Bus- og lastbilproducent opfører eget batterilaboratorium
Fredag 20. november 2020 kl: 10:06
Af: RedaktionenSvenske Scania har lagt en plan for hurtig markedsintroduktion af el-lastbiler og -busser i de kommende år, og det skaber et stigende behov for at intensivere forskning og udvikling af skræddersyet batteriteknologi med tilhørende test. Scania investerer derfor, hvad der svarer til over 115 millioner kroner i et nyt batterilaboratorium i forbindelse med sit forsknings- og udviklingscenter i Södertälje syd for Stockholm
Opførelsen af det 1.000 kvadratmeter store laboratorium i Scania Technical Centre er gået i gang, og byggeriet forventes at være afsluttet i det kommende forår. Efter omfattende test og verifikation af udstyr og instrumenter skal laboratoriet være i fuld drift i efteråret 2021. Laboratoriet vil indeholde tre testhaller på hver 250 kvadratmeter for udvikling og test af battericeller, -moduler og -pakker. Ud over de tre haller vil laboratoriet også blive udstyret med faciliteter til testforberedelse for at forbedre arbejdsmiljøet, sikkerheden og effektiviteten på laboratoriet.
- Med det accelererende tempo i udviklingen af batteriteknologi vil laboratoriet styrke vores kapacitet til udvikling af batterier i den rigtige størrelse og med de rigtige egenskaber til ethvert anvendelsesområde, siger Claes Erixon, der er chef for forskning og udvikling på Scania.
- Vi har en ambitiøs køreplan foran os og planlægger løbende at lancere nye og opdaterede elektriske produkter med tilhørende batteritjenester i de kommende år. Det understreger behovet for indsigt og kompetencer i verdensklasse inden for batteriteknologi, når det gælder anvendelse, driftsforhold og levetid, siger han.
Laboratoriet vil primært fokusere på batteriernes ydeevne samt levetidsevaluering under forskellige klimaforhold fra minus 40 grader til plus 70 grader celcius. Scania's ingeniører vil undersøge og finde frem til de optimale driftsbetingelser for forskellige batteriteknologier med hensyn til driftstemperatur, opladningsintensitet, effektudtag med mere for at kunne skræddersy batterierne optimalt til d varierende behov, kunder har.
- På Scania vil vi løbende investere i at fastholde og udbygge vores egne kompetencer inden for batteriteknologi samt gennem vigtige partnerskaber. Vi vil sikre, at Södertälje og Stockholm-regionen forbliver i spidsen for forskning og udvikling af køretøjsteknologi også i en elektrificeret fremtid for den tunge transport med lastbiler og busser, siger Claes Erixon.
Det nye batterilaboratorium supplerer et mindre anlæg med et klimakammer, der blev taget i brug tidligere i år til test af batteripakker. I det lille laboratorium kan Scania teste ydeevnen af batteripakker på færdigbyggede elektriske lastbiler og busser uden at afmontere batterierne. Køretøjerne er i stedet parkeret ved siden af laboratoriet og forbundet til det avancerede testudstyr.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Ladeinfrastruktur til Østbanen på Sjælland får 83 millioner i tilskud
- Chiptuning af lastbiler udløste fængselsstraf
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Alle busser i Middelfart kommune bliver el-busser
- Pakkedistributør er først i Europa med nyt tungt elektrisk vogntog
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Nye elektriske bybusser kører ud i Svendborg sammen med ny køreplan
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |