vogntog
- Facebook-gruppe samler ind til de tre involverede

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst